Krockar/smällar med moped/scooter

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Ungarna på skolorna i trakten trimmar scootrar/mopeder och hamnar på akuten. Jag har blivit tillfrågad om inte jag kan vara med och snacka lite, och visst! Det kan jag!
Jag tänkte prata om att det är djäkla dumt att köra i shorts - man får stygga skarapsår, att man alltid är en loser när man på hoj möter tankbilar - man blir platt osv.
Så, min önskan är att få tips på smaskiga bilder/youtube-klipp som kan få den mest garvade "köraraktigenomkorsningarutanatttitta"-mopedist att tänka till en gång till.

http://www.youtube.com/watch?v=PqzUv9lfaLM&feature=related

Ovanstående är utmärkt för mitt ändamål. Finns det fler?

Det är också sån idiot grej fan sväng åt det hållet mopeden/mc´n kommer ifrån sväng fan inte i samma riktning som den färdas :S

Ha inte för höga målsättningar nu. Du kommer aldrig lyckas med konststycket att få mopedister att börja med skinnställ.

Försök förstå hur dom tänker och lägg ribban på en lagom nivå för annars kommer dom bara skita i dig totalt.

Det finns mer primära saker att börja med

1.) Spänna hakbandet på hjälmen och förklara varför, använda handskar t.ex
Att dom vill ha shorts och inga handskar dom allra varmaste sommardagarna får du nog visa förståelse för.
2.) Förstå att bilister oftast inte ser tvåhjulingar med allt vad det innebär
3.) Mopedister kör ofta vansinnigt på alla möjliga olika sätt. Dom kan ju korsa en 110 eller ett järnvägsspår i 90 blås.

Testade att googla men hittade inte så mycket vettigt, men försök leta reda på lite bilder och sånt från moped/mc-olyckor. Hud försvinner oavsett när man trillar och har shorts och tshirt på sig.

Finns lite bilder på Live to Ride du kan använda t.ex Bild 1

Tror du kan hitta rätt mycket om du hittar någon sida från t.ex Grekland. Inträffar en hel del olyckor där.

Länk

Lycka till med föredraget, hoppas några av de förstår.

England kör hårt på sin "think bike"-kampanj, finns kanske något att hämta där?

[YOUTUBE-ID]SXI8-_9FrB4[/YOUTUBE-ID]

Bra tänkt!
Hoppas du lyckas göra nåt bra av det, men du har en svår uppgift framför dig.

Här kan du få en bild på en GuW med hängbrallor som bevistar en moppe olycka där GuW's dotter var inblandad som åkande på moppen som crashade, och GuW's son visar hur man har hjälmen som moppefucko!

(han har dock aldrig kört med hjälmen så, så vitt jag vet)

Bägge tjejerna klarade sig bra, moppen var otrimmad (till skillnad från sonens MT5'a som gömdes bakom en buske tills polis och ambulans avlägsnat sig), dock så har nog det faktum att det var kallt ute och båda tjejerna hade skinnjackor och skinnhandskar samt jeans en stor del i att dom klarade sig så bra.

Båda skinnjackorna var bara att kasta efteråt, men nya fanns att köpa.
Hjälmarna byttes givetvis, och moppen tillfrisknade på verkstaden.

Jag tror inte någon av tjejerna har kört moppe med mindre än jeans/långärmat efteråt.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=194112&d=1179505836

Last edited:
Testade att googla men hittade inte så mycket vettigt, men försök leta reda på lite bilder och sånt från moped/mc-olyckor. Hud försvinner oavsett när man trillar och har shorts och tshirt på sig.

Tror du kan hitta rätt mycket om du hittar någon sida från t.ex Grekland. Inträffar en hel del olyckor där.

Länk

Fy fan vilka bilder..... Hua....

Självklart ser inte bilföraren mc eftersom det inte finns nån mc alls där när han kör ut...FAKE :hihi

Bifogat

• utube.JPG
    utube.JPG
    36.7 KB · Visningar: 116
om du är ute efter mer osencurerat så kan du kolla på www.liveleak.com istället för tuben, finns bla. en film där en scooteråkare skär in framför en lastbil och går omkull precis framför lastbilshjulet, inte direkt trevligt att se

Scary movi:näsblod

Tyvärr tror jag inte detta kommer att fungera i praktiken..vägverket hade en blodig kampanj för några år sedan, med blodiga "offer" på stora bilder och slogan att "bilbältet hjälper" till föga nytta...och skall man gå på 14-16 åringar så är sådan propaganda ännu mer "ointaglig" man är ung och odödlig, drabbar inte mig mm mm mm. Sen skall man nog inte skämta till det, säga att man blir platt ex då kommer pjuklarverna bara garva åt och med dig istället för att ta åt sig, det blir ÄNNU mer ointagligt då..detta är vad jag tror iaf.

Häkta dem en vecka när de kör trimmat istället, de kanske skulle hjälpa:D

Ha inte för höga målsättningar nu. Du kommer aldrig lyckas med konststycket att få mopedister att börja med skinnställ.

Försök förstå hur dom tänker och lägg ribban på en lagom nivå för annars kommer dom bara skita i dig totalt.

Absolut! Först och främst tänkte jag säga att jag FATTAR att ni trimmar era moppar!!!! Jag gillar OCKSÅ när det går fort!
MEN.... jeans är bättre än badbyxor, man är alltid en loser när man krockar med en bil (håll inte stumt genom blinda korsningar), osv...

kan ju va bra att du får på dem handskar, hjälm och ryggskydd iallafall.

Hjälm, och klädsel som täcker, ja. Ryggskydd.... tror jag ingen köper. Knappast handskar heller, även om det vore bra!

Den har jag också med! Även om det mest handlar om bilar så funkar den nog!

Bra tänkt!
Hoppas du lyckas göra nåt bra av det, men du har en svår uppgift framför dig.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=194112&d=1179505836

Tack. Tanken var att om någon ska nå fram till de som kör tokigast så skulle det vara jag, en jättetuff räserförare!:D

Länk

Tack!!! Perrrrfeckt!:tummenupp

om du är ute efter mer osencurerat så kan du kolla på www.liveleak.com istället för tuben, finns bla. en film där en scooteråkare skär in framför en lastbil och går omkull precis framför lastbilshjulet, inte direkt trevligt att se

Gott. Jag ska leta vidare där.:tummenupp

[YOUTUBE-ID]nCRrFHSkW7k[/YOUTUBE-ID]

Lysande!

Last edited:
Jag arbetar med trafikutbildning av ungdomar på EU-moped, och en sak jag har lärt mig är att man ALDRIG ska visa eller berätta något som man inte vet slutet på.

Du kommer att bli bombarderad med frågor om allt från hur det gick för mopedföraren i olyckan till vad det var för fabrikat på mopeden.

Har du inte en hel story, med ett facit i hand, där du kan redogöra för vad mopedföraren i filmen fick för skador och om han blev återställd eller invalidiserad, så låt bli...

Olyckor i ett annat land har dessutom sällan den effekt man skulle önska, för det vet ju alla att just i utlandet, där är alla idioter, och det där skulle ju aaaaldrig kunna hända här.

Allmän kör-inte-för-fort-propaganda...

[YOUTUBE-ID]_UN8pv0LFAA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Den här kanske är lite väl :näsblod

Känsliga tittare varnas!

[YOUTUBE-ID]VmhnPNk11ZU[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back