Biltema på en sporthoj ?

Homer63 hade de på sin thunderace och den fixa inte äns 300 semester mil

Men de e ju bara till att gå och byta den då, uppenbarligen ett fabrikationsfel.
Kan ju iofs bero på dålig skötsel också.

Jag har kört över 1000 mil med min nu och har inga som hälst problem med min.
Ska köpa en kedja till enduron nästa gång jag är där också.

BTW Någon som har testat deras cross/enduro däck?

Kan inte fatta hur folk törs rekomndera nån olja bara sådär. Det är ju först när man öppnar motorn som man ser hur den verkligen funkar. Dålig regörning med fullt med gucka eller dålig smörjning med dåliga lager och glidytor som följd. Det lär ju (förhoppningsvis) inte visa sig de första 5000 milen om oljan inte gör jobbet.

Att rekomendera en olja efter ett par byten käns väldigt fel.

Kan inte fatta hur folk törs rekomndera nån olja bara sådär. Det är ju först när man öppnar motorn som man ser hur den verkligen funkar. Dålig regörning med fullt med gucka eller dålig smörjning med dåliga lager och glidytor som följd. Det lär ju (förhoppningsvis) inte visa sig de första 5000 milen om oljan inte gör jobbet.

För att du kör 5000mil med alla dina hojar på samma olja hela tiden och sen plocka isär den och mäter upp alla tolleranser och spel?
För att sedan avgöra vilken olja som funkar?

För att du kör 5000mil med alla dina hojar på samma olja hela tiden och sen plocka isär den och mäter upp alla tolleranser och spel?
För att sedan avgöra vilken olja som funkar?

Jag har bara kommit upp i 4600 mil med ZR-7an men jag har inga planer på att ta isär den såvida det inte blir nåt fel. Jag tänker inte rekomendera nån Biltemaolja på ett par oljebyten i vilket fall. Det är en helt meningslös rekomendation. Jag har svårt att tänka mig nån olja som inte klarar ett eller två oljebyten utan haveri....

Jag har bara kommit upp i 4600 mil med ZR-7an men jag har inga planer på att ta isär den såvida det inte blir nåt fel. Jag tänker inte rekomendera nån Biltemaolja på ett par oljebyten i vilket fall. Det är en helt meningslös rekomendation. Jag har svårt att tänka mig nån olja som inte klarar ett eller två oljebyten utan haveri....

Om man tittar på klassningarna som Biltemas olja lever upp till så ser man snart att oljan är tillräckligt bra för i princip alla hojar utom de som eventuellt vill ha nån udda viskocitet eller så. Vill man betala det dubbla för en olja som möjligen är lite lite bättre så får man naturligtvis det. :)

Batteriet funkar kanon! Har det på min hoj no och hade det på min förra, inga problem. Funkar även för mina polare.

Satte på biltema o-ringskedja och nya drev (Duells) förra sommaren.
Kollade bakdrevet förra veckan och kunde konstatera att drevets kuggar slitits ner på topparna (?) och kedjan kuggat över några gånger. Sitter lite spånor på drevet dessutom.

Detta efter cirka 600mil....

Kedjespänningen har hela tiden varit rätt justerad för övrigt.

"Normala" drivpaket med regina eller DID kedja har jag i regel kört MINST 3000 mil med (på samma cykel). De brukar dessutom uppvisa slitage mera mot botten av tänderna på dreven, inte på toppen.

Så.. jag kan inte rekomendera kedjorna i alla fall.

Biltema gelbatteri har jag på fyrhjulingen och det verkar dock fungera utan problem.

originaldelar från fabrikstillverkaren.....

Finns sånt? Om jag går in på valfri MC-butik (exempelvis Lelles som ju är auktoriserad Yamahaverkstad) och vill ha bromsbelägg till min Yamaha TDM så inte fan står det Yamaha på förpackningen. Jag har fått uppfattningen att nästan alla mekar stoppar dit grejor av andra fabrikat som dom uppfattar som likvärdiga. Det är ju dessutom inte så att MC-tillverkarna tillverkar alla sina delar själva. Bromsdelar görs ofta av Brembo elle liknande. Delar i insprutningar eller elektronik görs ofta av Bosch.
Dom använder sig ju av underleverantörer. Man får ofta betala mer för samma vara om man prompt skall handla delar som är märkta med fordonsmärket.
Ett typexempel är om jag köper luftfilter till bilen. Om jag köper det på audi så får jag ett pris. Om jag köper ett filter från samma tillverkare som tillverkar audi originaldelen på OKQ8 så får ja samma del för halva priset. Dock får jag inte dom fyra ringarna på förpackningen.

Tja. Olja är ett typexempel på något som är ganska svårt att fuska med. Det finns bara ett fåtal tillverkare av additiven som används för att få rätt egenskaper på oljan och för att få sätta på klassningen av oljan så måste dom genomgå en hel del tester.
Så med andra ord. Olja kan jag utan vidare rekommendera utan att ha gjort långtester under tusentals mil.
För egen del så hävdar jag att Biltemas olja är bättre än den Castrol som verkstäderna vill hälla i min hoj. Växellådan går smidigare och blir mindre klonkig. I övrigt märker jag ingen skillnad. Att det skulle visa sig några katastrofala skillnader efter några tusen min har jag mycket svårt att tro. Deras olja är klassad skyhögt över vad min hoj kräver.

Last edited:
Hej
Jag kör andra säsongen med batteri, styrmuffar och olja från Biltema. Har nu också sedan igår oljefilter, sedan i förrgår även bromsbelägg och gashjälp. Oljefilter kostar 29 kr, på Yamahacenter 80 kr.

Jag kommer köpa kedja och andra prylar från Biltema när det är behov av det.

Finns sånt? Om jag går in på valfri MC-butik (exempelvis Lelles som ju är auktoriserad Yamahaverkstad) och vill ha bromsbelägg till min Yamaha TDM så inte fan står det Yamaha på förpackningen. Jag har fått uppfattningen att nästan alla mekar stoppar dit grejor av andra fabrikat som dom uppfattar som likvärdiga. Det är ju dessutom inte så att MC-tillverkarna tillverkar alla sina delar själva. Bromsdelar görs ofta av Brembo elle liknande. Delar i insprutningar eller elektronik görs ofta av Bosch.
Dom använder sig ju av underleverantörer. Man får ofta betala mer för samma vara om man prompt skall handla delar som är märkta med fordonsmärket.
Ett typexempel är om jag köper luftfilter till bilen. Om jag köper det på audi så får jag ett pris. Om jag köper ett filter från samma tillverkare som tillverkar audi originaldelen på OKQ8 så får ja samma del för halva priset. Dock får jag inte dom fyra ringarna på förpackningen.

Jo, men jag syftar på delar som fabrikstillverkaren valt att använda, även underleverantörer. Om det är tex bromsdelar och man valt att använda brembo system, då är det väll självklart att reservdelar tillverkas av Brembo. Men om du läser i instruktionsmanualen så står det oftast att garantin inte längre gäller om man använder delar från andra tillverkare än just den som tex Yamaha valt att anlita för deras fordon.

Allt handlar om priotering och vad man själv känner för att vilja betala för en viss produkt. Du väljer själv om du vill köra med bromsklossar från biltema, men förvänta dig ingen täckning av garantin när dina bromsskivor pajjar.

Tja. Olja är ett typexempel på något som är ganska svårt att fuska med. Det finns bara ett fåtal tillverkare av additiven som används för att få rätt egenskaper på oljan och för att få sätta på klassningen av oljan så måste dom genomgå en hel del tester.
Så med andra ord. Olja kan jag utan vidare rekommendera utan att ha gjort långtester under tusentals mil.
För egen del så hävdar jag att Biltemas olja är bättre än den Castrol som verkstäderna vill hälla i min hoj. Växellådan går smidigare och blir mindre klonkig. I övrigt märker jag ingen skillnad. Att det skulle visa sig några katastrofala skillnader efter några tusen min har jag mycket svårt att tro. Deras olja är klassad skyhögt över vad min hoj kräver.

Bara för att oljan passerat ett test och blivit godkänd så vet kan ju inte säkert vad just den dunken innehåller oavsett märkning. Jag vet t.ex. hur det fungerar innom elektroniken med CE och andra märkningar. Till testarna skickas ibland s.k. golden samples som har visat sig var extra bra eller som fått handpåläggning. Kunden som sen får en annan produkt märker ofta inget, men grejerna klarar inte test.

Sen är det ju även så som med hjälmar. Både en Lazer plasthjälm och dyraaste ARAI har klarat ett test. Vilken tror du har jämnast tillverkningskvallite och vilken skulle du välja.

Nej jag tror gemene man har otroligt svårt att bedömma en oljas funktion. Det går till del att märka vissa egenskaper. Man ser ju t.ex. på de tillsatser som såldes separat där för ett antal år sedan när nasare åkte runt och förevisade med nåt friktionstest. Men sen har ju oljan 4-5 andra viktiga egenskaper. Hur dessa påverkades var det ingen som sa nåt om.... När en av dessa nasare besökte farssans jobb var det en som hämtade glykol och smorde nasarens presentationsmaskin med. Glykolen visade sig smörja bättre än smörjan som han försökte kränga...

Visst man kan vara nöjd med det man häller i cykeln, men att rekomendera andra samma smörja för den är bra törs då inte jag.

Jo, men jag syftar på delar som fabrikstillverkaren valt att använda, även underleverantörer. Om det är tex bromsdelar och man valt att använda brembo system, då är det väll självklart att reservdelar tillverkas av Brembo. Men om du läser i instruktionsmanualen så står det oftast att garantin inte längre gäller om man använder delar från andra tillverkare än just den som tex Yamaha valt att anlita för deras fordon.

Allt handlar om priotering och vad man själv känner för att vilja betala för en viss produkt. Du väljer själv om du vill köra med bromsklossar från biltema, men förvänta dig ingen täckning av garantin när dina bromsskivor pajjar.

Nej. Visst är det så att om man monterar dit eftermarknadsdelar på ett fordon så kan en grinig verkstad hävda att garantin inte gäller. Det har dock inte något att göra med att det skulle vara sämre kvalitet. Personligen har jag dock inte det problemet eftersom garantin har gått ut sedan länge på min hoj.
Jag köper inte heller mina bromsbelägg på biltema men det beror mer på att biltema är obetydligt billigare. Jag skulle inte spara mer än någon hundralapp på att gå dit. På biltema får jag själv leta upp vilken typ av belägg som passar, går jag istället till en verkstad så säger jag bara vad jag har för hoj så plockar dom fram rätt. Det har dock inget att göra med kvaliteten. Jag är övertygad om att biltemas grejor är lika bra i det fallet. Det är samma fabrikat på beläggen jag får från den auktoriserade handlaren som jag fått uppgift om att det skall vara på biltemas grejor. Dom köper ju sina belägg från någon som tillverkar beläggen åt dom. Det ska vara en av dom ganska stora aktörerna dessutom.

Men jag kan hålla med om att det kan vara bra att vara lite restriktiv vad gäller vad man stoppar dit. Det finns en hel del grejor på Biltema som faktiskt är av tveksam kvalitet men har man bara lite omdöme så går det ganska lätt att sortera bort i vart fall dom värsta bottennappen.

Bara för att oljan passerat ett test och blivit godkänd så vet kan ju inte säkert vad just den dunken innehåller oavsett märkning. Jag vet t.ex. hur det fungerar innom elektroniken med CE och andra märkningar. Till testarna skickas ibland s.k. golden samples som har visat sig var extra bra eller som fått handpåläggning. Kunden som sen får en annan produkt märker ofta inget, men grejerna klarar inte test.

Sen är det ju även så som med hjälmar. Både en Lazer plasthjälm och dyraaste ARAI har klarat ett test. Vilken tror du har jämnast tillverkningskvallite och vilken skulle du välja.

Nej jag tror gemene man har otroligt svårt att bedömma en oljas funktion. Det går till del att märka vissa egenskaper. Man ser ju t.ex. på de tillsatser som såldes separat där för ett antal år sedan när nasare åkte runt och förevisade med nåt friktionstest. Men sen har ju oljan 4-5 andra viktiga egenskaper. Hur dessa påverkades var det ingen som sa nåt om.... När en av dessa nasare besökte farssans jobb var det en som hämtade glykol och smorde nasarens presentationsmaskin med. Glykolen visade sig smörja bättre än smörjan som han försökte kränga...

Visst man kan vara nöjd med det man häller i cykeln, men att rekomendera andra samma smörja för den är bra törs då inte jag.

Att jämföra oljans kvalitetsklassning med CE-märkning av elektronik tror jag inte låter sig göras. Man måste inte skicka in elgrejor till oberoende testcenter för att få sätta på CE-märkningen. Det räcker att någon gör en dokumenterad riskanalys och utvärdering egentligen. Det är tillverkaren själv som utfärdar CE-märkningen på väldigt många grejor och jag kan intyga att det är lite si och så med nogrannheten på just den fronten.

Vad gäller hjälmarna så har den frågan debatterats oerhört mycket. Det finns vissa krav som hjälmarna skall uppfylla och det gör dom godkända hjälmarna. En godkänd hjälm uppfyller en lägsta nivå vad gäller förmågan att ta upp och dämpa stötar och slag. Däremot tar inte det testet alls hänsyn till komfort, turbulens runt hjälmen, utformning av reglage för ventilation, hur bra ventilationen fungerar, urtagbart/tvättbart foder, medföljande pinlock, vikt etc.
Du får vad du betalar för men i fråga om hjälmar så är det inte en hjälm som är bättre på att ta upp smällar. Du betalar för att få en hjälm som är lite lättare, har bättre ventilation och reglage, urtagbart foder, pinlock mm.

Vad gäller de olika tillsatser till oljan som funnits genom åren så är det egentligen samma additiv som man redan har i oljan och tillsats av extra gör att man överdoserar additiven i sin olja och får ofta en sämre olja än innan den extra tillsatsen. Av just den anledningen är det inga av dessa tillsatser som är certifierade.

Vad gäller oljorna själva så är dom ju certifierade och om en olja har en klassning så innebär det att den är testad för att uppfylla vissa definierade krav på bland annat oljefilmens bärighet och en rad andra parametrar. Om hojen har ett krav som är lika eller lägre än den oljan så är det lugnt att hälla den i hojen utan att riskera att du sabbar hojen. Oljorna idag är överlag väldigt bra oavsett var man köper den då additiven som används oftast kommer från samma tillverkare.

Om jag inte minns fel läste jag här på SH att oljefiltret tillverkas av samma företag/fabrik som gör ducatis original oljefilter.

Själv kör jag med oljefilter och raceolja, styrändar/vikter, ryggskydd, backspeglar, tankpad, raisers, kedjesmörj, blinkers, effektmotstånd, regskyltshållare och kanske nåt emr som jag inte minns från biltema. Har testat deras bromsbelägg och de gnisslade lite för mycket, annars var de helt okej.

Vet en man här på forumet som kör biltema kedja på sin gixxer turbo så håller den för det så håller den för din R1:a

Att jämföra oljans kvalitetsklassning med CE-märkning av elektronik tror jag inte låter sig göras. Man måste inte skicka in elgrejor till oberoende testcenter för att få sätta på CE-märkningen. Det räcker att någon gör en dokumenterad riskanalys och utvärdering egentligen. Det är tillverkaren själv som utfärdar CE-märkningen på väldigt många grejor och jag kan intyga att det är lite si och så med nogrannheten på just den fronten.

CE-märkningen må vara ett dåligt exempel. Men det finns andra tester för vissa produkter. Jag har själv jobbat i ett stort företag där de produkter som testats inte ens varit samma som levererats. Jag kan tyvärr inte gå in på det eftersom jag skrivit på ett papper en gång i tiden. :huvet Tiderna har inte blivit bättre sedan dess och samvete och moral har absolut inte blivit det.

Det är möjligt att additiven är samma, men resten då? Hur vet man dessutom att det är rätt mängder addetiv? Sen kan det ju även vara saker i som inte ska vara det. Nej bara för att jag använder kockens kryddor när jag lagar mat blir det inte alls att smaka som en kock lagat maten...

Nej jag anser att man är blåögd om man tror på några bokstäver på förpackningen och man är modig om man talar för varan. Eller så har man ekonomiska skäl till det. ;)

Bara för att oljan passerat ett test och blivit godkänd så vet kan ju inte säkert vad just den dunken innehåller oavsett märkning.

Nej jag tror gemene man har otroligt svårt att bedömma en oljas funktion.

Jag tror inte att Biltema bluffar i sina tester mer än vad Castrol, Motul, eller Statoil gör.
Jag skulle vilja se den motor som har skurit på grund av dålig, men modern, olja. Som upp fyller dom krav som ställs, ex JASO.
All olja som säljs är så pass bra att det är inga problem för skärning i alla fall.
MEN... det finns andra saker som märks mer. Lättväxlad växellåda, slirande/ej slirande koppling, hög oljeförbrukning. Sådant märker man ganska lätt utan att vara raketforskare.

Att hojar skär på vevlagren beror inte på oljan i alla fall. Det beror 99% på handhavandet av föraren.

Mats

CE-märkningen må vara ett dåligt exempel. Men det finns andra tester för vissa produkter. Jag har själv jobbat i ett stort företag där de produkter som testats inte ens varit samma som levererats. Jag kan tyvärr inte gå in på det eftersom jag skrivit på ett papper en gång i tiden. :huvet Tiderna har inte blivit bättre sedan dess och samvete och moral har absolut inte blivit det.

Det är möjligt att additiven är samma, men resten då? Hur vet man dessutom att det är rätt mängder addetiv? Sen kan det ju även vara saker i som inte ska vara det. Nej bara för att jag använder kockens kryddor när jag lagar mat blir det inte alls att smaka som en kock lagat maten...

Nej jag anser att man är blåögd om man tror på några bokstäver på förpackningen och man är modig om man talar för varan. Eller så har man ekonomiska skäl till det. ;)

Huruvida man vågar lita på en stämpel på förpackningen hänger ju lite på vad som krävs för att få sätta dit stämpeln.
Just i fallet med olja så är kraven för certifiering ganska hårda och det är svårt att fuska så där vågar jag nog lita på bokstavskombinationen. Tar man exemplet med bromsbelägg så är läget lite sämre vilket innebär att just där så måste man mer eller mindre veta vem som tillverkat och vad deras inriktning är för att veta vad det är man köper.

Oljan måste ju genomgå tester och uppfylla krav på slitstyrka, smörjförmåga, oljefilmens bärighet etc. Att dom skulle skicka en olja till certifiering och sedan sälja något annat är ju teoretiskt möjligt men det kan ju lika gärna uppstå med en dunk som har ett stort/känt märke på etiketten. Dessutom är sannolikheten att det upptäcks ganska stor och en aktör som skaffar sig en otillbörlig konkurrensfördel genom att fuska skulle tveklöst få det ganska jobbigt. Visst är det också skillnad på grunden, dvs oljan i sig. Olja från mellanöstern sägs innehålla en spridd blandning av längder på kolkedjorna medan olja från väst sägs innehålla mer långa kedjor vilket skulle vara bättre. Men det är bara intressant om man har mineralolja. Syntetolja är syntetiserad och således väldigt homogen i sin blandning av längd på kolkedjorna.

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT