Högskola, vidareutbildning etc?

Jag går i planer på att läsa vidare på Maskinteknik på lule universitet efter gymnasiet.

Men nu är det överhängade risk att jag måste rycka in också :gnissla

Så ni som har ryckt in och läst vidare: Är man fucked, eller sitter det kvar hyffsat från gymnasietiden? Känns som det kan bli gode jävla uppförsbacke.

Jag går i planer på att läsa vidare på Maskinteknik på lule universitet efter gymnasiet.

Så ni som har ryckt in och läst vidare: Är man fucked, eller sitter det kvar hyffsat från gymnasietiden? Känns som det kan bli gode jävla uppförsbacke.

Det är lugnt.. rykte in efter gymnasiet å började på en civ.ing utbildning efter å det var lungt. Var skönt med ett år ledigt från skolbänken. Dock har jag börjar doktorera nu så kommer vara på universitetet i dryga 10 år :3freak :huvet

Var det svårt att läsa det själv vid sidan av, eller kände du att det var lugnt utan vidare besök i själva skolbänken? Är det för svårt så kan jag ju alltid fråga här :D

hehe jag är väll lite specialfall säger de flesta lärare, är och har aldrig varit mycket i solan då jag idrottar och har gjort det på ganska hög nivå, nu är man dock bara medelmåttig senior så inte lika intensivt så har fått läsa in det mesta själv genom hela skolgången,

Men jag tror det är helt individuellt om man kan ta in allt man läser eller om man vill höra det eller behöver båda. Men det är fullt möjligt att skriva in sig på en kurs och använda vänner formelsamlingar internet böcker och sätta sig ner att göra uppgifterna för att bara tenta av de två kurserna. Uttnyttja kompisar som pluggar! Jag uppskattar om någon kommer och frågar! Man fräschar upp minnet och alltid roligt att hjälpa till!

Men, men... Dee_cati gillar ju inte akademiker. H ur ska de här sluta?:gråta

Ähh, jag gillar ingen och inte mig själv heller så det är skitsamma :kulspruta

dunderhonung skrev:
Fuck skrev ett långt och bra inlägg men så la min anslutning av, så det kanske blir lite repris på vad några innan skrivit, anyway..

Jag tycker det blev ganska långt ändå, och det tål att upprepas en del av det då det måste bankas in i huvudet på mig :tummenupp

Markus skrev:
Jag har dragit igång att jobba direkt efter gymnasiet och det kan man ibland fundera på huruvida det är hållbart livet ut, speciellt om man ställs inför karriärsmöjligheter. Så jag går en en utbildning som pågår i tre år. Jag är igenom drygt hälften. Inget jag ångrar men inget jag gör om heller, det är tufft när man jobbar mycket, tränar mycket, köra bajk, åka på semester, umgås med gamla och nya vänner osv. De som har barn och karriär och studier trollar verkligen.

Ungefär något sådant har jag tänkt försöka mig på, kombinera studier ihop med ett jobb. Nu har jag lite tur och har ett fast jobb vid sidan om allt annat jag gör och det jobbet går bra att kombinera ihop med studier hoppas jag, om jag bara lyckas få ett natt-tjänst eller helg. Annars blir det bara svartjobb och studielån för jag vill inte känna mig som en smutsig student :mad:
Att man får göra avkall på en hel del lyx och nöjen är ganska självklart, det blir inget thailand varje år och hoj är nog bara att glömma. Eller så får jag köra en sur gammal motard istället...

TurboJugend skrev:
Nu var jag så snäll att jag faktiskt letade reda på antagningsstatistiken åt dig.

Betygspoäng: 11,08
Högskoleprov: 0,2

Jag tror du kan vara ganska lugn.

Stort tack! Jävligt intressant information, precis vad jag ville veta. Fast jag förstår inte vad siffrorna betyder :D
Betyg 11.08, då måste jag räkna om mina gamla gymnasiebetyg? Högskoleprov 0,2 kan väl inte menas med 0,2 poäng!? Jag fick 1,2 igår och känner att det går att höja rätt skapligt om jag gör det ordentligt och utnyttjar tiden ordentligt...

Oan skrev:
Men jag tror det är helt individuellt om man kan ta in allt man läser eller om man vill höra det eller behöver båda.

Jag har märkt att jag är betydligt bättre på att plugga nu än mot vad jag var för ca 10 år sedan. Då var jag rastlös och hade ca 50% frånvaro i flertalet ämnen och det enda som räddade mina betyg var att jag kunde snacka och gjorde bra ifrån mig på proven.
Idag så skulle jag nog få snuskigt höga betyg i gymnasiet för när man tänker tillbaka så var ju allt jävligt enkelt och man fick ju hjälp med allt då deet alltid fanns en lärare tillgänglig.
Men det är jävligt lätt att vara efterklok sägs det ju :huvet
Ska ringa polaren som pluggar på Chalmers och be honom ta med sig lite matteböcker hem så kan jag börja så smått...

Jag har märkt att jag är betydligt bättre på att plugga nu än mot vad jag var för ca 10 år sedan. Då var jag rastlös och hade ca 50% frånvaro i flertalet ämnen och det enda som räddade mina betyg var att jag kunde snacka och gjorde bra ifrån mig på proven.
Idag så skulle jag nog få snuskigt höga betyg i gymnasiet för när man tänker tillbaka så var ju allt jävligt enkelt och man fick ju hjälp med allt då deet alltid fanns en lärare tillgänglig.
Men det är jävligt lätt att vara efterklok sägs det ju :huvet

DÅ är verkligen rätt ordval haha

*kollar in din profil* VA FAN!? 27 år... med det uttalande hade jag chansat på 40+ :D
Fanns det verkligen alltid en lärare tillgänglig på din tid i skolan? :näsblod

(Annars är vi nog rätt lika där, man ångrar lite att man var så "ung" när man var ung, och inte pluggade bättre hehe och nu när man är äldre så undrar man vad fan man sysslade med hehe)

Tror att det är bra att få lite "paus" efter gymnasiet.

Ryckte själv in direkt efter studenten och jobbade därefter ytterligare 3 år innan jag nu i höstas började läsa maskiningenjör och det funkar bra och har klarat alla tentor på första försöket.
Är mycket mer motiverad att studera.

Den erfarenheten jag har från min klass är att de som kommer direkt från gymnasiet ofta tycker att allt är svårare och jobbigare än det är iom att de inte har har något annat att jämföra med än gymnasiet.

Så det är nog bara bra för dig att du inte börjar plugga direkt!

Orkar itne läsa allt...

6 juni ska ajg vara klar med min byggingenjörsexamen, sitter med examensarbetet nu. :tummenupp

Hos oss kunde man läsa matten paralellt första året, i alla fall eftersom det bara är C och D.

DÅ är verkligen rätt ordval haha

*kollar in din profil* VA FAN!? 27 år... med det uttalande hade jag chansat på 40+ :D
Fanns det verkligen alltid en lärare tillgänglig på din tid i skolan? :näsblod

(Annars är vi nog rätt lika där, man ångrar lite att man var så "ung" när man var ung, och inte pluggade bättre hehe och nu när man är äldre så undrar man vad fan man sysslade med hehe)

Jag kanske hade tur då :) Programmet jag gick var speciellt utformat och fanns bara på det gymnasiet jag gick på, året därpå kom det upp på några andra gymnasium också. Kanske därför vi ofta hade lärare tillgängliga då det var lite av ett testprogram. Men jag upplevde det som att hela vår gymnasieskola hade bra förutsättningar då det alltid fanns lärare i alla ämnen och självstudier blev bara verklighet när vi skötte oss och bad om just självstudier.
Som sagt så var man för "ung" när man var ung :D Det var mycket roligare att imponera på tjejerna och festa bort halva plugget. Men nu vet jag åtminstone hur mina ungar INTE ska få bete sig...

Ricken skrev:
Orkar itne läsa allt...

6 juni ska ajg vara klar med min byggingenjörsexamen, sitter med examensarbetet nu. :tummenupp

Hos oss kunde man läsa matten paralellt första året, i alla fall eftersom det bara är C och D.

Då kommer jag pm'a dig lite mer specifika frågor sen om det är ok? Vore bra att ha någon som har pluggat just detta för att få lite mer insikt i det hela. Det var ju någon stockholmare som hade pluggat samma sak, undrar om det var Tomk :va
Vore ju perfekt om man kunde läsa matten parallellt, det trodde jag inte gick då det stod med som krav på förutbildning till denna utbildning.

