Ritning till hylla med spottar?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Hallå,

Efter för många lediga dagar och en massa påskmat fick jag plötsligt lust att bygga en liten hylla som skulle passa bra ovanför tv-soffan. Skulle vara tjusigt med inbyggda spottar också.

Finns det någon som vet om det finns några ritningar någonstans så man hämta lite inspiration? Jag mer lust än talang att bygga så att köra frihand skulle gå åt helvete :hihi

Ritning på en hylla... hur har du tänkt dig? För det är ju inte så svårt att sätta en planka på två konsoller eller har du tänkt dig med lådor och skit?

Annars är det ju poppis att sätta upp IKEA´s Lackhylla och sätta spots i den.

Ha ha, ja ett hyllplan mellan två konsoller är inte så komplicerat.

Jag tänkte snarast på infällda spottar och då måste det finnas utrymme i hyllplanet för att husera dom + sladdar och jox.

Spontant känns det som att man skulle få bygga en "låda" men det var där jag tänkte att någon annan som har bättre koll på sånt här än jag har tagit fram den ultimata hyllan och lagt ut ritningen på nätet...där jag inte kan hitta den.

IKEAs lackhylla hade jag inte koll på, skall kolla upp den nu, tack för tipset.

Edit: En sån här, med 2-3 inbyggda spottar + dimmer vore kanon.
0091334_PE232948_S4.JPG

Last edited:
Så här har jag gjort, bara skruva ihop lite 45x45 och klä in det i gips, även om du inte har vägg på båda sidorna som jag har.
Annars så kan man alltid göra det enkelt och köpa Ikeas "lack" och fälla in spots i dem, såna har jag byggt massvis av och det är det absolut snabbaste och enklaste sättet till en snygg men enkel hylla som inte kostar mycket.
bild

bild

Så här har jag gjort, bara skruva ihop lite 45x45 och klä in det i gips, även om du inte har vägg på båda sidorna som jag har.
Annars så kan man alltid göra det enkelt och köpa Ikeas "lack" och fälla in spots i dem, såna har jag byggt massvis av och det är det absolut snabbaste och enklaste sättet till en snygg men enkel hylla som inte kostar mycket.
bild

bild

Snyggt. Just biten "skruva ihop lite 45x45 och klä in det i gips" är väl ungefär vad jag behöver få förklarat i lite mer detalj. Är lite av tummen-mitt-i-handen men tyckte att en sån här hylla verkar som en enkel och bra början :tummenupp

Om du verkligen har tummen mitt i handen så är IKEA´s Lack att rekommendera, är minimalt med meck för att få det bra så t.o.m en centrerad tumme kan klara det.

Skippa spotlighten, knappt ingen som installerar sådant numera, ta lysdioder istället.
De är inte alls lika heta och varma som spotlights,
(ibland kan träet bli varmt och "bränt" runt spotlights och man bränner sig dessutom lätt på dem)
Lysdioder är svala, drar inte alls lika mycket el och håller flerfaldigt längre i lys-tid än spotlights.
De finns flera olika modeller och storlekar på den där stora lampbutiken på sveavägen...

Skippa spotlighten, knappt ingen som installerar sådant numera, ta lysdioder istället.
(ibland kan träet bli varmt och "bränt" runt spotlights och man bränner sig dessutom lätt på dem)
Lysdioder är svala, drar inte alls lika mycket el och håller flerfaldigt längre i lys-tid än spotlights.
De finns flera olika modeller och storlekar på den där stora lampbutiken på sveavägen...

nja, sanning med modifikation, visst bränner man sig om man väljer 50w spots... men det finns riktigt sjyssta 5-20w spots också.
Led känns så otroligt kallt som belysning.

Jag installerar spots väldigt ofta och jag har inte sprungit på en enda diodlampa under 500:-/st som är värd att sätta i taket. Allt är en kostnadsfråga OCH utseendefråga, som Krister sa så är det inte vidare trevligt ljus från dem.
Och att träet blir bränt tyder på att man har valt fel armatur och hur ofta står du och pillar på undersida av en hylla som hänger på väggen :va

Jag installerar spots väldigt ofta och jag har inte sprungit på en enda diodlampa under 500:-/st som är värd att sätta i taket. Allt är en kostnadsfråga OCH utseendefråga, som Krister sa så är det inte vidare trevligt ljus från dem.
Och att träet blir bränt tyder på att man har valt fel armatur och hur ofta står du och pillar på undersida av en hylla som hänger på väggen :va

Hon är ju tjej så hon städar ju dessa hyllor vi bygger fattaruväl.

F.ö går ingenting upp mot en rejäl hylla! :tummenupp

nja, sanning med modifikation, visst bränner man sig om man väljer 50w spots... men det finns riktigt sjyssta 5-20w spots också.
Led känns så otroligt kallt som belysning.

Dee_cati skrev:
Jag installerar spots väldigt ofta och jag har inte sprungit på en enda diodlampa under 500:-/st som är värd att sätta i taket.
Allt är en kostnadsfråga OCH utseendefråga, som Krister sa så är det inte vidare trevligt ljus från dem.
Och att träet blir bränt tyder på att man har valt fel armatur och hur ofta står du och pillar på undersida av en hylla som hänger på väggen.

Sry boys, men ni har båda fel faktiskt. :blah
För det första finns det "vanligt" ljussken också i dioder, den jag köpte förra året på Elkedjan på sveavägen var 3-pack, varmvitt sken och kostade under 600 kr för tre! :)
De ser precis ut som vanliga spotts men är mycket bättre! :banana

Det blir billigare att köpa dioder i längden då de har en binntid på 40.000 timmar och drar betydligt mindre el.
En diodlampa drar bara 1 watt i jämföresle med en spotlight som drar mellan 10-15 watt... och så ta det ggr 3 :näsblod
Dessutom kommer det ingen värme från dioderna, om 10 år kommer spotten vara helt död och utveckligen går så snabbt framåt att du nästan kan få dioder i vilken färg som helst.

Hur vet jag detta? En elektriker kom hem till mig i somras och berättade detta när han skulle hjälpa mig fixa lite spotts, därav gick jag och köpte dioder och fick samma sak bekräftat av snubben i lampaffären.
Litar på dem och är nöjd. :tummenupp

Jag tror att det blir till att införskaffa en IKEA lack-hylla och titta på några billiga led/spots då. Eftersom det är ett hobby-projekt så gör jag nog en mer exklusiv variant när jag fått öva lite på denna. :tummenupp

Hur vet jag detta? En elektriker kom hem till mig i somras och berättade detta när han skulle hjälpa mig fixa lite spotts, därav gick jag och köpte dioder och fick samma sak bekräftat av snubben i lampaffären.
Litar på dem och är nöjd. :tummenupp

Dioder är skitbra, jag håller med! Men fortfarande så finns det ingen som håller måttet när det gäller ljuset anser jag, även om "varmvitt" som du kallar det är nära. Men som ordspråket går så blir det ingen jävla hare!
Jag installerade 12st spots i fredags och det var vanliga halogen men dessa går att byta ut mot en lampa med samma fattning fast med LED istället, numera kan du även köpa LED med E27-sockel.
Så jag kör vidare med halogen tills jag hittar rätt i LED-djungeln :D

SSB, det låter sunt! Om du känner att du kör fast eller vill ha några tips så kan du alltid pm'a eller fråga här...

Jag är med dunderhonung!

LED FTW!

Jag har ÅAS LED i alla vanliga lamphållare också, det finns liksom ingen anledning att bränna ström i onödan.

Men som sagt, det gäller att hitta diodlampor med en behaglig färgtemperatur.

Jag är med dunderhonung!

LED FTW!

Jag har ÅAS LED i alla vanliga lamphållare också, det finns liksom ingen anledning att bränna ström i onödan.

Men som sagt, det gäller att hitta diodlampor med en behaglig färgtemperatur.

Det såna som du som fördröjer den globala uppvärmningen :machinegu Slösa energi medan du kan, rätt som det är så sitter du på hemmet med värkande leder och ångrar att du inte slösade mer!

Det såna som du som fördröjer den globala uppvärmningen :machinegu Slösa energi medan du kan, rätt som det är så sitter du på hemmet med värkande leder och ångrar att du inte slösade mer!

Jag kör två bilar + en motorcykel utan katalysator, dom får väl brassa mer kol i tyskland och ge fan i att bygga vindsnurror istället :mad:

Litet bidrag i debatten:

Ska ni installera halogenspotar infräst i hyllplan eller motsvarande? Se till att de är möbelgodkända dvs att de får installeras i brännbart material och följ installationsanvisningen från tillverkaren.

Det har varit ett antal otäcka bränder beroende på "Timellare" som tyckt att 12V är ofarligt. Så är inte fallet. Det är strömmen (Ampere) som gör att kablar blir varma.

Skillnaden på en duktig hantverkare och en inte lika duktig ligger i att den duktiga vet när egna kompetensen tar slut.

LED är bra. Men hittills för dyr totalkostnad. Visst drar det litet ström och har lång hållbarhet (Rätt installerat.), men kvalitets-LED är fortfarande väldigt dyra i inköp. Så det tar mycket lång tid att räkna hem.

Vill ni spara pengar så köp hellre en lågenergilampa. Men inte IKEA!!! Köp Osram, Philips eller annat känt märke. Där gäller verkligen att man får vad man betalar för. Det finns numera även dimbara lågenergilampor.

Ja, jag är i branschen.

/SwePace

Vill ni spara pengar så köp hellre en lågenergilampa. Men inte IKEA!!! Köp Osram, Philips eller annat känt märke. Där gäller verkligen att man får vad man betalar för. Det finns numera även dimbara lågenergilampor.

Ja, jag är i branschen.

/SwePace

Hur fungerar en lågenergi-spot? Har missat dem totalt uppenbarligen...
Och för övrigt så följer man instruktionerna när man installerar spots och gör man det så slipper man bränder.

Litet bidrag i debatten:

LED är bra. Men hittills för dyr totalkostnad. Visst drar det litet ström och har lång hållbarhet (Rätt installerat.), men kvalitets-LED är fortfarande väldigt dyra i inköp. Så det tar mycket lång tid att räkna hem.

Vill ni spara pengar så köp hellre en lågenergilampa. Men inte IKEA!!!
Ja, jag är i branschen.

Litet inlägg i debatten, för indirekt ljus (fönsterlampor, bokhylla osv) duger Julas 79:- diodlampor jävligt bra, dom drar 1W

För mysspottar duger Clas Olssons platta diodspottar utmärkt, tror det var 139:- för tre med transformator.

Clas Olssons LED list funkar om man vill ha ljus bakom TV'n över tangentbordet eller någon annanstans.

Jag har samtliga tre varianter hemma och såg i senaste Jula att dom har tre LED lister med transformator för 139:-, jag ska nog köpa såna också.

Jag drar all min el själv, speciellt lågvoltselen för då kan jag reglera ljusstyrkan med egna motstånd/potentiometrar, utom högeffefektsdioderna där jag använder Kjell& Co's Luxeon LED dimmer som säljs i byggsats.

Jag sätter inte min fot i en "belysningsaffär" där man tar tretusen spänn för en lamparmatur som består av kinatillverkade järnrör böjda i konstnärliga former av barnarbetare som kräver specialglödlampor som man sedan inte lagerhåller...
Det är nog fan bara Livets Ord som blåser sina kunder hårdare.

Last edited:
Själv så köper jag alla mina armaturer direkt från grossist/tillverkare och skulle aldrig få för mig att köpa så dyra prylar som det är på Jula/Ikea/Classe etc med tanke på vad man får. Att det är dyrt i belysningsaffären förstår jag, idioterna har ju ett påslag på 200% och ibland mer! Hur många andra butiker har det, som inte har ett svinn att räkna med då?
Köpte en stor lampa direkt från tillverkaren för 1200:-, den kostade nästan 4000:- hos lampbutiken i Örebro...

Edit/ Jag har beställt som privatperson flera gånger men det är enklare genom firma även om det inte krävs alla gånger...

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...