Ska man skaffa ett skinställ...

БОБАН;4145683 skrev:
Testa ett ställ som passa och köp utomlands så kan du spara lite...

Jag själv köpte ett två delat vilket jag ångrar idag då jag har aldrig delat på stället sen jag köpte de och så är det bekvämare med ett hellställ.

Nope, bekvämare är det nog inte även om det är säkrare med ett helställ.

Prova dig fram efter vad som sitter bra.

Så länge skydden sitter på plats där dom ska och inte rör sig och stället inte skaver etc någonstans och att ärm/ben längden är bra så är det cool.

Och det ska sitta snortajt, så där tajt så att du står hukad framåt med pungkulorna uppe i halsen. :D Provsitt gärna en hoj och se hur stället sitter när du sitter i "hojställning". :tummenupp

Prova dig fram efter vad som sitter bra.

Så länge skydden sitter på plats där dom ska och inte rör sig och stället inte skaver etc någonstans och att ärm/ben längden är bra så är det cool.

Och det ska sitta snortajt, så där tajt så att du står hukad framåt med pungkulorna uppe i halsen. :D Provsitt gärna en hoj och se hur stället sitter när du sitter i "hojställning". :tummenupp

Om det ska sitta så tajt så jag börjar sjunga Kastrat så tror jag inte jag kommer upp på någon hoj:rofl :rofl

Så det töjjer sig alltså så jävla extremt ändå:jisses Tack!

Kom igen bara ös på med mera egna erfarenheter! (och annat)

Har ett delat dainese tribla (svart) motardställ i fint skick som du kan få loss för 2 lappar

Jasså? du skulle inte kunna bifoga en liten bild:) via PM om du vill (om det går)

Sen är det ju det här med storlek:va alla är vi olika stöpta, jag har det mesta längst ner på magen:rofl :rofl

Fan va snälla ni är som hjälper mig!

Jasså? du skulle inte kunna bifoga en liten bild:) via PM om du vill (om det går)

Sen är det ju det här med storlek:va alla är vi olika stöpta, jag har det mesta längst ner på magen:rofl :rofl

Fan va snälla ni är som hjälper mig!

str 54 på stället bör passa dig rätt bra.
har ingen bild på det nu men kan fixa nån med mobil kameran.

ok..jag har nu en 52 Dainese på mig som jag köpte idag (jag är 183 / 93)..som sitter nästan lika tight som en 56:a Dainese (!) som jag köpte för 2 år sedan (föga troligt att jag gått ner i vikt...och längd). Alltså, lita inte på siffror utan åk till butik och prova. Storlekar skiljer mellan märken mycket, mellan modeller en hel del (inom samma märke) och faktiskt mellan årgångar.

Har en kompis som provade länge och många ggr för att han är kort och lite fet (jag är lång och fet). Jag skulle nog inte våga köpa ett ställ utan att prova.

Last edited:
Men om man skulle importera, vad händer då om det inte passar:huvet ??
Jo, då får man skicka tillbaka och beställa en annan storlek kanske, och tänk sen om det också blir fel:gnissla då blir man ju autistisk...

Bifogar en bild för att ni är så snälla:)

Edit: får ta en kurs i bild uppladning:va

Du får försöka hitta samma fabikat och testa dig fram på hemmaplan.(som ngn redan skrev tidigare) Det gjorde jag. Fanns dock bara i fjolårets modell, men det var likvärdigt.:tummenupp

Intressant, går själv i banorna att eventellt köpa ett skinnställ. Men är lite tveksam. Har ett nytt allvädersställ Lindstrands som jag är väldigt nöjd med. sitter skitbra och är skitsnyggt.

Men, hur pass mycket bättre är ett skinnställ egentligen? är det värt de 7000+ som det kostar? Alltså, skyddar inte ett kvalitativt allvädersställ oxå rätt bra mot skrapskador? för andra skador blir ju precis samma oavsett vad man har på sig... ? Eller har jag fel? :confused:

ok..jag har nu en 52 Dainese på mig som jag köpte idag (jag är 183 / 93)..som sitter nästan lika tight som en 56:a Dainese (!) som jag köpte för 2 år sedan (föga troligt att jag gått ner i vikt...och längd). Alltså, lita inte på siffror utan åk till butik och prova. Storlekar skiljer mellan märken mycket, mellan modeller en hel del (inom samma märke) och faktiskt mellan årgångar.

Har en kompis som provade länge och många ggr för att han är kort och lite fet (jag är lång och fet). Jag skulle nog inte våga köpa ett ställ utan att prova.

Storleken är svårast...Hatar det. Plus att dom få mc butiker här nere har en väldigt otrevlig personal enligt mig, och det säljer man ju inte mycket på:mad:

Storleken är svårast...Hatar det. Plus att dom få mc butiker här nere har en väldigt otrevlig personal enligt mig, och det säljer man ju inte mycket på:mad:

Fast jag hade nog tur. Jag fick väldigt bra bemötande på Lelles. Förra gången drg jag en fuling och provade storlek på MC Varuhuset och beställde därefter fr min Ducce handlare i Gbg.

Jag antar att folk som handlar på nätet och får rätt storlek har verkligen tur, eller så är jag missbildad. Jag hade aldrig kunnat gissa mig fram till rätt storlek med tanke på att jag har en skinn MC kläder från samma tillverkare av hyffsat skilda storlekar och alla passar liksom. Hur kan en 56:a Dainese kan ha lika långa armar som en 52:a (56 använd 2 säsonger, 52:a dagsny). Skitkonstigt alltså.

Intressant, går själv i banorna att eventellt köpa ett skinnställ. Men är lite tveksam. Har ett nytt allvädersställ Lindstrands som jag är väldigt nöjd med. sitter skitbra och är skitsnyggt.

Men, hur pass mycket bättre är ett skinnställ egentligen? är det värt de 7000+ som det kostar? Alltså, skyddar inte ett kvalitativt allvädersställ oxå rätt bra mot skrapskador? för andra skador blir ju precis samma oavsett vad man har på sig... ? Eller har jag fel? :confused:

Jag har ett Cordura ställe från Dainese och den absoluta fördelen är att det är lätt att dra på / av och att man inte ser ut som en pajas. Jag tror inte att det ger ens nära skydd som ett skinnställ ger med tanke på hur tunnt det ändå är, men det tål regn bättre. Tror att det kan vara värt att ha både och om man kör en del.

Last edited:

Jag är själv skeptisk till BILLIGA allvädersställ med tunt yttertyg efter ett empiriskt försök för tio år sedan. Jag åkte kana på ena skulderbladet ett antal meter efter en highsider i 50-60. Jackan fick kraftig reva och ett 5x5cm stort hål blev det i tröjan jag hade under.
Fast å andra sidan fick jag inga skrubbsår så ur den synvinkeln funkade ju stället.
Å tredje sidan: hade jag kanat två meter till så hade det nog blivit skrubbsår.

Numera använder jag den jackan utanpå skinnstället när det är kallt eller regn i luften.
MEN:
Ett kvalitativt allvädersställ av kännt märke skulle jag dock inte tveka på att köpa idag, främst för att jag kör mycket touring och är lagom trött på att trassla med regnställ under den svenska sommaren.

helställ när jag kör sporthoj= högre farter behöver ett vättigare skydd som inte rubbar på sig vid en klotning, köra 2 delat på en sporthoj å klota i högre farter tuggar upp kedian som håller delarna samman.
2delat när jag kör motard=mindra farter inte lika beroende på att stället ska sitta snortight, men det ska sitta så inte skydden rubbar på sig vid en klotning.

enligt mig iaf. har klotat å de gör fan ont å klota, kör med skydd!

skitsamma

SNYGG SKA DET VA ! ;)

Vad gäller skydd mot slitage så skyddar ett bra textilställ lika bra som ett skinnställ. Dock är det långt ifrån alla textilställ som är så bra. Ett billigt textilställ med tunt tyg kommer att trasas sönder ganska fort och blotta huden medan ett bra textilställ skyddar bättre. Det svåra är väl då att veta vilka som är bra.
På dom provbitar jag sett så verkade det som att exempelvis Hi-Art gör textilkläder minst lika skyddande som skinnställ. Cordura är väl också bland dom som man anser skyddar bra.

Det hela handlar väl egentligen mest om vad man har för prioriteringar. Ett tight skinnställ är lite snyggare och man får en annan känsla (Lite raceigare) medan ett textilställ är lite mer praktiskt genom att man inte behöver fundera lika mycket på vad det ska bli för väder och slipper trassla med regnställ då dom flesta är ganska vattentäta.

Personligen kör jag med ett Rukka Textilställ. Jag orkar inte alltid ha packväskor på hojen och jag kör ytterst sällan med ryggsäck. Och man vill ju inte bli strandad någonstans bara för att det börjar regna.

Därför ska man ha både skinnställ och cordura ställ i en seriös hojgarderob.

Är nyfiken på vilka hastigheter du tänker på i dessa två situationer?

Kör själv med textilställ men eftersom skydden sitter så löst funderar jag på skinn(i)ställ(et).

Så mycket ska inte skydden röra på sig i ett textilställ. Visst kan dom röra lite mer på sig än i ett tight skinnställ men inte så mycket att det ska göra någon större skillnad. Skydden i mitt textilställ kan väl flytta sig någon cm men det är inte så mycket att dom inte längre skyddar knän och armbågar mm.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...