Ktms Hydraulkoppling som strular..

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Efter att ha skummat igenom massa trådar jag har nog lyckats hitta tillräckligt många som skriver om liknande problem men aldrig nån riktig lösning.

Problemet är att när man ligger på och går igenom växlarna speciellt dom högre så efter ett tag sjunker handtaget in precis som om bromsvätskan försvinner, det går ju att koppla fortfarande men inte lika mycket spel. Fattar ni vad jag menar??:confused:

Så då till lösning hur går man till väga? Vet inte heller om det är specificikt till nån enstaka modell, själv har man en duke -03. Kollade oljenivån lite hastight innan och den verkade vara ok.

Tacksam för alla svar!

//wicked
 
Hmm har för mig att det går att åtgärda genom att byta packningen... Men är osäker... kanske ngn annan kan verifier detta
 
Hmm har för mig att det går att åtgärda genom att byta packningen... Men är osäker... kanske ngn annan kan verifier detta

Vilken packning tänker du på då? den i behållaren..eller? Vad jag har fått för mig är att det är något nedanför behållaren..men osäker som sagt!
 
På tal om kopplingar och KTM. Vad använder ni för någon olja till det? 625an jag funderar på..
 
Min koppling läckte lite i luftskruven har jag för mig, då var det lite då och då som den inte funkade.
Jag har gaffelolja i kopplingen, funkar mkt bra.
 
Tänker pumpa i magura blood igen om jag behöver tappa ur mitt.. lika bra o köra orginal vill ja påstå...
 
App app, inte pumpa, tryck det baklänges med en spruta, tar så jävla tid(och resultatet blir sämre) att lufta på vanligt sätt.
 
Kankse är det samma problem som finns på 660:n, isf kan det vara ett lager som har för liten distans. Sitter innanför kopplingskorgen. Min uppförde sig likadant efter lite hårdkörning. Snackade med KTM som tog det på good will trots att min hoj är från 2004.
 
Fick du någon klarhet vad du hade för fel på kopplingen?
Jag har fått samma problem....
 
Tjena! Hade samma problem på min husa med hydraul koppling. Bytte olja tryckte i nerifrån.Hade fått vatten i oljan! Men det visade sig att den tog tjuv luft i kolven i kopplingshandtaget så de vara bara att köpa en repsats så vart de king igen =). Så nu vill husan plågas mycket och ofta igen !

Mvh Erik
 
nix inte får nån ordning på det än..eller grejat med det heller ... den fungerar ju klockrent bara att handtaget ger med sig lite mera ibland.. får se om hojen säljs eller fixas i vinter..
 
Tjena! Hade samma problem på min husa med hydraul koppling. Bytte olja tryckte i nerifrån.Hade fått vatten i oljan! Men det visade sig att den tog tjuv luft i kolven i kopplingshandtaget så de vara bara att köpa en repsats så vart de king igen =). Så nu vill husan plågas mycket och ofta igen !

Mvh Erik

Vart hittade du en reparations sats till huvudcylindern?

Misstänker att min drar luft också. Det började med att jag byggde om crossen till motard och då slirar kopplingen när man varvar ur på höga växlar. Pillade isär lameller etc och ser då att stången pressas ut långsamt av slavcylindern så jag misstänkte att det kan vara luft i systemet som expanderar och skapar tryck pga värmen från motorn. Så jag luftade systemet (med vanlig hydraulikolja från Biltema) och byggde tillbaka den till cross. Nu känner jag inte om kopplingen slirar vid hög belastning men jag känner att kopplingen tar lite olika, dvs den frikopplar inte alltid helt utan ligger ofta kvar och drar lite (nej skivorna är inte skeva).
Så jag började lufta ikväll igen och ser nu att det kommer små bubblor hela tiden i huvudcylinderbehållaren. Så det verkar som jag får packa om fanskapet (om det går för en vanlig lekman). Det konstiga är ju att man inte ser något läckage externt. Det borde ju komma ut lite olja om den suger luft eftersom det blir tryck i systemet.

Ska åka till biltema imorgon och införskaffa LHM. Brukar inte lyssna på dig Kolle (eller nån annan heller för den delen) men du kanske har rätt :)
Kan förstå att kopplingen inte gilla bromsvätska men det vore förbannat märkligt om en hydraulisk koppling inte klarar vanlig jävla hydraulikvätska.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top