Hur sjuk är sjukvården?

Du är iofs pappa så det blir lite jobb....

Så är det! Man beskyddar de sina, med alla medel,

Något märkligt,
Fick några frakturer i en sketen menlös mc-olycka. Inget livshotande direkt... Första VIP, direkt ingång, utan att "passera gå" , jag skämdes...
(när jag såg vilka som var före i kön, men de har sina prioriteringar...)

Enbart för att det var rapporterat mc-olycka.

Öroninflammation är ju viktiga saker...

Åkte du till barnakuten för en MC-olycka? Bra tänkt! :tummenupp :rolleyes:

Åkte du till barnakuten för en MC-olycka? Bra tänkt! :tummenupp :rolleyes:

Allmän akutmottagning, barnakut finns inte i byhålor:gnissla

Btw, var lite uppmärksam med grabben ang. eventuell framtida öroninflammation. Inte ovanligt att det återkommer frekvent.

Han menar på att Polacker inte har allergier, vilket de inte har. De käkar syrade grönsaker och kommer faktiskt i kontakt med en och annan bakterie medan vi får allt serverat i frigolitgörpackningar. Våran hygienfanatism har renderat i div allergier.

Jo, jag förstod. Reagerade bara på att han hade Polen som exempel. Är själv polack nämligen. Det verkar fortfarande sitta i de flestas huvud att Polen skulle vara ett jävla U-land.

Jo, jag förstod. Reagerade bara på att han hade Polen som exempel. Är själv polack nämligen. Det verkar fortfarande sitta i de flestas huvud att Polen skulle vara ett jävla U-land.

Så Polen har höjt sin levnadsstandard tycker du de senaste 20 åren? :gnissla

Taggarna utåt? Om man vill så kan man läsa det som att han gav sverige kängan.. Det har mycket med matkultur och våran är inte vidare bra.

Här i stan har man en triage som man passerar så fort man kommer in. Där sorterar man dig efter olika allvarlighetsgrader. De flesta kunde lika gärna gått till vårdcentralen visar det sig. Hursom, så får man vänta därefter beroende på tryck och ditt tillstånd. Där missas väldigt få patienter, men man har samma kö ändå, men på ett annat ställe.

Ang hospitalisering så ÄR det angeläget att läsa på. Har inget med politik att göra, utan med samhället och människors beteenden. Ju fler sjukhussängar det finns, destå fler blir sjuka. Köerna är effektiva, liksom egenavgifterna.

Jag har inte lust att betala den kostnad det skulle innebära att alla ska kunna få den vård de vill och det ögonblickligen. Däremot skulle jag vilja kicka lite folk på sjukhusen och ta in lite logistiker och ekonomer som såg över hela verksamheten.

Vilken lyx! Då förstår Jag dig bättre. Något sådant har Jag inte sett röken av de få gångerna Jag tvingats till besök och polaren som sakt torskade ett finger pga avsaknad av kontakt vid entré.

Last edited:
Billigt är det också

Ja, faktiskt. Särskilt om man ser till vad man får för pengarna.

Min sjukvård kostar mig kanske 400 i månaden, inklusive ögon- och tandvård. Inte särskilt farligt tycker jag. Hur mycket pyntar varje svensk till sjukvården i Sverige? Och vad får de för det?

:)

Min sjukvård kostar mig kanske 400 i månaden, inklusive ögon- och tandvård. Inte särskilt farligt tycker jag. Hur mycket pyntar varje svensk till sjukvården i Sverige? Och vad får de för det?

Det är ju tufft att betala skatt, det vet ju varenda sosse :3freak
Och som sjukvården är i USA vet ju all att det är svindyrt....
Nä så kan vi ju inte ha det.
Tänk om folk kunde tänka lite själv och inte bete sig som flockdjur.

Är ju bara att ta Värmlands landsting (sossestyrt), här ska inte alla ha lika bra vård utan alla ska ha lika dålig vård i rättvisans namn.
Dom har lagt ner två sjukhus, som gått med vinst, bara för att det är för tätt med sjukhus.
Vissa har ju mycket längre till sjukhuset än andra och så kan vi fan inte ha det, lägg ner två så alla får lika långt att åka.:huvet

Last edited:

Och hur mycket betalar din arbetsgivare? 15% av jänkarnas bnp går till sjukvård och ändå är inte vårdkvalitén bättre än sveriges som lägger 9% av bnp....

