Gamla däck hårda?

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Hola,

Köpte min hoj i höstas och bakdäcket ville inte komma upp i temp, däremot fram kommer upp ok.

Bak är ett Pilot Road tillverkat 1504 och fram är Rennsport tillverkat 4503. Bak har en liten platta och har nog gått en bit medan fram såg helt nytt ut när jag köpte cykeln.

Frågan är hur mycket åldern påverkar hur härdat gummit blir? Tycker bakdäcket upplevs som hårt när jag kör och får varken känsla, feedback eller förtroende för det medan fram sitter som en smäck. Hänger detta ihop med att det vägrar gå upp i temp? Obs. Jag har bara kört med den i en max utetemp på typ 10 grader än så länge.

Medan jag ändå frågar på vill jag passa på att undra om Sportmax Qualifier. Någon som använt däcken? Tänkte köpa ett beggat set som gått typ 30 mil från 08 och kränga på, borde väl bli en avsevärd förbättring?

Åldern påverkar, men inte så mycket som att däcken blivit använda och gått varma ett antal gånger. Det härdar gummit. Känns de hårda så är de nog det också, speciellt som du säger att bakdäcket verkar slitas fort.

Rennsport är väl dessutom ett bandäck, och det får du inte upp i arbetstemp med vanligt körning även om det är nytt och temperaturen är mer än 10 grader...

Bakdäcket bör du definitivt byta, då kan du lika gärna kränga om framdäcket också, även om det säkert är juste fortfarande. Dunlopdäcken funkar bra vad jag förstått :tummenupp

Last edited:
Åldern påverkar, men inte så mycket som att däcken blivit använda och gått varma ett antal gånger. Det härdar gummit. Känns de hårda så är de nog det också, speciellt som du säger att bakdäcket verkar slitas fort.

Rennsport är väl dessutom ett bandäck, och det får du inte upp i arbetstemp med vanligt körning även om det är nytt och temperaturen är mer än 10 grader...

Bakdäcket bör du definitivt byta, då kan du lika gärna kränga om framdäcket också, även om det säkert är juste fortfarande. Dunlopdäcken funkar bra vad jag förstått :tummenupp
Enligt Michelin själva så påverkas inte gatdäck av heat cycles, och i väldigt liten mån av åldrande, förutsatt att man inte har förvarat det utanpå garagetaket i 5 år vill säga.

Pilot Road är ett touringdäck, som har en ganska låg arbetstemp, det ska hålla länge och går inte att jämföra med sportigare däck, och defenitivt inte bandäck. Dock finns det folk som har såna däck och kör cirklar runt folk med slicks :hihi

Ok, tack för infon.

Dock känns det verkligen som att framdäcket är helt ok och kommer upp i temp medan bakdäcket till och med är halt vilket är lite skrämmande.
Nåväl, kommer nog dra och byta både fram och bakdäck idag!

Så det finns ingen ingen generell regel när däck börjar bli hårda?
Har ett gäng bandäck gjorda och körda 2008 (Pirelli diablo supercorsa senaste modellen), men har även ett set gjorda tidigt 07. (Prielli diablo supercorsa, förra modellen)
De känns lite hårdare än övriga, (alltså med händerna, de är ej pålagda) kanske kan det bero på att ytan inte är lika uppruggad som de andra däcken, eller så har de blivit hårdare? :va

Vågar man använda detta set ändå?

Så det finns ingen ingen generell regel när däck börjar bli hårda?
Har ett gäng bandäck gjorda och körda 2008 (Pirelli diablo supercorsa senaste modellen), men har även ett set gjorda tidigt 07. (Prielli diablo supercorsa, förra modellen)
De känns lite hårdare än övriga, (alltså med händerna, de är ej pålagda) kanske kan det bero på att ytan inte är lika uppruggad som de andra däcken, eller så har de blivit hårdare? :va

Vågar man använda detta set ändå?

1,2 eller 3 år gammla slicks kan du åka på om du inte är jävligt snabb eller däcken legat ute i solen. Slicks åldras fortare än gatdäck. Men ja märker själv ingen jätte skillnad på ett helt nytt dagsfärskt slicks å ett som är 1 år gammalt.

1,2 eller 3 år gammla slicks kan du åka på om du inte är jävligt snabb eller däcken legat ute i solen. Slicks åldras fortare än gatdäck. Men ja märker själv ingen jätte skillnad på ett helt nytt dagsfärskt slicks å ett som är 1 år gammalt.
Ok det är ju inte OMÖJLIGT att de legat ute en dag eller 2 i solen, unden en bankörningshelg... Men man som sagt, får man upp lite yta på däcken så är det nog lugnt.

Tillhör inte supercorsa-däcken "supersport/gata" kategorin eller kallas även dessa slicks? De har ju ett mönster från början...

MVH Jonas

Japp, håller med. Jag anser att den ursprungliga gummiblandingen har den största påverkan på hur ett däck uppför sig under dess livslängd, ålder och slitage är av underordnad betydelse. Även ett åldrat och slitet däck med mjuk gummiblandning medger långt mer grepp än ett flång nytt däck med hård gummiblandning. Visst försämras grepp med ålder och slitage, men försämringen är ändå marginell jämfört skillnaden mot en annan gummiblandning. Jag har upplevt bättre grepp i fem år gamla söndertrasade slicks än i nya gat/touringdäck. Begreppet värmecykler verkar nu tillhöra det förgångna. Om det beror på att värmecykler var fluga eller om däcken har utvecklats låter jag vara osagt. Något som är säkert är i alla fall att däck utvecklas alltjämt och dagens sanning inte är morgondagens.

Ok det är ju inte OMÖJLIGT att de legat ute en dag eller 2 i solen, unden en bankörningshelg... Men man som sagt, får man upp lite yta på däcken så är det nog lugnt.

Tillhör inte supercorsa-däcken "supersport/gata" kategorin eller kallas även dessa slicks? De har ju ett mönster från början...

MVH Jonas

Det räcker inte med 1 dag eller 2 för att förstöra ett par däck. Gummiblandningen innehåller komponenter som skall ta hand om UV-strålningen så att däcket inte påverkas så litet som möjligt av solen.
Nu åldras visserligen bandäck säkert avsevärt fortare än gatdäck skulle jag tro men om det bara är frågan om några dagar så är det nog inte solen som är problemet. Hade däcket förvarats liggande i solen i ett år skulle jag nog kanske fundera över om solen förstört däcket.

Det är nog snarare så att om du inte kört på däcket så har du inte ruggat upp någon yta och däcket kan då upplevas som lite hårdare när du känner på det.

Ok, tack för infon.

Dock känns det verkligen som att framdäcket är helt ok och kommer upp i temp medan bakdäcket till och med är halt vilket är lite skrämmande.
Nåväl, kommer nog dra och byta både fram och bakdäck idag!

Glöm inte att ett gatdäck har ett helt annat tempspektra för att ha grepp. Ett rennsport eller motsvarande racedäck vill ha 85-90 grader för att vara riktigt bra grepp i, ett touringdäck är bra grepp i när dom är kalla, men klarar inte av värme alls. Så att touringdäcket inte kommer upp i samma temp som racedäcket är det som gör att det håller längre, enkelt uttryckt.

Kör du på, men om du ska åka bana så byt med en gång!

/ Jens

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026