6kw, vad säger polisen?

Nej, men det är hans ansvar att se till att den har samma effekt i verkligheten som på pappret...

Exakt hur långt tror ni "jo men handlaren sa..." håller i tingsrätten?

"Pelles pappa sa att man fick ha så här liten regskylt så då kan ni inte bötfälla mig..."
"Mamma sa att man fick köra på bakhjulet här..."
"Det är första gången jag handlar på ICA och jag trodde man fick äta grillkyckling direkt från charkdisken..."

Det kan det väl inte vara??:va

Ganska långt, eftersom jag är tämligen säker på att det är tillverkarens, försäljarens och bilprovningens ansvar att se till att originalreggade hojar är korrekt inregistrerade.

Inte riktigt samma sak. Här handlar det om auktoriserat tjänstefolk som har koll på vad de gör. Är fordonet på något sätt inkorrekt borde det aldrig ha släppts igenom bilprovningen. Nu har hojen faktiskt har gått igenom så är det inte privatpersonen som gjort fel, det är de ansvariga organen.

Det kan det väl inte vara??:va

Ganska långt, eftersom jag är tämligen säker på att det är tillverkarens, försäljarens och bilprovningens ansvar att se till att originalreggade hojar är korrekt inregistrerade.

Inte riktigt samma sak. Här handlar det om auktoriserat tjänstefolk som har koll på vad de gör. Är fordonet på något sätt inkorrekt borde det aldrig ha släppts igenom bilprovningen. Nu har hojen faktiskt har gått igenom så är det inte privatpersonen som gjort fel, det är de ansvariga organen.
Självklart är dom gatlegala i det strypta utförande dom levereras när dom är nya.Vad sen ägaren gör med cykeln kan väl knappast tillverkaren hållas ansvarig för?

Jag är med på vad du menar. men det står faktiskt i mitt köpekontrakt att hojen kommer att levereras reggad med 6 kw. Jaja, kanske man kan få ett bra svar om man kontaktar polisen!?
Om man bara leker lite med tanken? Du säger att det är mitt ansvar att se till att effekten stämmer i verkligheten. Hur ska det vara möjligt om jag inte har skruvat själv med hojen utan tar den direkt från handlarn, och jag hänvisar till mitt köpekontrakt. Jag har ju inte direkt någon skyldighet att mäta upp hojens effekt och kunna visa upp ett bänkningsresultat eller dyl.

Är du med på hur jag tänker?

Inte riktigt topic men det är ju tillomed ens eget ansvar att tex hastighetsmätaren visar rätt, trots att man varken byggt, kallibrerat eller monterat den.

Självklart är dom gatlegala i det strypta utförande dom levereras när dom är nya.Vad sen ägaren gör med cykeln kan väl knappast tillverkaren hållas ansvarig för?

Jamendåså, då har väl ägaren inte något att oroa sig för? För så vitt jag förstod det så har iallafall inte han plockat bort strypningarna? Alltså kan inte han hållas ansvarig för hojens faktiska effekt, han har ju bara följt gällande regler och trott på vad pappret säger. Säljer man en hoj som 6 kw så ska den väl ändå ha 6 kw, så då får man väl hålla återförsäljaren skyldig för att ägaren kört ett olovligt fordon... Nuvarande ägaren bör dock inte åka på repressalier av farbror blå.

Jamendåså, då har väl ägaren inte något att oroa sig för? För så vitt jag förstod det så har iallafall inte han plockat bort strypningarna? Alltså kan inte han hållas ansvarig för hojens faktiska effekt, han har ju bara följt gällande regler och trott på vad pappret säger. Säljer man en hoj som 6 kw så ska den väl ändå ha 6 kw, så då får man väl hålla återförsäljaren skyldig för att ägaren kört ett olovligt fordon... Nuvarande ägaren bör dock inte åka på repressalier av farbror blå.

Helt rätt, jag har inte rört några strypningar, och hojen har ju "levererats" som 6 kw! Jag kan inte se mig själv som skyldig i en eventuell kontroll,. hur man än vrider och vänder....:va

Helt rätt, jag har inte rört några strypningar, och hojen har ju "levererats" som 6 kw! Jag kan inte se mig själv som skyldig i en eventuell kontroll,. hur man än vrider och vänder....:va

nee ev har inte leverantören monterat dom heller, Har hört mycket om leverans på pappret men i ILR e det annat då e du ansvarig i alla fall men det e nog inget problem tror ja men om polisen bänkar den så får du nog fram ett annart värde en 6 kw :)

detta va ju samma trasel med eu moppe 45 km/t men men :hihi

vill du va helgaderad bänka den så ser du diReCT att det e långt över 6 kw :hihi

//Robin

Har det inte med effekt/vikt förhållandet att göra?

Eftersom att hojen är så lätt så måste det vara mindre effekt för att kunna reggas som mellanklass?

"Motorcykel vars motoreffekt understiger 25 kW samt vars förhållande mellan effekt och vikt ej överstiger 0,16."- Wikipedia

Har det inte med effekt/vikt förhållandet att göra?

Eftersom att hojen är så lätt så måste det vara mindre effekt för att kunna reggas som mellanklass?

"Motorcykel vars motoreffekt understiger 25 kW samt vars förhållande mellan effekt och vikt ej överstiger 0,16."- Wikipedia

Lätt kanske, men inte fan väger den 38 kilo XD

Tror det mest e avgaskrav de smiter från

nee ev har inte leverantören monterat dom heller, Har hört mycket om leverans på pappret men i ILR e det annat då e du ansvarig i alla fall men det e nog inget problem tror ja men om polisen bänkar den så får du nog fram ett annart värde en 6 kw :)

detta va ju samma trasel med eu moppe 45 km/t men men :hihi

vill du va helgaderad bänka den så ser du diReCT att det e långt över 6 kw :hihi

//Robin

Givetvis fattar jag att den är på mer kw än 6 !!! Jag är inte dum:dricka . Men det va inte riktigt det tråden handla om:tummenupp

Dåså, då ska det ju vara lugnt. Du har köpt en hoj som både säljaren och fabrikören uppger har 6 kw, och bilprovningen har godkänt hojen att färdas på vägarna med sagda effekt (och jag tror knappast att hojen faktiskt var strypt till 6 kw vid själva inregistreringen). Alltså kör du en av bilprovningen godkänd originalhoj precis i det skick du köpte den och i precis det skick den blev laglig att framföra på sveriges vägar. Skulle du fastna i en kontroll så kan du ju ha otur och få en snut som vill provköra, men det värsta som kan hända när han nu märker att den har mer än angiven effekt lär vara att säga åt dig att bänka och regbesiktiga den med rätt effekt. Du lär knappast kunna åka dit för att ha framfört ett olovligt fordon. Spela bara dum så löser sig det mesta skulle jag tro.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...