Den frågan borde du fråga dig själv.

U.S.A har en klart dyrare sjukvård beräknat på andel av BNP.
Dessutom är de dyra kostnaderna för sjukvård ett större problem för personer som är låg- eller medelinkomsttagare i USA än i sverige.

Finns hur mycket fakta som helst i dessa fall som visar att det ekonomiska incitamentet inte ger bättre eller billigare sjukvård.

15% av jänkarnas bnp går till sjukvård och ändå är inte vårdkvalitén bättre än sveriges som lägger 9% av bnp....

Visst är kvalitén på vården högre i USA, det kan ju knappast diskuteras.

Dessutom är de dyra kostnaderna för sjukvård ett större problem för personer som är låg- eller medelinkomsttagare i USA än i sverige.

Finns hur mycket fakta som helst i dessa fall som visar att det ekonomiska incitamentet inte ger bättre eller billigare sjukvård.

Vården är inte dyrare för låg- och medelinkomsttagare i USA. Däremot kan det bli dyrt om man står utan försäkring.

Givetvis ger inte "ekonomiska incitament" billigare sjukvård, men vården är i detta fallet i en högre klass än den som erbjuds av landstinget. Hur kommer det sig annars att de som valt att söka sig till den privata sjukvården i Sverige verkar så mycket nöjdare med den vård de erbjudits än de som valt att besöka landstingets grådassiga lokaler?

Last edited:
Amen.

Där har vi 70% av vårdens problem. Resten är logistiska och strukturella i huvudsak.

Någon som hängt på en akut och kollat vad det är för lirare som upptar platserna?

Jodå, och det är HÄR det går fel i vården...

Skadeplatsprioritering var nåt man lärde sig redan i lumpen. Dvs att inventera skadade och ge dem med störst behov vård först.

På den civila s.k "akuten" (där f.ö ordet akut känns som sadistisk komik) sitter massa pajsare som lika gärna hade kunnat plåstra om sig själva...men sjukvården tar in alla i tur och ordning i alla fall... allt i kö-faschismens hemland Sverige´s anda att: En kö bryter man djävlar inte!

De flesta svenssons skulle aldrig drömma om att åka till en vårdinrättning vilken som helst i onödan, och när man till yttermera visso dessutom blir tvungen att ta sig till AKUTEN så är det....*trumvirvel* akut.
På riktigt.

Att då få sitta bland alla som inte ens kan ta hand om ett vanligt sår själva, eller alla dessa "vårdnarkomaner" vars enda sociala kontakt är just vården, och där de tillbringar sina liv nästan som en hobby, det känns kränkande.

Jag har kommit in med patienter som jag kört själv som har haft:

- blodpropp
- stora andningssvårigheter
- kärlbristningar
- öppna benbrott
- avslitna fingrar
- brännskador
- you name it

Varsågoda och sitt, (i flera timmar) så tar vi emot när det är er tur...

Fatta hur frustrerande detta är!

Vården måste alltså på ett bättre sätt SE och prioritera.
Det är ingen djäkla demokratisk rättighet att få komma in i tur och ordning!
Jag tror att alla accepterar detta.

Att då se personalen gå förbi för femtielfte gången i ett till synes oupphörligt korridorspring utan att utföra vård, eller fyra fem personal bara stå innanför glaset utan tillsynes någon direkt vårdande uppgift, eller se patienter med bagatellskador läggas om för tredje gången, det är en skymf mot själva grundide´n med en akutmottagning.

Sist jag var på akuten roade jag mig med att föröka beräkna dödtiden för personalen. Men det var förståss omöjligt. Men den faktiska tiden som det utfördes vård på "oss" när vi var där var i storleksordningen en halvtimma av tio... dvs 5% effektiv tid, där det var väntan väntan väntan mellan varje steg i raketen.
Självfallet är det ledtider på varje moment + efterföljande analyser av provtagningar och röntgen...men inga tio timmar.
Hade vården istället vårdat "klart" i ett svep, så hade de ju frigjort sängar i en rasande takt 0 få pat. inne samtidigt = mindre spring fram och åter som ju bara är dödtid.
Dvs vården hade inte behövt jobba MER eller HÅRDARE, utan bara smartare.
Som det var nu så stackades patienter upp i alla vrår som den underbemannade personalen kunde finna.
Tro fan att det känns stressande för personalen oxå!

