Problem med gaffelben!

IBKCAD

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
GPZ600R
Skulle idag glad i hågen byta packboxarna i min framgaffel. Inga problem att knacka ur gaffelbenen men då jag skulle lossa bultarna på undersidan så är den ena så rutten att jag drar skallen rund (insex). Den andra går bra att lossa så när som på att det på insidan börjar snurra med bulten. Man blir ju helt matt! :huvet Tänkte nu försöka mig på att borra bort skallarna som jag ser som den enda utvägen? :gnissla

Någon som har några andra tips/idéer? Tacksam för allt som kan hjälpa! :)

Mutterdragare till den som snurrar. Den andra ser jag ingen annan utväg än att borra bort skallen på tyvärr:/

Alternativet för den som du har dragit rund är att dra i en "grispitt" aldså en konisk vänstergängad skruv. Om du inte har "grispittar" som går att sätta i en mutterdragare, eller om "grispitten" inte klarar av detjobbet så är det nog tyvärr bara att lämna in dem.

Alternativet för den som du har dragit rund är att dra i en "grispitt" aldså en konisk vänstergängad skruv. Om du inte har "grispittar" som går att sätta i en mutterdragare, eller om "grispitten" inte klarar av detjobbet så är det nog tyvärr bara att lämna in dem.

NejNej, använd aldrig grispittar, det är kanske det sämsta som finns för att dra ut avbrutna skruvar. Knacka i en torxbits i resterna av insexskallen, det brukar sällan misslyckas.

du kan göra en fuling å testa att he i "karburundum" ventilslippasta i skallen som en slags greppasta, och sedan knacka ner insexgreppet riktigt i botten.
har räddat mig en par ggr.

hoppas det löser sig

du kan göra en fuling å testa att he i "karburundum" ventilslippasta i skallen som en slags greppasta, och sedan knacka ner insexgreppet riktigt i botten.
har räddat mig en par ggr.

hoppas det löser sig

Ventilslippastan fixade det! :yoparty Var iväg och köpte och nu kommer den vara lika oumbärlig som kopparpastan! :tummenupp

Den skadade knackade jag in pasta och en torx i och sen matade jag på med mutterdragaren. Höll precis på att ge upp efter någon halvtimme när bulten plötsligt började röra på sig! :Bugar

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back