Kortis?

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Tjabatjaba,

Hojjäveln suger ur kraften ur batteriet på några sekunder bara. Har provat med mitt gamla batteri och så köpte jag ett nytt fulladdat och stoppade i men då dog efter 2 sekunder ungefär.

Vad kan det vara?
Kan det vara laddningsrelät eller vad det kallas?

Tack på förhand!

Knappast nåt fel på batteriet, det går inte att tömma på några sekunder, då skulle du ha avbrunna kablar nån stans. Dålig kontakt någonstans eller dåliga jordpunkter.:tummenupp

Har du inte nån elektriskt bevandrad polare som kan hjälpa dig? Lyft av en pol på batteriet...anslut en ampermätare mellan kabelskon o batteripolen, flyter det en ström där emellan så har du nått som ligger o drar ström.
MEN om det är som du säger "typ 4sek." då flyter det många ampere, så du bör han en mätare som klarar av stora strömmar.

har precis lagat söndersmälta kopplingar o kablar på min hoj. Titta på kablarna från generatorn till laddningsregulatorn o se hur de ser ut. Fast att den laddar ur så snabbt låter mysko.... Min hoj tog man sig tillräcklgit långt på för att det skulle va ett helvete o putta hojen hem när den laddat ur tillräckligt....

Med nya fina kablar o kopplingar hoppas jag den funkar! bara inte laddningsregulatorn tagit stryk.... men det får morgondagen utvisa. Fram tills dess är jag positiv!

/HD

¿köpte ett fullladdat batteri? dom brukar inte vara fullladdade när man köper dom.

Har du inte nån elektriskt bevandrad polare som kan hjälpa dig? Lyft av en pol på batteriet...anslut en ampermätare mellan kabelskon o batteripolen, flyter det en ström där emellan så har du nått som ligger o drar ström.
MEN om det är som du säger "typ 4sek." då flyter det många ampere, så du bör han en mätare som klarar av stora strömmar.

Jo, jag har en polare som ska komma med en voltmätare(?) och mäta lite idag. Han är så j-vla långsam bara har väntat hela dagen :mad:

Men han brukar ta sig lite vatten överhuvudet och tro att han kan mer än han egentligen kan...

Poängen är alltså att man mäter av och ser om det går för mycket ström igenom på någon del om jag förstått det rätt?

har precis lagat söndersmälta kopplingar o kablar på min hoj. Titta på kablarna från generatorn till laddningsregulatorn o se hur de ser ut. Fast att den laddar ur så snabbt låter mysko.... Min hoj tog man sig tillräcklgit långt på för att det skulle va ett helvete o putta hojen hem när den laddat ur tillräckligt....

Med nya fina kablar o kopplingar hoppas jag den funkar! bara inte laddningsregulatorn tagit stryk.... men det får morgondagen utvisa. Fram tills dess är jag positiv!

/HD

Åhfasen, jo det var ju så med för mig förut ett tag, då gick den ett tag för att man sedan åkte på att rulla hem den när den laddat ur helt..

Då kanske jag med behöver dra nya kablar och kopplingar. Är det några större svårigheter?

Om det är laddningsregulatorn som krajjat ihop.. Blir det en dyr och meckig historia då eller? :gnissla

¿köpte ett fullladdat batteri? dom brukar inte vara fullladdade när man köper dom.

Fulladdat från biltema. inga konstigheter :tummenupp

Last edited:
Jo, jag har en polare som ska komma med en voltmätare(?) och mäta lite idag. Han är så j-vla långsam bara har väntat hela dagen :mad:

Men han brukar ta sig lite vatten överhuvudet och tro att han kan mer än han egentligen kan...

Poängen är alltså att man mäter av och ser om det går för mycket ström igenom på någon del om jag förstått det rätt?

Man lyfter av ena polskon och mäter med en ampere-mätare mellan batteripolen och den avlyfta polskon, då ser du om det ligger nåt o tjuvdrar.:tummenupp

Man lyfter av ena polskon och mäter med en ampere-mätare mellan batteripolen och den avlyfta polskon, då ser du om det ligger nåt o tjuvdrar.:tummenupp

Dunder, då är jag med i svängarna. :tummenupp

Låt säga att det spruttar massa ampere där imellan då.. Som det förmodligen gör. Är det kablar, kontakteringar eller laddningsregulatorn som knasar då? Hur vet jag vilket av dom det är.. :brinnerup

Jag har väldigt svårt att tro att din hoj suger ut tex 8Ah på några sekunder. Teoretiskt kan din hoj dra 1A i 8h från ett sånt batteri. Eller 8A i 1h, eller 32A i en kvart, eller 480A i 1 min. 480A är ca 5800W, dvs fullt tillräckligt för att svetsa av dina fotpinnar med. Och det är om batteriet sugs ut på 1 min... I teorin.
I verkligheten går det inte, för batteriet orkar antagligen inte att leverera mer än 50-100A konstant ström, så några sekunder kan det inte ta att tömma batteriet. Och hade det kunnat leverera tusentals ampere så hade batteriet smält, tillsammans med din hoj!
Så sätt igång att kolla jordningar, avnötta kablar mm.

Jag har väldigt svårt att tro att din hoj suger ut tex 8Ah på några sekunder. Teoretiskt kan din hoj dra 1A i 8h från ett sånt batteri. Eller 8A i 1h, eller 32A i en kvart, eller 480A i 1 min. 480A är ca 5800W, dvs fullt tillräckligt för att svetsa av dina fotpinnar med. Och det är om batteriet sugs ut på 1 min... I teorin.
I verkligheten går det inte, för batteriet orkar antagligen inte att leverera mer än 50-100A konstant ström, så några sekunder kan det inte ta att tömma batteriet. Och hade det kunnat leverera tusentals ampere så hade batteriet smält, tillsammans med din hoj!
Så sätt igång att kolla jordningar, avnötta kablar mm.

Så kan man också säga, jag skulle sätta min slant på att kolla jordpunkter.:tummenupp

Så kan man också säga, jag skulle sätta min slant på att kolla jordpunkter.:tummenupp

Ja. Annars är det inte helt ovanligt att isoleringen blir gammal och faller av , framförallt nära motorn där det gärna blir lite extra varmt.. Ett annat ställe är som sagt att kolla kopplingsplint och kontakt vid likriktare/laddregulator. Knas med den kan bränna lite kablar också. Har du Haynes finns vad motstånd det ska vara mellan de olika kontakterna på regulatorn. Om du tar serienumret på regulatorn och googlar det, kommer du hitta vad den heter och få lite mer att söka på. Sen använder du den infon för att hitta företag som säljer likadana på ebay. Köpte för ett par år sen en till min CBR för 600:- inklusive frakt från ett tyskt företag. Tog 6 arbetsdagar från att jag klickade i det på ebay, till jag hade den i handen (fick dessutom med två små gummibjörnar som en gåva :banana ) Från Hondaåterförsäljare skulle det ta 3 veckor! och kosta 1800:-

Hur som helst, det är bara el, går alltid att fixa :)
Lycka till.

Dunder, då är jag med i svängarna. :tummenupp

Låt säga att det spruttar massa ampere där imellan då.. Som det förmodligen gör. Är det kablar, kontakteringar eller laddningsregulatorn som knasar då? Hur vet jag vilket av dom det är.. :brinnerup

:va Lossa en batteripol,lossa alla säkringar,in med en AMPEREMETER(en voltmeter registrerar såna små strömförbrukare som klocka ,ev larm ev lysdiod etc).Plocka in en säkring i taget o när du får ett större utslag har du nog funnit felet.Säkringarna brukar vara märkta med funktion,så det är logik som gäller:gnissla lycka till

jag hade liknande problem med bilen. Då hade generatorn pajat. Så den laddade inte battriet. Det kom väldigt tvärt och generatorn lade av helt. Det gick o köra bilen korta stunder innan allt segnade ihop. Kan det vara nåt liknande du har fått? Mät på batteriet och se vad du har för spänning med avtängd hoj och när hojen är igång och se om du har nån skillnad. Ett fulladdat 12 volt batteri ska ge 13,7 V ungefär obelastat.

Äh jädrans, var ute ikväller och kikade påt'. Hade med mig en sån där voltmätare fast utan användning. Behöver väl en amparemätare som holm44 sa kanske(?) Jag tyckte det verkade lite klurigt att mäta alla jordningar och sånt.. Och min kära mc bekant verkade lite osäker han med. Han sa att han trodde att det var regulatorn att jag skulle köpa en ny sån direkt istället. Hur stor är risken att det är regulatorn eller att det bara är någon jordning eller enklare(billigare) fel tror ni?

Ska försöka följa era tips och fixa fram en bättre mätare och göra ett nytt försök imorgon igen! :tummenupp

Alltså, jag skulle inte vara så där stensäker på att ditt fulladdade batteri från Biltema verkligen är fulladdat. Sätt det på laddning i några timmar innan du försöker felsöka mer. Brukar alltid ladda nyinköpta batterier, ofta har de laddat ur sig en del när de stått på hyllan i butiken.

Alltså, jag skulle inte vara så där stensäker på att ditt fulladdade batteri från Biltema verkligen är fulladdat. Sätt det på laddning i några timmar innan du försöker felsöka mer. Brukar alltid ladda nyinköpta batterier, ofta har de laddat ur sig en del när de stått på hyllan i butiken.

Jo iofs, men det var ju kräm i det på mätaren på batteriladdaren iallfall.. Och samma sak med mitt gamla fulladdade batteri. :gnissla

Äh jädrans, var ute ikväller och kikade påt'. Hade med mig en sån där voltmätare fast utan användning. Behöver väl en amparemätare som holm44 sa kanske(?) Jag tyckte det verkade lite klurigt att mäta alla jordningar och sånt.. Och min kära mc bekant verkade lite osäker han med. Han sa att han trodde att det var regulatorn att jag skulle köpa en ny sån direkt istället. Hur stor är risken att det är regulatorn eller att det bara är någon jordning eller enklare(billigare) fel tror ni?

I princip skulle du kunna koppla in en vanlig 12v glödlampa i serie med + eller -polen!Lyser den ,går det en ström igenom.Men ta inte för stark lampa (högt watt-tal)för den behöver mkt ström för att lysa.Prova med lampa på några få watt.Ju mindre desto lägre ström kan visas.LITE GROVT KANSKE,men i brist på A-meter...:brinnerup I HAYNES står alla värden du behöver veta för att mäta upp regulatorn.Fråga lite fint...någon på SPORTHOJ måtte ha en bok!:huvet

Jag fick tag på en motståndsmätare idag. Och kan väl konstatera att det är regulatorn som är kaputt.. Fick samma värden på alla "leads". Måste det vara en regulator från JUST SAMMA MODELL? Eller går det bra med en lite äldre eller nyare ninja..? Eller till och med någon annan hoj modell?

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back