miltal pa motard

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Vet att manga utvecklat nagon slags milnojja betraffande hur langt hojar gatt, detta framst pa sporthoj & streethoj sidan. Hur ar det egentligen med motard, har for mig att jag hort nagon saga att miltalet pa motard har lite annan betydelse?! Har jag fel nar jag sager att en motard, 640a fran 01, som gatt 2900mil inte ar att titta narmare pa?

Motorn lever mycket hårdare på en enstånka, även vid varsam körning. 2900 mil på en motorvägskörd sporthoj är ingenting, men på en 640 kan det vara dags för lagerbyten och kolla kolvringar osv. Lite är individuellt och hur välservad maskinen är, men en stor kolv och relativt hög komp och höga varv gör mycket till... Men det ska väl sägas att enstånkan är mycket lättare att renovera (och billigare) eller bara fixa till saker på i förebyggande syfte.

LC4 orna är tåliga saker. Jag tror inte att du har något att oroa dig för. Skulle det vara något så lär du märka det ganska snart om du har ett motoröra.

Kan säga att min motor (640) delades förra sommaren och den var riktigt fin inuti. Den hade då gått knappt 1500mil. Alla lager var fina och när den hade rengjorts såg den nästan ny ut :tummenupp

Jag blev faktiskt förvånad över hur pass bra hållbarhet det är i dem, sen är det möjligt att jag råkat få ett bra och välhållet exemplar, men överlag har LC4an bra kvalle...

Sa kvalitetsmassigt kan det alltsa vara OK! Men, nar man ska salja den vidare, skulle ni titta narmare pa den da, sag att den da gatt 3500mil? Det jag ar oroad for ocksa, att man lagger ut 25-30 papp o sen inte far den sald! :/

Allting går att sälja till "rätt pris".
Motarder är ganska billiga i drift och ger mycket glädje för pengarna.

Med lite kärlek och omvårdnad kan en motard leva länge, titta dig inte blind på miltalet. Har man roligt så rullar milen på ...

Hur står sig milen på supermotard gentemot timmar, i snitt då?
Håller på å säljer kåken å så fort den försvinner så blir det en husaberg.

Hur står sig milen på supermotard gentemot timmar, i snitt då?
Håller på å säljer kåken å så fort den försvinner så blir det en husaberg.

För att räkna ut hur många milen den rullat så måste du ha snitthastigheten.
Men den ligger runt 40km/h i snitt vid laglig körning har jag för mig.

LC4:a motorn sitter ju även i "äventyrshojar" (med kåpor å grejer), som säkert gått långa och många mil. Dom borde hålla en stund om dom får lite kärlek...

640 som har vacuumförgasare håller nog minst 3000mil i vanliga fall, 625 och 660 med flatside skulle jag inte köpa om de gått över 1000mil, högst 600mil skulle jag lägga min ribba på vid inköp.

640 som har vacuumförgasare håller nog minst 3000mil i vanliga fall, 625 och 660 med flatside skulle jag inte köpa om de gått över 1000mil, högst 600mil skulle jag lägga min ribba på vid inköp.
Varför skulle en identisk motor ha tre gånger så lång livslängd bara för att den är utrustad med vakumförgasare?

Varför skulle en identisk motor ha tre gånger så lång livslängd bara för att den är utrustad med vakumförgasare?

Det är bara egna åsikter efter att ha haft div. LC4 och så även ett flertal kompisar. Tror säkert 625 och 660 håller längre än så vid likadan körning, men har en känsla av att de körs hårdare överlag än 640. Jag hade inte köpt någon 640 som gått över 1000mil heller.

Mmm 660 har gjort ca 1300mil utan problem.. har kört den i 700mil..
Visst man får väl räkna med att byta lite några oringar osv..
Man måste nog titta i skicket överlag och inte stirra blint på miltalet, heller köper jag en hoj som gått lite längre men allt verkar vara servat bra, full service bok osv än en hoj som är skabbig med mindre mil på mätaren.

Det är bara egna åsikter efter att ha haft div. LC4 och så även ett flertal kompisar. Tror säkert 625 och 660 håller längre än så vid likadan körning, men har en känsla av att de körs hårdare överlag än 640.

Näääääe... bara lugnt och stilla tuffat runt på soliga söndagar på väg till mormor och frikyrkomötena :banana

Största problemet på 640 som har gått långt är nog vibrationerna, skruvhål har en tendens att bli ovala :)
Motorn är väll gränsfall, hade nog lagt ut lite till pengar och fått en fräsh båge med inte så många mil på mätarn, det är inte bara motor som slits, stötdämpare, lager, vajrar, slangar, fälgar, bromsskivor, bromsok...

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back