Ruljangsen är för dålig helt enkelt.
Provsvar som dröjer..provsvar som blir liggande... Oj! jaså är ni kvar!? Jaha, har ni inte fått provsvaret ännu? Neej... Ja jag ska gå och titta... Ja, här var det... osv osv.

Å sen vårdens sjuka hierarki... - Jamen det måste vara en läkare som tittar på detta... (fast man vet att sjuksyrrorna ofta är bättre och har mer rutin än alla nybakade fjunisar som fått skitpassen mitt i natten på akuten..)
Eller tvärtom: Nej det här är inte min grej att gipsa, det får ni vänta på tills syster x är ledig...men hon assisterar just nu på annat håll.

Jag trodde hierarkin var hård och pyramidformad i det militära...men icke!
Där har uppdragstaktik rått sedan sent 80-tal.
D.v.s man tilldelar uppgifter och resurser till undersställd personal, och sen får DE lösa uppgiften efter eget huvud.
Ingen toppstyrning, inga långa beslutsvägar. Ingen behöver sitta och vänta på att en "chef" måste ta beslut... Ingen rädsla för egna initiativ, och därmed ingen handlingsförlamning som ytterligare ökar väntetiden/vårdtiden.

I sjukvården däremot bibehåller man denna hämsko, och nästan komiska titelsjuka med olika nivåer på personal och doktor hit och doktor dit) som lägger sordin på alla de effektiviseringar man hade kunnat gjort om de som ändå kör mjölken, dvs utför det handgripliga arbetet (SK, USK, Vbitr), oxå bara hade kunnat få resurser att få göra det som de vill och kan.

Riv (förtusan) pyramiderna i sjukvården!

Last edited:
Visst är kvalitén på vården högre i USA, det kan ju knappast diskuteras.

Vården är inte dyrare för låg- och medelinkomsttagare i USA. Däremot kan det bli dyrt om man står utan försäkring.

Givetvis ger inte "ekonomiska incitament" billigare sjukvård, men vården är i detta fallet i en högre klass än den som erbjuds av landstinget. Hur kommer det sig annars att de som valt att söka sig till den privata sjukvården i Sverige verkar så mycket nöjdare med den vård de erbjudits än de som valt att besöka landstingets grådassiga lokaler?

Om man väger in lite andra parametrar än din upplevda vårdkvalité så är amerikansk vård medelmåttlig. Mäter man medicinska resultat på populationsbasis tex preventable deaths och medianöverlevnad i cancerdiagnoser så är de signifikant sämre än sverige.
Fast snygga korridorer är kanske viktigast vad vet jag?

Sen finns där givetvis fläckvis tillgång till vård som är bättre än den svenska om du tillhör kategorin som har en försäkring som inte ifrågasätter några kostnader men den har knappast joe som jobbar på gm....

Om man väger in lite andra parametrar än din upplevda vårdkvalité så är amerikansk vård medelmåttlig. Mäter man medicinska resultat på populationsbasis tex preventable deaths och medianöverlevnad i cancerdiagnoser så är de signifikant sämre än sverige.
Fast snygga korridorer är kanske viktigast vad vet jag?

Sen finns där givetvis fläckvis tillgång till vård som är bättre än den svenska om du tillhör kategorin som har en försäkring som inte ifrågasätter några kostnader men den har knappast joe som jobbar på gm....

Det är ju det jag menar. Finansiellt driven sjukvård är inte sämre än skattefinansierad - tvärtom. Nackdelen är givetvis att kostnaden vid varje vårdtillfälle blir dyrare.

Dock vill jag fortfarande påstå att jag inte betalar mer för sjukvården idag än jag gjorde i Sverige, men att tillgången till läkare och vård i övrigt är mycket bättre.

Dessutom tror jag nog att "Joe på GM" har en hyffsat bra sjukförsäkring och skulle inte bli förvånad om den tom är snäppet vassare än min...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg