Betala eller inte betala böter?

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
-00 Honda 929
Va ute och körde lite idag och blev stannad av en polis som körde om mig.
(såg han inte förrens han körde om heller :näsblod)

nu till frågan.Måste man skriva på bötern eller kan man gå vidare med det?
han har ju inte direkt bevis för att jag kört för fort förutom hans ord mot mitt då.
och där väger väl hans tyngst antar jag?

Har ju hört att några vägrat men aldrig hört ur det gicka sen

någon som vet?

Finns det ingen teknisk bevisning och om polismannen var ensam när "företeelsen" skedde så skulle jag blåneka och inte skriva på. Tror det är liten eller ingen risk att det drivs vidare...

Finns det ingen teknisk bevisning och om polismannen var ensam när "företeelsen" skedde så skulle jag blåneka och inte skriva på. Tror det är liten eller ingen risk att det drivs vidare...

du har alltid rätt o vägra att skriva på, även jag hade blånekat och vägrat, låtit han dra mig till rätten och taget mina chanser där ist.

Du skulle inte ha skrivit på vid vägkanten, tror att det är ett erkännande. Hade/har du inte skrivit på så har du inte erkänt och då går ärendet vidare till domstol. I det fallet så måste poliskonstapeln gå dit och vittna och det har dom inte alltid så stor lust med så endel ärenden avskrivs direkt om man inte erkänner.

han va själv och i tjänst.

men om han går vidare till domstol da och dyker upp ....vad händer då.

då ska de bevisa skuld, dvs att du har gjort det som påstås och du ska höras innan det, dvs åklagaren ska besluta om det är värt att lägga skattepengar på det och om det ska vidare... kan han inte påvisa att du gjort dig skyldig till förseelsen så får du hem papper i lådan om brott kan ej styrkas, annars får du datum för in-finnande...

edit... neka neka neka... deny deny deny, i värsta fall får du böter. om du inte kört 30km/h över gällande hastighetsgräns... och även där finns yttre faktorer som spelar in... motorväg/trafiktäthet sikt osv...

Sannolikt har han väl gjort en mätning på dig? Oavsett så kan han ju dra till med vårdslöshet och då behövs bara hans ord. Men har man bara kört lite för fort blir det svårt att bevisa.

Du är ju aldrig tvungen att skriva på något. Villken metod för hastighetsmätning använde han sig av?

Sannolikt har han väl gjort en mätning på dig? Oavsett så kan han ju dra till med vårdslöshet och då behövs bara hans ord. Men har man bara kört lite för fort blir det svårt att bevisa.

Det är oftast skillnad på en hastighetsöverträdelse och en fortkörning.

Last edited:
han va själv och i tjänst.

men om han går vidare till domstol da och dyker upp ....vad händer då.

Om du nu kallas till rätten så kommer dom tro på polisen ord. sen kommer hela din personalia läsas upp dvs allt du har i straff regg,
får du inte rätt i domstolen så får du en Dom på dej, och får bet böter, det e en skillnad på dom o böter om du sen blir kollad senare i nogot annat fall så ser dom att det finns en dom på dej i stället för penning böter

Att brott inte kan styrkas det kommer ju polisen o utreda sen skickas det till en annan instans (detta e på sådant som dom inte prioriterar mm) då står det förundersöknigg läggs ner brott kan ej styrkas oftast då det inte finns nogra vittnen eller sno en gsm , ett bråk där gärning mannen e o känd /ev känd men men

ja tror du har nogra dagar o bestrida deta minns inte hur många men det står på din pennigbot har ja för mej

Sen kan du bli frikänd :rolleyes:

men Lycka till

mina 1/2 ören

//Robin

Last edited:
då ska de bevisa skuld, dvs att du har gjort det som påstås och du ska höras innan det, dvs åklagaren ska besluta om det är värt att lägga skattepengar på det och om det ska vidare... kan han inte påvisa att du gjort dig skyldig till förseelsen så får du hem papper i lådan om brott kan ej styrkas, annars får du datum för in-finnande...

edit... neka neka neka... deny deny deny, i värsta fall får du böter. om du inte kört 30km/h över gällande hastighetsgräns... och även där finns yttre faktorer som spelar in... motorväg/trafiktäthet sikt osv...

Åklagaren väcker åtal om det finns bevis som räcker för en fällande dom.
Sedan är det upp till rätten att döma.

han mätte nog inte alls ,men han körde ju om mig så han såg ju hur fort det gick.

tror nog jag gjorde rätt i att skriva på :)
tror det hade blivit mycket värre om jag vägrat :)

Last edited:
han mätte nog inte alls ,men han körde ju om mig så han såg ju hur fort det gick.

tror nog jag gjorde rätt i att skriva på :)
tror det hade blivit mycket värre om jag vägrat :)

Rätt och rätt. Vet du med dig att du höll skälig hastighet med tanke på vägförhållanden och trafik (även om det gick lite fort) så tycker jag inte att du skulle ha skrivit på.

My 2 cents. ;)

Har vänner som vägrat att skriva på där fallet gått upp i rätten. Där har man hört både den åtalade samt polismannen. Polismannen fick rätt. Så i dom flesta fallen så hör dom mer på polisen än den åtalade.

Har vänner som vägrat att skriva på där fallet gått upp i rätten. Där har man hört både den åtalade samt polismannen. Polismannen fick rätt. Så i dom flesta fallen så hör dom mer på polisen än den åtalade.

Då är ju frågan: hur fort och vars? 10-30 över hastighetsgräns på hårt trafikerad väg så kan jag förstå att de gick på polismannens spår. ;)

Den stora frågan här är ju vad som gäller som en "mätning"

Räcker det att mister policeman ligger efter och ser att man kör i 100 på 70-väg eller hur gör han sin mätning?
Räknar han sec mellan snöstolparna eller hur går det till?

I så fall e det ju omöjligt att veta om han bara chansar på en hastighet och om man ska skita i att skriva på.

Men jag tror ändå att han gjorde rätt som skrev på och det kunde nog blivit mycket värre.

Du gjorde helt fel när du skrev på! Om dom inte har en mätning är det bara att blåneka. Dom måste ha mätning!!! Tänk er om det inte skulle varit så.
Ska han godtyckligt säga ca 20-40 km för fort... kanske.
Nej har erfarenhet av att det funkar att blåneka :glömdet

De måste ha en mätning som bevis så om han inte kan visa upp det skulle jag inte skriva på ett skit. Du blir inte mer straffad för att du inte skriver på på plats.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...