Problem med ventilinställning Husaberg

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Jag kan inte få in mitt bladmått i någon av mina ventiler. Kolven står i sin högsta position men ändå kan jag inte känna att ventilarmen är lite "glappande". Gör jag något fel månne? Eller är det bara svårt att lirka in bladmåttet vid ventilen?

Dessutom.. ska justerar-skruven vara trög/seg att skruva på, eller bör den gå runt med lätthet? (har givetvis lossat på muttern)

Har för mig att den gick lätt på min husa jag hade innan. Gällande bladmåttet så är det tight men bocka det som ett S typ så går det.

DU kan bara mäta spelet varannat varv. ENa läget är ventilerna lite pytte öppna. Vrid motorn ett varv till så ska du se att det blir bra.

Mats

Som jag sa. Jag ställer kolven så den står i högsta läget. (tror det kallas dödläge) Och det ska vara det läget att ställa kolven vid?

Ja men 4-takt tänder bara varannat varv så därför kan markeringen stå rätt men man måste snurra ett varv till helt enkelt. Om du tar markeringen på svänghjulet och sätter rätt så känn på ventilerna - funkar det inte där så snurra på svänghjulet ett varv till och sätt markeringen på samma ställe så kommer det att funka :tummenupp

För att justerskruven ska gå lätt måste du först släppa på låsmuttern.

Om motorn står i RÄTT tdc så ska skruvarna gå lätt (efter att man lossat låsmuttern).

Går de tungt och det inte finns något spel alls mellan tryckare och ventil så står antingen motorn i fel tdc eller så var ventilerna justerade fullständigt galet...

Om motorn står i RÄTT tdc så ska skruvarna gå lätt (efter att man lossat låsmuttern).

Går de tungt och det inte finns något spel alls mellan tryckare och ventil så står antingen motorn i fel tdc eller så var ventilerna justerade fullständigt galet...

ok. Men om ventilerna skulle vara justerade fullständigt galet så borde jag väl inte kunnat åka med hojen innan?
Var förresten nere & skruvade på hojen idag igen.. men jag tror att anledningen till att jag inte får in något bladmått är att motorn inte står i rätt tdc.
Så som jag har förstått så ska kolven stå på sin högsta position och sedan ska man kunna ställa ventilerna. Jag har provat att byta tdc flera gånger utan att kunna lirka in det där fördömda bladmåttet. Till sist gav jag fan i bladmåttet & skruvade ner justeringsskruvarna i botten(utan att för den skull veta om jag hade rätt tdc) och sedan ut 1/6 dels varv. Sedan skruvade jag ihop allt och gick ut & provstartade med elstarten. Hojen visade inga tendenser till att starta, förutom en gång men då blev det bara en enda stor knall.
Jag vet inte.. kanske är min enda lösning att köra hojen med släpkärra till en mc-verkstad och be dom visa mig exakt hur det ska gå till. För just nu kan jag bara inte förstå vad jag gör fel.. :va

Alltså för att kammen ska gå runt ett varv så måste vevaxeln snurra två varv.
Utväxligen är 1:2 mellan kam och vevaxel.
Det finns alltså två topplägen på kolven, ett där det sker kompression och förbränning och ett annat där kolven trycker ut avgaser och då står ju framförallt avgasventilen öppen och där ska du inte justera ventilerna.
Du ska alltså justera i kompressions/förbränningsläge för då är båda ventilerna helt stängda. Då ligger inte nockarna på kammen mot vipparmarna något och då ska det finns spel mellan vipparm och tryckare....
Yes mycket bla bla kanske men om du tar av ventilkåpan så ser du enklare hur det funkar.
Vet inte hur det är på Husa men brukar ju finnas en markering på kamrevet för att markera att det står i justeringsläge.

ja hoppas du skojar me ditt senaste inlägg ?
du kanske inte hade nåt större spel så du ens behövde ställa ventilerna utan dom helt enkelt låg rätt när du började.

vet du inte till 100%vad du gör så låt bli o lämna den till nån som gör de åt dig o va gärna med när han gör de för de e lite som att cykla har du väl gjort de en gång kan du de sen.

kan ju bli hur dyrt som helst att greja som du gjort nu o bränna ventiler ell kröka dom till o med slå hål i kolvar händer

Använder du markeringen på svänghjulet när du ställer motorn i TDC? Alltså innanför höger motorkåpa. Har du inte manual så ladda bara ner den gratis på www.husaberg.se

Men kolla i manualen så du ser hur den markeringen ska vara sen lossar du höger motorkåpa så kommer den att stå rätt. Men tänk åter igen på att om det är helt omöjligt att mäta så snurra den bara ett varv till till samma markering. Antingen använder du då kicken eller helt enkelt bara snurrar på svänghjulet.

Man burkar inte behöva ställa ventiler så ofta på husaberg egentligen, gick hojen fel innan?

Vet att det finns en gudie med bilder osv om ventlinställning som någon har gjort men hittar den inte.

Kolla denna sidan:
http://soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Och speciellt denna bilden:
http://soe.se/mek/ventilspel/arbetstakter.gif

Läs igenom det så kommer du fatta hur du ser att du är i rätt tdc. Det är bara o titta på ventilerna hur de öppnar när du drar runt motorn så ser du vilken takt du är i.

Som andra säger, lossa kåpan! Då kan du väldigt lätt o kontrollerat dra runt motorn med en blocknyckel o sakta men säkert dra dig fram till rätt läge.

БОБАН;4151326 skrev:
Man burkar inte behöva ställa ventiler så ofta på husaberg egentligen, gick hojen fel innan?

Vet att det finns en gudie med bilder osv om ventlinställning som någon har gjort men hittar den inte.

ööh vaa:va ?? behöver inte ställa ventiler ofta på husaberg? var har du hört det:fyllisar låter för bra för att vara sant!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back