Problem med ventilinställning Husaberg

JA FICK IGÅNG SKITEN!!!!! JAG LYCKADES!
Av nån anledning hittade jag glapp i justeringsskruvarna och vips! -bladmåttet gick minsann under! Resten är historia. Ställde in alla ventiler, skruvade ihop cykeln, gick ut, tryckte på startknappen och den startade direkt!
ja, ibland finns det stunder.. inte många, men det finns faktiskt stunder som gör livet värt att leva!
 
JA FICK IGÅNG SKITEN!!!!! JAG LYCKADES!
Av nån anledning hittade jag glapp i justeringsskruvarna och vips! -bladmåttet gick minsann under! Resten är historia. Ställde in alla ventiler, skruvade ihop cykeln, gick ut, tryckte på startknappen och den startade direkt!
ja, ibland finns det stunder.. inte många, men det finns faktiskt stunder som gör livet värt att leva!


ja ibland ska man ha tur :)
nej men skämt o sido kul att du fick igång hojen med förhoppningsvis rätt spel på rätt ställe, men tummen upp för dig för alla har vi nån gång gått den dyra vägen o de kändes som du va på gång att göra de :)
mvh uffarn
 
Kan någon även tala om vad för slags symptom som kan uppstå vid körning om spelet vid ventilerna är för stort respektive litet?
På vilket/vilka sätt märks det?
 
för stort spel kan göra den mer trögstartad o går de för länge så kan kam,tryckare mm mm ta stryk o slutligen motor ras!

för tajt spel gör att du kan bränna ventiler o kan även de leda till motorras.men för tajt spel e svårt att märka bara sådär utan du bör veta metoden med bladmått för att vara på den säkra sidan i de fallet.

SÅ ÅTER IGEN TA HJÄLP AV NÅN SOM VISAR DIG RÄTT METOD SÅ GÅR DE BUSENKELT FÖR DIG SEN O DU KOMMER ATT MÅ BÄTTRE ISTÄLLET FÖR ATT ÅKA RUNT PÅ EN TICKANDE BOMB.
 
SÅ ÅTER IGEN TA HJÄLP AV NÅN SOM VISAR DIG RÄTT METOD SÅ GÅR DE BUSENKELT FÖR DIG SEN O DU KOMMER ATT MÅ BÄTTRE ISTÄLLET FÖR ATT ÅKA RUNT PÅ EN TICKANDE BOMB.

Här blir det ingen tickande bomb för min del & varför ska jag behöva ta hjälp av någon annan pengasugare när jag kan själv?
Jag har 100-procentig koll på hur man ställer ventilerna, det enda jag behövde hjälp med var att hitta rätt dödläge så jag kunde lirka under bladmåttet etc etc.
 
va ska de vara för spel på dom nyare husorna? på min gamle harv har ja 0.10mm på både in/ut å ja ställer bara skruven i botten, å drar tibaka en kant på muttern, funkar hur bra som helst :tummenupp

Behöfs inget bladmått, kan ju ev. dubbelkolla med bladmått om man vill de, men behöfs inte!

Är de större spel så bör la de räcka att dra tibaka skruven lite mer än en kant..
 
va ska de vara för spel på dom nyare husorna? på min gamle harv har ja 0.10mm på både in/ut å ja ställer bara skruven i botten, å drar tibaka en kant på muttern, funkar hur bra som helst :tummenupp

Behöfs inget bladmått, kan ju ev. dubbelkolla med bladmått om man vill de, men behöfs inte!

Är de större spel så bör la de räcka att dra tibaka skruven lite mer än en kant..

På dom nyare husabergarna är det 0.12mm ventilspel. Ställ justeringsskruven i botten och vrid motsols 1/6-dels varv. En kant på muttern.(varken mer eller mindre)
 
Jag funderar lite på den här 1/6-metoden. Hur gör ni som använder ENBART den? Alltså inget bladmått inblandat. När ni skruvar in ställskruven till noll-läget, hur pass mycket drar ni åt skruven då? Slutar ni skruva såfort ni känner av minsta motstånd eller skruvar ni åt den lite mer och sen mäter på muttern?
 
Det tänkte jag oxå på och på råd av farsan så använde jag bladmått för att kontrollera att det blev rätt. När man sen spänner muttern så finns ju risken att spelet kan röra sig lite med.
 
Det tänkte jag oxå på och på råd av farsan så använde jag bladmått för att kontrollera att det blev rätt. När man sen spänner muttern så finns ju risken att spelet kan röra sig lite med.

jo exakt.. men hur konstigt det än må låta så känner jag mig osäker på bladmåttet.

Jag skjutsade min bror häromdagen en liten sväng och när vi kom hem så frågade jag honom varför han satt & sa "stig in" hela tiden vi körde?
"jag hörde att det knackade hela tiden" :eek:
 
Med tanke på att du skrev så här i inlägg #27 tycker jag att det är förvånansvärt många frågor angående just ventiljustering.Jag använder aldrig bladmått.

Det är bra. Just en sån som Dig som jag eftersökte! Läs ett par inlägg längre upp och besvara gärna min frågeställning.
 
ja j'vlar, man lär sig något nytt varje dag här på sh :tummenupp
 
Är det normalt att en Husaberg 650 har ett slags "knackande" ljud från motorn? Verkar komma från cylindern.

När jag sitter upprätt så låter den kanon, men om jag böjer mig ner och lyssnar riktigt ordentligt kan jag höra ett slags knackande ljud.

Nån som vet?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top