Husaberg 650 -04 läcker vatten /sprängskiss

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Hej!
Har en husaberg fs650s -04 som har börjat pissa vatten ur ett litet hål vid vattenpumpen. Den började göra det när jag tränade konbanor pga att den blev för varm.
Det ska tydligen sitta någon packning där och undrar därför ifall det är någon som har en sprängskiss till en husaberg 650 -04?
Har tagit bort vattenpumpen men det går inte att komma åt där, så måste ta bort hela motorkåpan. Men vågar inte ge mig på det utan kunskap.
Är tacksam för alla tipps jag kan få.
Vet att det finns en tråd för husaberg, men tänkte jag kanske får mer svar här, är rätt brottom för jag har uppkörning på onsdag.
mvh
Chrille

Hyfsat vanligt fel som det inte behövs någon sprängskiss för att fixa.
Vill du ändå se hur det ser ut så ladda hem infon på Husabergs hemsida.

Kan du vägleda mig lite?
Jag måste ta av hela motorkåpan right?
Hade varit schysst att ta det steg för steg är så jävla nervös att skruva när det är så nära uppkörningen.
Innan jag lossar motorkåpan så behöver jag endast ta bort kicken och vattenpumpen va?
Och sen självklart alla skruvar som håller motorkåpan.. :)

Exakt,lägg hojen ner på ett par gamla filtar eller nått så slipper du att oljan rinner ut.

De packningar du ska byta är de två med nummer 60 på bilden

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    189.1 KB · Visningar: 463
Den andra sitter på andra sidan transmitionskåpan (vilket är den du behöver lyfta av). Denna packbox har inte samma tendens att gå sönder ibland dock.
Beställ samtidigt #25 och #53. Sannolikheten att du kan återanvända dessa är liten.
Ha en kompis till hjälp som håller ett tryck på kickaxeln när du lyfter av kåpan så hoppar inte den ur läge.
Reservdelslistor med sprängskisser samt mekmanualer finns på www.husaberg.se :tummenupp

Ytterligare ett tips är att beställa hem ett gäng packboxar till vattenpumpen på en o samma gång. Dom är inte dyra och det händer att dom ger upp som sagt. Inte helt ovanligt att man har sönder dom när man återmonterar transkåpan heller. Been there... :huvet

Jag är mycket tacksam för alla svar :)
Nu har ju den packboxen pajjat, har det kommit in vatten i motorn då?
mvh
Chrille

Klura lite på varför det är 2 packboxar - med ett utrymme mellan dessa, med ett skvallerhål. ;)

Jag skulle nog lägga lite tid på att försöka byta den yttre (som är den som gått i ditt fall) utan att ta av hela kåpan, följ busabergarns råd (som jag har för mig du fick i en annan tråd, tejpa låsringsspåret på vattenpumpaxeln innan du kränger på den nya packboxen), han kan husa.

/J

Japp, ska följa hans tipps. Räcker kanske att byta den yttre packboxen så länge, så kan jag ta den andra efter uppkörningen.
För det bör väll funka att bara byta den yttre..

Japp, ska följa hans tipps. Räcker kanske att byta den yttre packboxen så länge, så kan jag ta den andra efter uppkörningen.
För det bör väll funka att bara byta den yttre..

Ja, kommer det vatten ur skvallerhålet så lär det ju vara packboxen som tätar mot sidan med vatten... ;)

/J

Men det sitter en till packning från insidan va? Da Fris sa att jag skulle byte bägge packningarna #60 på bilden.
Men det räcker då att jag tar loss "propellern" till vattenpumpen pillar ut packboxen, fixar en ny tejpar för spåret och pillar på den nya?
/Chrille

Men det räcker då att jag tar loss "propellern" till vattenpumpen pillar ut packboxen, fixar en ny tejpar för spåret och pillar på den nya?
/Chrille
Precis så.Den andra p-boxen med nr:60 sitter vid oljekanalen till vevaxeln och har inget alls med kylsystemet att göra.

Aha, trodde det satt en på insidan också, Så är det att vara nybörjare ;)
Men följer ditt tips Busaberg, tackar alla för hjälpen.
Hoppas nu jag hinner få tag i en p-box innan så att den blir fixad innan onsdag.
mvh
Chrille

Ummm, du har inte riktigt studerat det där än va? :D

Du har olja på insidan av den stora kåpan.

På kåpans utsida har du vattenpumpen, som drivs med en axel - som kommer genom kåpan, alltså måste det till tätningar...

Packboxen på insidan kommer man åt genom att ta av hela den stora kåpan, kommer det ingen olja ut genom skvallerhålet - så är det inget jag skulle palta med i onödan (du vill INTE fippla loss kickaxeln...INTE).

Den yttre packboxen tätar mot vattensidan, du har vattenläck - den går att byta utan att göra mer än att tömma ur kylarvätska och pilla bort pumphus/impeller.

Det är ett halvtimmesjobb för en ovan men händig mek, på sin höjd...

Du behöver en tång för clipset, det underlättar - och dra inte bultarna till locket för hårt, vill minnas att det är 6 Nm där (vilket är ingenting).

/J

japp, har redan tömt från kylarvatten, tagit loss locket, låsclipset och "propellern" Ska bara pilla ut packningen nu.
Tack för ni tar er tid och svarar på såna här nybörjarfrågor :)

Edit:
Det är denna p-boxen va?

Last edited:
Några tipps hur man får bort packboxen på enklaste sätt?
Har pillat lite med mejsel men vill hälst inte repa axeln så att den nya p-boxen pajjar sen.
/Chrille

Har försökt och den har bara gått sönder.
Har fått ut allt gummi nu men det typ en metall ring, den tillhör väll packboxen?! och ska väll också ut... lutar åt att ta av hela kåpan :gnissla

Packboxen på insidan kommer man åt genom att ta av hela den stora kåpan, kommer det ingen olja ut genom skvallerhålet - så är det inget jag skulle palta med i onödan (du vill INTE fippla loss kickaxeln...INTE).

/J

Okej, ledsen att jag smutsar ned tråden, men förklara gärna va det är som kan gå fel? Har själv precis bytt lite nållager vid kickaxeln osv, så lamellkorg + kickaxeln har varit avtagen - och varken jag eller bror (som är en van mekare) har märkt något speciellt med just kickaxeln? Du gör mig sjukt orolig när du skriver så:brinnerup

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna