Hyra mc för kortet

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Hejsan!
Nu när kortet nästan är inom räckhåll undrar jag om det finns någon som vet vart ma kan hyra mc. Tar kort för tung mc, så det måste vara en 700cc...som ni säkert vet. När man ringer runt till de trafikskolor som finns i Haningetrakten vill samtliga (iaf de jag ringt till) att man först tar en lektion 2, eller 3h, plus att man betalar en avgift på ca 1300... dvs. minst 2500, bara för lånet av hoj en dag, sen ska man ju även betala uppkörningsavgiften. Har en Fireblade som jag mer än gärna skulle köra upp med men svängradien är väl inte riktigt samma som på körskolans mc... Hade tänkte mig något i 500 kr:s klassen för hyran....och har även en kompis med bågekort som kan "stå skriven" på den...dom lär ju inte låna ut till någon utan körkort... Eller så kanske det fins någon dare-devil som kan tänka sig att låna ut en lättkörd mc för en dag? :D Men frågan är framförallt om någon vet ett bra ställe, helst söder om sthlm som hyr ut...

Ehh, fattar inte. Har själv en blade och jag skulle lätt klara en uppkörning idag på den.

Faktum är att jag skulle göra sisådär 1000% bättre ifrån mig idag än på min uppkörning som skedde på en Honda CB 750 "Sevenfifty".

Tror nog att om du inte klarar din blade på en uppkörning så ska du låta den stå en säsong eller två och köra naket tills du hanterar det.

Säger inte så här för att verka uppkäftig eller flamea dig. Snarare välvilja om din livhanke.

Thule trafikskola i sundbyberg hyr ut hojar till privatister för uppkörning, men det kostar runt tusenlappen. Tror inte du kommer så mycket billigare undan hos någon annan trafikskola, kanske skiljer en hundring upp eller ner.

Ehh, fattar inte. Har själv en blade och jag skulle lätt klara en uppkörning idag på den.

Faktum är att jag skulle göra sisådär 1000% bättre ifrån mig idag än på min uppkörning som skedde på en Honda CB 750 "Sevenfifty".

Tror nog att om du inte klarar din blade på en uppkörning så ska du låta den stå en säsong eller två och köra naket tills du hanterar det.

Säger inte så här för att verka uppkäftig eller flamea dig. Snarare välvilja om din livhanke.

Klart att de inte är helt omöjligt... men fan så mycket lättare med en brukshoj. varför göra det svårare för sig? :hihi

Det behöver väl inte vara minst en 700cc för att den skall räknas som "tung-tung". Kollar man på körkortsportalen kan man läsa följande (som ni alla säkert känner till):

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Min flickväns Z400 LTD från 1982 klassas in som tung eftersom den är registrerad med 26 kW. Lätthanterlig som bara den men "tung-tung" :tungan Inte för att jag tror att den matar ut några ystra 26 kW men det kan man ju skita i.

Det behöver väl inte vara minst en 700cc för att den skall räknas som "tung-tung". Kollar man på körkortsportalen kan man läsa följande (som ni alla säkert känner till):

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Min flickväns Z400 LTD från 1982 klassas in som tung eftersom den är registrerad med 26 kW. Lätthanterlig som bara den men "tung-tung" :tungan Inte för att jag tror att den matar ut några ystra 26 kW men det kan man ju skita i.

Fast om man ska ha den på uppkörningen krävs:

Behörighet A (obegränsad):
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Det är just därför man har gränsen på minst 700cc och minst 35kw :tungan

Asch, få lära mig att läsa ordentligt på dessa paragrafsidor. Myndigheterna gör som vanligt allt för att det skall vara krånligt att fixa körkort :huvet

OKQ8? Där hyrde jag en bmw för min uppkörning för A begr.
Men dom hade större hojar att hyra ut också.

Råkar du glömma att nämna att det är för uppkörning får du hyra för ca 500 -1000:- annars blir det 500:- till och sen en avgift per mil.

OKQ8? Där hyrde jag en bmw för min uppkörning för A begr.
Men dom hade större hojar att hyra ut också.

Råkar du glömma att nämna att det är för uppkörning får du hyra för ca 500 -1000:- annars blir det 500:- till och sen en avgift per mil.

Fan va nice! Ska kolla det!

Verkar som att de slutat med det, iaf enligt deras kundtjänst..eller så visste inte den jag pratade med, men dom sa att dom inte har mc...

Asch, få lära mig att läsa ordentligt på dessa paragrafsidor. Myndigheterna gör som vanligt allt för att det skall vara krånligt att fixa körkort :huvet

Haha eller bara att det inte ska vara för lätt :hihi Men jag håller med, 700cc är lite väl högt, tycker gränsen borde vara minst 600cc eller 575 eftersom gränsen för 25kw ligger vid 375cc.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...