Microchip på körkortet?

Kanske inte alls i en för avlägsen framtid, så kommer det nog sitta färdskrivare i personbilar, så som i lastbilar, där du för in körkortet och där allt registreras. Vem vet...

Länge leve mina "veteranobjekt!" volvo 245 -86 och blade -92. på dom får man inte sätta sån skit!

Jag förstår inte varför dom inte kan göra ett kort som man kan programmera in funktioner på. tänk att ha bank, körkort och alla rabatt/club kort i ett enda.

Last edited:
RFID är ett passivt chip och sänder inget förrän det nås av en signal. Då får det kraft nog av signalen att sända iväg en liten kodsträng på upp till några meters håll.
Man kan inte hitta RFID-chip med GPS.

GPS? Är inte det en sån sak som talar om var den själv är och inte var andra saker är? Den grej som talar om var andra grejer är heter väl radar?

:hihi

Det går väl inte att läsa av ett stömlöst chip på avstånd eller har jag fel? När man sätter i ett kredit/konto kort i kortläsaren så är det väl läsaren som förser chippet med ström så det går att läsa av..?

Det går väl inte att läsa av ett stömlöst chip på avstånd eller har jag fel? När man sätter i ett kredit/konto kort i kortläsaren så är det väl läsaren som förser chippet med ström så det går att läsa av..?

RFID fungerar så att man skickar ut en radiosignal från exvis passkontrollen, signalen tas emot av RFID chippet och en del av radiosignalen omvandlas till en ny radiosignal med innehåll (typ som en IP adress) den signalen tas emot i passkontrollen och kollas mot databasen där dom får fram att 75938757490393 betyder GuW's pass, blodgrupp O-, årsinkomst, politisk tillhörighet, tidigare straffad, eller vad fan dom vill lägga in i databasen...

Chippet sänder bara ut koden 75938757490393.

Jag hade tänkt köpa en RFID sats och lattja lite med datorstyrning, det följde med ett RFID implantat man (själv) kan skjuta in under skinnet så behöver man inte bära med sig det separat.

Då kan tex datorn alltid starta med mig inloggad, när den känner av mig.

Fast jag tror jag skippar implantatet så länge...

jösses, chippet kommer självklart vara en verifikation för att verifiera om kortet stämmer.......

Börja drömma om GPS, RFID osv. låter som vissa har livlig fantasi....

då måste dom börja köra med batterier o antenner till kortet oxå.... NOT

dock finns det planer att införa chipläsare på vissa motorfordon, så du måste trycka in körkortet för att verifiera att du får köra fordonet osv.

DÅ kan dom kolla mera med tillsammans med kretsarna i bilen, t.ex. anpassa försäkringar osv. beroende på hasigheter osv. men nu pratar vi om flera steg framåt.....

Aha där ser man.. Sjuk värld vi lever i!:hihi

Här är kitet jag tänkte köpa och labba med till att börja med, det följer ju med en jäkla massa RFID chip, dekaler, nyckelringar och så vidare.
http://www.thinkgeek.com/geektoys/science/907a/

Användbart till hojlarm bland annat, jag tänkte mig implantatet för att kunna starta utan nyckel, nyckelringen för att larma av, en transponderdekal i hjälmen som löser ut larmet om den avlägsnas och så vidare...

Men bara på kul alltså...

Jag satt och funderade lite på det här med chip i körkortet.

Tänkte följande:
Nu blir det chip i korten av olika anledningar. Är då nästa steg att införa någon form av chipläsare i fartkameror? Dvs, att fartkameror eller polisen i allmänhet kan med en läsare se vem som kör för fort. Alltså kamerorna registrerar fortkörarens chip. Allt detta förutsätter ju att man har kortet med sig som man egentligen ska.

Ja ni förstår. Så tänkte jag, men förhoppningsvis är jag bara i fantasi/mardröms-stadiet. Usch :död

Chipet i kreditkort/betalkort/simkort är bara åtkomliga om kortet stoppas in i en kortläsare.

Hur hade du tänkt att kameran skulle kunna läsa av det? Det lär inte rymmas någon transponder på körkortet och då måste avläsningen ske jävligt nära om det inte skall vara batteridrivet, dvs ngn slinga av ngn typ måste grävas ned i backen och det lär knappast hända.

Att förse tusentals kameror med ngn form av avläsning skulle kosta så jävla mkt att det inte skulle vara försvarbart anser jag.

RFID GÅR ENDAST ATT LÄSA PÅ VÄLDIGT NÄRA HÅLL!

Dessutom skyddar ett kortetui av aluminium utmärkt mot avläsning även på väldigt nära håll, det säljs aluminium fodral till amerikanska pass redan.

Och har man ett etui av bly kan inte ens stålmannen läsa av det!!

(har en svag känsla av att man skulle kunna sälja det i ganska ansenliga volymer i ett visst land...)

Och har man ett etui av bly kan inte ens stålmannen läsa av det!!

(har en svag känsla av att man skulle kunna sälja det i ganska ansenliga volymer i ett visst land...)

http://www.thinkgeek.com/gadgets/security/8cdd/
http://www.thinkgeek.com/gadgets/security/910f/
http://www.thinkgeek.com/homeoffice/gear/a7a2/

Och mera som en gadget:
http://www.thinkgeek.com/stuff/41/2006shirt.shtml

Allt på samma sida som RFID kitet jag länkade till tidigare!

Rent teoretiskt tekniskt nu;
Vore det inte fullt möjligt att driva ett RFID chip eller liknande med inducerad högspänning? Jag tänker mest att körkortet är i plast och borde kunna fånga upp ganska rejält med spänning. -Nog för att kunna driva ett pyttechip om man lagrar enegergin i en metallfilmskondensator inbakad i kortet eller liknande:va

Det jobbas ju ganska hårt för stunden att plocka fram mobiltelefoner som drivs av just ESD och även med kinetiska generatorer som i Seikos "Kinetic" klockor(microskopiska slungvikter med lindningar på som dras runt av dina rörelser och skapar energi på samma sätt som statorn i din hoj), -så varför inte en itty-bitty krets som kanske drar en microWatt?

Det vore ganska kul att labba på det där.....man kanske skall köpa sig ett "kit":)

Rent teoretiskt tekniskt nu;
Vore det inte fullt möjligt att driva ett RFID chip eller liknande med inducerad högspänning?

RFID drivs av RF alltså utstrålad radiovåg från läsenheten.

Läsenheten skickar ut en radivåg som tas emot av en antennspole i chippet, information överlagras på radiosignalen och skickas ut igen.

Vill du kalla det inducerad högspännin, så varsågod.

Jag brukade som demonstration tända lysrör med uteffekten från min bärbara amatörradio, nu senast såg jag en konstnär som hade fyllt ett helt fält med lysrör, 5cm av ena änden nergrävd, den andra pekandes upp mot högspänningsledningen som gick ovanför, det lyste så vackert, men dom som bodde omkring kraftledningen började nog inse vilka kraftfält som finns i närområdet

Japp ! Microchipet ser till att staten kan spåra din hela tiden, man kommer att kunna se var du har varit och hur lång tid det har tagit dig att komma från punkt A till punkt B. Lasermanicker och vägkameror kommer med andra ord att bli obsoleta så snart alla körkort bytts ut.
Men, om du bara backar in ditt körkort i vanlig ugnsfolie kommer du att klara dig bra :)

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...