Jag kanske hade tur då :) Programmet jag gick var speciellt utformat och fanns bara på det gymnasiet jag gick på, året därpå kom det upp på några andra gymnasium också. Kanske därför vi ofta hade lärare tillgängliga då det var lite av ett testprogram. Men jag upplevde det som att hela vår gymnasieskola hade bra förutsättningar då det alltid fanns lärare i alla ämnen och självstudier blev bara verklighet när vi skötte oss och bad om just självstudier.
Som sagt så var man för "ung" när man var ung :D Det var mycket roligare att imponera på tjejerna och festa bort halva plugget. Men nu vet jag åtminstone hur mina ungar INTE ska få bete sig...

Då kommer jag pm'a dig lite mer specifika frågor sen om det är ok? Vore bra att ha någon som har pluggat just detta för att få lite mer insikt i det hela. Det var ju någon stockholmare som hade pluggat samma sak, undrar om det var Tomk :va
Vore ju perfekt om man kunde läsa matten parallellt, det trodde jag inte gick då det stod med som krav på förutbildning till denna utbildning.
Bara o pm:a på det.

Stort tack! Jävligt intressant information, precis vad jag ville veta. Fast jag förstår inte vad siffrorna betyder :D
Betyg 11.08, då måste jag räkna om mina gamla gymnasiebetyg? Högskoleprov 0,2 kan väl inte menas med 0,2 poäng!? Jag fick 1,2 igår och känner att det går att höja rätt skapligt om jag gör det ordentligt och utnyttjar tiden ordentligt...

11,08 är betygssnittet. Om du har godkänt i alla ämnen så är ditt snitt 10, har du vg är snittet 15 och har du mvg är snittet 20.

Om du tittar på statistiken för programmets antagning så står det att 21 st har blivit antagna genom betygssnittet och 4 st genom högskoleprov. Det är en lite konstig ratio (brukar vara 50/50, 60/40 eller nåt sånt), så jag tror att det ligger till så att alla behöriga som sökte till programmet blev antagna. Dom har bara skrivit upp att den med lägst betygssnitt hade 11,08 och den med sämst HP-resultat hade 0,2.

Du kan mao vara ganska säker på att du kommer in. Skriver du 1,2 eller bättre på HP kommer du garanterat in.

11,08 är betygssnittet. Om du har godkänt i alla ämnen så är ditt snitt 10, har du vg är snittet 15 och har du mvg är snittet 20.

Om du tittar på statistiken för programmets antagning så står det att 21 st har blivit antagna genom betygssnittet och 4 st genom högskoleprov. Det är en lite konstig ratio (brukar vara 50/50, 60/40 eller nåt sånt), så jag tror att det ligger till så att alla behöriga som sökte till programmet blev antagna. Dom har bara skrivit upp att den med lägst betygssnitt hade 11,08 och den med sämst HP-resultat hade 0,2.

Du kan mao vara ganska säker på att du kommer in. Skriver du 1,2 eller bättre på HP kommer du garanterat in.

Återigen tack för din expertishjälp :D
Räknade nu ut lite snabbt att mina betyg inte var så jävla bra trots allt, hamnade nästan prick på 15 men är det som du säger så kan jag ju vara lugn ändå.
Hur som helst så skriver jag högskoleprovet för att vara på den säkra sidan. Vart kan man ta reda på när man kan skriva sånt? För det är väl samma datum landet runt antar jag, 2ggr per år?

Återigen tack för din expertishjälp :D
Räknade nu ut lite snabbt att mina betyg inte var så jävla bra trots allt, hamnade nästan prick på 15 men är det som du säger så kan jag ju vara lugn ändå.
Hur som helst så skriver jag högskoleprovet för att vara på den säkra sidan. Vart kan man ta reda på när man kan skriva sånt? För det är väl samma datum landet runt antar jag, 2ggr per år?

Då kommer du nästan garanterat in på ditt betyg. Får du bra betyg i mattekurserna du ska läsa så kommer du ju dessutom att höja ditt snitt något, men det skadar ju förstås inte att skriva HP också. Ytterst osannolikt att söktrycket skulle öka från färre sökanden än platser till ett snitt på över 15 från ett år till ett annat.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back