R1 och R6-tråden!

Givetvis är 04:an snyggare och dyrare, men den viktigaste frågan är:

Vilken av dessa hojar är bekvämast? Jag är 190cm lång och vill ha den som ger mest utrymme åt benen. Får kramp i högerbenet på R6:an 00 jag har idag.
Ska gå upp en klass och se om det blir bättre, har för mig att folk sitter bäst på R1:an bland supersportmaskinerna.

Vad tycker ni jag ska ge för en 03a 04a i bra skick?

Jag är kring 189 har jag för mig, sitter rätt ok på R1an. Blev 45 mil i lördags utan problem faktiskt. Men då hade man ju pauser och var lite aktiv i sadeln. Men en 2h är inga problem (för mig), man skall kanske räkna i tid istället för mil. Dock kan den va lite jobbig i för låga farter och seg trafik. Men kommer man bara ut på vischan och det flyter på är den underbar.

Pris skillnad mellan 03 och 04 är väl rätt markant då 04an är en helt ny maskin med fler hästar och bättre på det mesta (bromsar, chassi) vad jag hört. Mer än 65 hade jag inte gett för en 04. 03an är desutom rätt ful :) Så den hade jag inte rört!
 
Hej hej,sedan förra sommaren tog tanten över r6-05an när hon tog kortet och har börjat bli lite inkörd på hojen,har börjat hänga lite i böjarna och det börjar gå lite fortare.

Problemet har då blivit att eftersom hon är betydligt lättare och kortare än mig så räcker det med ett litet gupp under nedlägg så känner hon det som hon ska studsa av,ökar ju inte viljan att pressa vilket är förståligt men hojen har ju ställbar fjädring så det måste ju gå att lösa.

Till saken,vad justerar jag och ungefär hur mycket för att få en märkbar skillnad till det bättre,komp,retur eller fjäder eller allt tillsammans?
Hojen upplevs alltså som studsig nu.

Allt står i fabriksläge,alltså som när hojen var ny,finns det någon enkel grundregel som man kan grovjustera stillastående genom att sitta eller gunga fram för att sedan finjustera efter testkörning?

Tacksam för den hjälp jag kan få,blir ju lite roligare om bägge trivs och gasar när vi är ute.

Henrik
 
Hej, Vet nån vad en ny blå bakdel kostar till en -02as R1 ?

Menar du bakkåpan så fick jag ge 2319 vintern 07/08

Hej hej,sedan förra sommaren tog tanten över r6-05an när hon tog kortet och har börjat bli lite inkörd på hojen,har börjat hänga lite i böjarna och det börjar gå lite fortare.

Problemet har då blivit att eftersom hon är betydligt lättare och kortare än mig så räcker det med ett litet gupp under nedlägg så känner hon det som hon ska studsa av,ökar ju inte viljan att pressa vilket är förståligt men hojen har ju ställbar fjädring så det måste ju gå att lösa.

Till saken,vad justerar jag och ungefär hur mycket för att få en märkbar skillnad till det bättre,komp,retur eller fjäder eller allt tillsammans?
Hojen upplevs alltså som studsig nu.

Allt står i fabriksläge,alltså som när hojen var ny,finns det någon enkel grundregel som man kan grovjustera stillastående genom att sitta eller gunga fram för att sedan finjustera efter testkörning?

Tacksam för den hjälp jag kan få,blir ju lite roligare om bägge trivs och gasar när vi är ute.

Henrik


En enkel koll, lyft upp baken så att du drar isär fjädring och stötdämpare, ta ett mått från marken, släpp ner och sätt tanten i sadeln och ta ett nytt mått från marken (givetvis på samma punkt på hojen), däremellan skall det skilja ca 4cm. Då har du en bra grund på fjäderförspänningen. Nu kan du labba med mjukare/hårdare förspännning och kompretion/returdämpning.
 
Last edited:
Tjena,

Jag skulle installera nya blinkers fram på min 05a R1. Monterar av kåporna och ska ta bort den gamla blinkersen, då sitter det en bricka som gör det omöjligt att dra ut sladdarna, utan att klippa av dem... Hur brukar ni göra? Jag ska montera miniblinkers ist, och vill ha kvar mina orginal, om man skulle vilja montera tillbaka.

Klipper man nåe kabel ryker väl el-garantin (5 årsgarantin).

Hoppas någon har tips:)

vh Öjje.

Givetvis är 04:an snyggare och dyrare, men den viktigaste frågan är:

Vilken av dessa hojar är bekvämast? Jag är 190cm lång och vill ha den som ger mest utrymme åt benen. Får kramp i högerbenet på R6:an 00 jag har idag.
Ska gå upp en klass och se om det blir bättre, har för mig att folk sitter bäst på R1:an bland supersportmaskinerna.

Vad tycker ni jag ska ge för en 03a 04a i bra skick?

Jag valde R1 just för att jag är 190, jag kändes som en jätte på de andra hojarna...
 
Last edited:
Tjena,

Jag skulle installera nya blinkers fram på min 05a R1. Monterar av kåporna och ska ta bort den gamla blinkersen, då sitter det en bricka som gör det omöjligt att dra ut sladdarna, utan att klippa av dem... Hur brukar ni göra? Jag ska montera miniblinkers ist, och vill ha kvar mina orginal, om man skulle vilja montera tillbaka.

Klipper man nåe kabel ryker väl el-garantin (5 årsgarantin).

Hoppas någon har tips:)

vh Öjje.



Jag valde R1 just för att jag är 190, jag kändes som en jätte på de andra hojarna...

Det är inte omöjligt. Kika igen, fundera och verkställ. Kan tyvärr inte förklara bättre i text.
 
Givetvis är 04:an snyggare och dyrare, men den viktigaste frågan är:

Vilken av dessa hojar är bekvämast? Jag är 190cm lång och vill ha den som ger mest utrymme åt benen. Får kramp i högerbenet på R6:an 00 jag har idag.
Ska gå upp en klass och se om det blir bättre, har för mig att folk sitter bäst på R1:an bland supersportmaskinerna.

Vad tycker ni jag ska ge för en 03a 04a i bra skick?

Jag har för mig att jag läst om detta, å vad jag minns så är 00/01 rymliga 02/03 ganska obekväma 04/05 rymliga igen. Tror jag läst om det i en annan tråd men hittar inte den igen.
Jag hade lagt extra pengar på att få den senare iaf, man har igen dom extra pengarna.
 
En enkel koll, lyft upp baken så att du drar isär fjädring och stötdämpare, ta ett mått från marken, släpp ner och sätt tanten i sadeln och ta ett nytt mått från marken (givetvis på samma punkt på hojen), däremellan skall det skilja ca 4cm. Då har du en bra grund på fjäderförspänningen. Nu kan du labba med mjukare/hårdare förspännning och kompretion/returdämpning.

Ok,gäller 4cm fram med eller ska det vara mer/mindre?

Ska jag hålla sammma balans komp/retur eller är någon viktigare att släppa för att få mjukare gång?
Alltså,lika många klick på både retur och komp(mjukare)eller mer på komp?

Tänkte försöka få till något som kan kallas grundinställning och utgå därifrån men måste ju veta vad jag ska göra annars kan det ta lite tid misstänker jag.

Tackar så länge,ska leka lite med detta i praktiken på fredag är det tänkt,nu justeras det bara i huvudet.

Henrik
 
R1 03

Halloj! Nu är snart R6:an såld och jag tänkte att det blir en R1 03:a inför kommande säsong. Funderar på 03 eller 04. Givetvis så är 04 en nyare modell men min största fråga är vilken man sitter bäst på, är 190cm och min R6 känns aningen tajt för benen. Hur sitter ni som är långa på en R1 -03? Tror det kommer bli en sådan då budgeten inte tillåter mer.

Det måste väl vara en rätt bra diff ändå från en R6-00 till en R1-03 i storlek och benutrymme?

Detta köp baseras nästan på den hoj man sitter bäst på.
 
Hej, Är det normalt med ett "rasslande" ljud ifrån motorn på rettor, har en -02 ?
Låter inte högt, bara lite svagt på låga varv typ kamkedjan eller nått. svårt att förklara !
Mvh
 
Last edited:
Mirror block-off

Är det nån som har tips på vart man kan köpa snygga täckbrickor till hålen där backspeglarna ska sitta? Jag beställde från Nilssons mc och dom var allt annat än snygga, stora och passade inte alls in mot kåpan.

Jag har en 08as R1.
 
Pga min pundar granne gjorde ett stöldförsök på min R6a så undrar jag nu om det finns någon som råkar ha databox, startspärrmodul och en tillhörande nyckel till en R6 2006 över som vill sälja det?

De borde ju finnas någon som har en sån där Kit-box eller vad det heter och som då inte använder sin databox?

För att köpa nytt var inte billigt, skramlaha ville ha hela 24 000kr för grejorna
:(
Och det är lite väl mkt för min plånbok just nu.
Eller finns det något annat alternativ för att få hojen att starta? Vet att de e immogrejen som e paj..
 
Pga min pundar granne gjorde ett stöldförsök på min R6a så undrar jag nu om det finns någon som råkar ha databox, startspärrmodul och en tillhörande nyckel till en R6 2006 över som vill sälja det?

De borde ju finnas någon som har en sån där Kit-box eller vad det heter och som då inte använder sin databox?

För att köpa nytt var inte billigt, skramlaha ville ha hela 24 000kr för grejorna
:(
Och det är lite väl mkt för min plånbok just nu.
Eller finns det något annat alternativ för att få hojen att starta? Vet att de e immogrejen som e paj..

Jaha, endast trafikförsäkrat? Går väl att bygga om, det gör man ju oftast på banhojjar. Men då har du ingen mer stöldspärr än låsen sen.

någon som vet vart man kan hitta nytt kedjeskydd till R6 -06 ?


Passar R1:ans från -02 så finns det på anonns här på SH.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top