Teleskop

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nån här som kollar stjärnor? Har för mig det fanns någon/några som nyligen köpt teleskop?

Behöver lite tips inför köp!

Last edited:
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=category.display&category_id=81

Eller du kanske letar efter en stjärnkikare? Celestron har grymma grejjer, den här tex: http://www.celestron.com/skyscout/

Men även här finns det prylar: http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=42
Nu blev det visst en produktlänk men de har en jävla massa till bra priser.

Jooo, har kollat där, men där finns ju 1000 prylar.. Blir inte klokare på vad man ska ha. Ett teleskop är nog en sån där typisk grej som man får en hangup på, sen är det bara kul i 3h... Kan lägga typ 3k.... Och det skall även funka som bra kikare. Kommer bo högt och vill kunna kartlägga alla mina grannars liv :)

Jooo, har kollat där, men där finns ju 1000 prylar.. Blir inte klokare på vad man ska ha. Ett teleskop är nog en sån där typisk grej som man får en hangup på, sen är det bara kul i 3h... Kan lägga typ 3k.... Och det skall även funka som bra kikare. Kommer bo högt och vill kunna kartlägga alla mina grannars liv :)

Där kom erkännandet... Lika bra att du ändrar i rubriken på en gång. Tänk på att den ska gå att filma med också... :rolleyes:

Där kom erkännandet... Lika bra att du ändrar i rubriken på en gång. Tänk på att den ska gå att filma med också... :rolleyes:

OK. Nån som har bra tips på videokamera som man kan koppla ihop med sin kikare? Jag kommer självklart publicera allt material här ;)

Beror mkt på vad du vill observera typ D-Space el ?
själv föredrar jag Katadioptriska teleskop som är lite av en allround,men du bör lägga iaf 20,000kr för ngn vettig.Dobson teleskop e bra men då ska du vara duktig pga kräver mkt underhållning o inst.newton reflektor teleskop är en av de vanliga men då bör du fixa bra linser samt kunna skruva lite om du vill ha fin skärpa.jag rekommenderar en enklare Akromatiska refraktor(linsteleskop) då de är lätta att få skärpa med senn bör du oxå köpa bra okular som är lika viktigt som teleskopet.
Bresser teleskop är ett bra billigt alt som tillverkas av meade som är värlsledande.

själv styr jag mitt via laptop då jag kopplat in en webkamera i för foto etc.

rekommendera denna sajt

http://www.astrosweden.se/

Last edited:
Oj. Du verkar veta vad du snackar om, men jag tror inte vi snackar samma språk, för jag begriper inte vad du säger :)

Jag kan lägga typ 5k på nån nybörjarkikare. Nåt datastyrt trost jag skulle underlätta. Tycker jag det är kul så kanske jag köper bättre sen, men inledningsvis tänker jag inte lägga mer än 5k.

Och jag har ingen aning vad jag ska ha det till egentligen. Från början skulle jag bara ha en bra kikare att kolla på Stockholm med,men sen kom jag på att man ju kunde titta uppåt också....

Vad tror du om denna?

http://www.blocket.se/vi/21096783.htm?ca=11_s

Beror mkt på vad du vill observera typ D-Space el ?
själv föredrar jag Katadioptriska teleskop som är lite av en allround,men du bör lägga iaf 20,000kr för ngn vettig.Dobson teleskop e bra men då ska du vara duktig pga kräver mkt underhållning o inst.newton reflektor teleskop är en av de vanliga men då bör du fixa bra linser samt kunna skruva lite om du vill ha fin skärpa.jag rekommenderar en enklare Akromatiska refraktor(linsteleskop) då de är lätta att få skärpa med senn bör du oxå köpa bra okular som är lika viktigt som teleskopet.
Bresser teleskop är ett bra billigt alt som tillverkas av meade som är värlsledande.

själv styr jag mitt via laptop då jag kopplat in en webkamera i för foto etc.

rekommendera denna Danska sajt

http://www.astrosweden.se/

Last edited:
nja inget o rekommendera för land objekt men det är litet enkelt o smidigt,jag skulle bjuda max 4500kr det e ju lågkonjuktur :)

vad vill du kika på ?

Jag bjöd honom 4k :)
Vettefan vad jag vill kolla på. I början blir jag glad om jag kan se månen och våra planeter. Haha. Men visst, blir jag biten så vore det ju kul om man kan titta lite längre ut, men då kan man ju köpa nåt bättre. Jag betraktar mig inte ens som nybörjare. Jag kan INGET alls. Började kolla lite ikväll. Bara sådär.

alla börjar ngn gång tog mig 20 min att hitta månen första gången :)

ska du kika måste du ut på landet annars ser man knappt ngt

alla börjar ngn gång tog mig 20 min att hitta månen första gången :)

ska du kika måste du ut på landet annars ser man knappt ngt

Misstänker det, men de mest ljusstarka himlakropparna måste väl gå att se? Eller tänker jag helt fel? Finns det några bra platser runt sthlm? Var håller du själv hus?

Inne i stan då.... Hur bra funkar ett teleskop att kolla in folket i lyan 1 km bort? Tänkte spela in lite snaskiga filmer. :hihi

nja inte mkt för snaskig filmer,själv drar vi långt ut på värmdö, augusti e tex bra månad,visst kan du se ljuskarpa objekt men du ska se skillnaden då man e i skogen :)

Ett enkelt alternativ är en klassisk tubkikare - den har inte speciellt bra ljusinsläpp och fungerar därför bara för att titta på månen och ljusstarka objekt. Men däremot kalas för spionage på grannar, då de ofta ha en sjuhelsikes förstoringsgrad :)

Man får ju vad man betalar för och 2-3 tusen ger hyfsade grejer som man kan roa sig med och se vad det är för bh-märke tjejen använder tvärs över gatan, men för seriösa hobbyastronomer är det inget att ha.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg