Inga bra vägar?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kanske finns de samlade under någon rubrik/tråd som jag inte har hittat, men jag startar ändå den här tråden för att få svar på min fråga:

Vilka är de bästa vägarna i Stockholms län. Alltså i det område som lite förenklat avgränsas i norr av Öregrund, i väster av Nykvarn och i söder av Nynäshamn?

Jag frågar eftersom jag blev så besviken när jag svingade mig upp på säsongens nyförvärv för att ta en sväng till Almunge från Sollentuna via Rimbo och Rånäs. I mitt minne längs några av de bästa vägarna i trakten. Kom tillbaks ett par timmar och 25 mil senare och kände mig lätt blaserad. Var det inte roligare än såhär? Var det de smala vägarna med dålig beläggning och trista kurvradier? Eller har två (förvisso något avlägsna vid det här laget) säsonger av roadracing och alltför många varv på alla möjliga banor gjort det omöjligt att ha roligt på landsväg?

:(

Hoppas istället att jag helt enkelt inte körde på några av de riktigt fina vägarna och faktiskt har en del att se fram emot under säsongen 2009.

Så: finns det några RIKTIGT bra mc-vägar i Stockholms län?

Bifogat

• kurvor.jpg
    kurvor.jpg
    89.9 KB · Visningar: 170
  • stadshuset1.jpg
    stadshuset1.jpg
    160.1 KB · Visningar: 112
Last edited:
Inte helt on topic men ett tips är att införskaffa Ducceklubbens karta "Utmärkta vägar" för runt 100 lappen.
Finns en j...a massa roliga vägar på den som är uppmärkta i olika färger beroende på hur bra hojvägar de e.

Den täcker dock ett större område än det du efterfrågade.

Hallstavik-Hargshamn (längs vattnet, rena bergochdalbanan)

I området söder om Älmsta (nära Hallstahammar) ligger en del fina vägar, ganska tomt där också....

Vira Bruk-Bergshamra, gammal klassiker, relativt nyasfalterad.

Stockholm-Nävekvarn tor (via Mörkö, Trosa).

Äh, det finns ju hur mycket som helst. Skaffa en bra GPS så ska du se att du hittar nya kul vägar :tummenupp

Vad är det för fel att köra bulten om och om och OM igen.... Sen när du tröttnat... så kör du LITE mer!

Vad är det för fel att köra bulten om och om och OM igen.... Sen när du tröttnat... så kör du LITE mer!

Felet är väl att folk som bor längs vägen redan är tillräckligt trötta på de som kör den likt du beskriver.

Jag plus några polare har en vända på 30mil som tar nästan en dag med all sorts åkning från höghastighetskörning på motorväg till vägar a´la TT racing!

Enda grejen är att jag inte vill ha en massa andra puckon körandes där så jag behåller den för mig själv...

Nej. Det finns inga riktigt roliga vägar. Jag körde Bogesund idag, och allt jag kunde tänka på var hur skönt det skulle bli att få kliva av hojen när jag var klar. Det går inte att ladda nånting utan att riskera lemlästning eller död, dessutom kör folk bil jävligt illa åt båda håll.
Jag (och du) är kanske för gammal för det här.

Jag plus några polare har en vända på 30mil som tar nästan en dag med all sorts åkning från höghastighetskörning på motorväg till vägar a´la TT racing!

Enda grejen är att jag inte vill ha en massa andra puckon körandes där så jag behåller den för mig själv...

Det är så man ska göra! Smultronställena behåller man för sig själv och låter vänsterpartister och annat löst folk åka Bulten/Bogesund tur&retur i brist på bättre :hihi

Vi åkte 25mil igår i närheten till Sthlm varav ~20 på vägar som var riktigt bra men utan en enda hoj i mötesfilen, bortsätt från nån knutte som kört vilse :yoparty

Tipset till TS blir att antingen skaffa Ducati- eller SMC-karta och prova sig fram. Finns många guldkorn att upptäcka :tummenupp

Nej. Det finns inga riktigt roliga vägar. Jag körde Bogesund idag, och allt jag kunde tänka på var hur skönt det skulle bli att få kliva av hojen när jag var klar. Det går inte att ladda nånting utan att riskera lemlästning eller död, dessutom kör folk bil jävligt illa åt båda håll.
Nja, tror inte det har med ålder att göra. Minns att jag tyckte likadant för 12-13 år sedan. Det är racing som gäller.

[YOUTUBE-ID]afBJ7WjSfF8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Bogan har jag alltid tyckt illa om då varken beläggning, vägbredd(vid möte) och trafikintensitet är bra. Bulten är mkt bättre men knappast ideal!

Enda gången jag njutit på dessa vägar är vid 12.00 på en måndag då man var ensam!

Har man sen åkt bana är det väl mkt svårt att känna någon utmaning i vanlig åkning!

Tror vi ligger en bra bit efter när det gäller fina vägar här i sverige jämfört med övriga världen tyvärr. http://www.youtube.com/watch?v=2U4RDfqAUgc Skoj att youtube börjat med HQ filmer!

Lyckas man få ihop några 90 graders svängar på en hojeftermiddag blir man ju glad. Ska man ha knäskrap på resten av kurvorna på våra landsvägar får man ju ligga i närmare 200 vilket jag tycker e allt för risky.

Last edited:
Well, är man van vid racing kanske gatåka förlorar sin lyster efter ett tag.
Däremot måste det inte bara handla om hastighet och knäskrap.

Kör en annan typ av hoj och upptäck att det kan vara kul att köra i sub 100 också, på riktigt små och knixiga vägar, eller köp nåt enduroliknande och börja lajja på en grusväg nära dig.

Det finns precis HUR MYCKET GRUS som helst att köra på, och man är alltid själv. Och när det går i 70 går det undan :hihi

Säger sig ju själv att man inte kan ha lika kul med en 1000-maskin på vanliga vägar som på bana....

Körde Bulten med dieselmercan för några dagar sedan för att se hur det var nu när jag satt turbo på oljebrännaren.

Men sittandes i bilens komfort tappade jag helt fokus på densamma och förtörnades helt vid mitt tanken att jag kunde dedikera böjarna vid personnamn. Grottis-kurva, Kalle Nortons kurva osv. Som en spöktunnel.

Men jag lär ju köra den med hojen i sommar igen :3freak

Nja, tror inte det har med ålder att göra. Minns att jag tyckte likadant för 12-13 år sedan. Det är racing som gäller.

Man ska köra i bromsbänk med lambdasond och grejs, det är bäst! :fakta
Då får man bevismaterial, plus att man kan vara lite packad också.

Annars är det påfallande ringa hojar ute på Mälaröarna. Finns många bra grusvägar man kan brassa på i lugn och ro. Jag brukar ofta åka där. Bada i blå lagunen osv. Tex denna provkörningsrulle är from 4.00 inspelad på gamla favvo-grus- och asfaltsvägar ute på Mälaröarna (hade inte kört grusvägen ifråga på 20 år så jag var lite rostig när vi väl hittade den ute i skogen, men det gick ju bra): http://www.youtube.com/watch?v=GU6ZsTfuFa4&feature=channel_page

Tex kan man åka ut till Rastaholm, över till Adelsö. Eller Stenhamra, Sånga Säby osv, sedan färjan över till Slagsta. Röda Kafeet, sedan via gamla vägen till Tumba och sedan till Rosenhill osv.

Last edited:
Finns några smultronställen bortsett från bogan/bulten/trötta roslagen, repor inom en timma bort:

1. Värmdö!! Dra en repa runt Ingarö. sjukt underskattad väg. Från Brunn, mot Björkvik via Mörtviken. Tar 10 min dit från centralen. Eller åk så långt ut ni kan, mot skärgården!! Via strömma, förbi Djurö, mot Sollenkroka brygga - ett stenkasst från Möja.

2. Dra E4 till Slöddertälje, vik av mot Nykvarn.. Och kör E20, sväng av Nykvarn. Kör Söderut via Tingsstaden, tag sen vänster mot Sundby, vidare till väg 224...mot Nyköping!

3. OXELÖSUNDS-RUNDAN - halelulja moment, E4 south, fullgas 10 mil söderut från Stockholms centralstation ~ 30 min. Sväng av första efter Nyköping, åk gamla E4an till Jönåker, sväng sen vänster mot "färjeskylten" - Sjöberga/Nävekvarn eller vad det nu står... Åk via Nävekvarn mot Oxelösund, och runt. Priceless!

4. Södertörn: Bulten - Skansundet... Bulten i all ära, men vägen ner till Skansundet glöms bort en del, klockren väg. Även 225an är fin, från Rosenhill och söderut mot Sorunda. De flesta tycks åka bulten, och sen vända tillbaks mot stan. Ap ap ap...

5. Skippa fika och onödiga raster .... åk E4 north, förbi Uppsala. Sväng av mot Östhammar V288, åk förbi Gimo, sväng av vänster 4 km senare..Och tillbaks mot Österbybruk, åk sen innåt landet. Korsa E4an, mot Sandviken, ner mot Avesta... Och sydöst mot Sthlm, finns ett myller av underskattade vägar som aldrig nämns, och som jag knappt skulle hitta tillbaka till..Men väl värt en heldag.

(6) ...Går även att plöja en heldag, upp i Gökottan - för att nå Sveriges roligaste väg mellan Tisselskog-Håverud i Dalsland. Men det tar 2,5 h dit, enkel resa, bombartempo... Isf är det E20 som gäller, förbi Karlstad. Söderut, mot Åmål, sväng av vid Tösse mot Fengefors. Åk mot Dals Långed, sväng sen vänster mot Håverud (Sveriges enda Akvedukt...) - där är "vägen över brudefjället". Enl min mening, Sveriges roligaste väg. Och väl värd en dagsutflykt. Vill minnas att man på 80-talet stängde av vägen, för div däckstester där...

Vi har åkt dit ett gang, avfärd 07.00 från sthlm framme 10.00, brassat fram och tillbaks några vändor, lunch vid Akvedukten i Håverud (väl värt att se...) - sen hem efter lunch, och hemma till middag.

....Den är ökänd, livsfarlig, men störtkul...Vägarna dit, som man passerar - utklassar bulten, bogan med hästlängder, och då är man bara påväg till målet. Sträckan Tösse-Dals Långed är ju överlägsen bara den :hihi

Spola fram ngn minut, sen börjar sträckan "Tisselskog-Håverud":
http://www.bubblare.se/movie/sveriges_roligaste_vag

Bifogat

• värmdö.JPG
    värmdö.JPG
    111.8 KB · Visningar: 299
  • Nykvarn.JPG
    Nykvarn.JPG
    107.2 KB · Visningar: 1,771
  • Skansundet.JPG
    Skansundet.JPG
    109.6 KB · Visningar: 119
  • Norr.JPG
    Norr.JPG
    120.5 KB · Visningar: 174
  • Dalsland.JPG
    Dalsland.JPG
    102 KB · Visningar: 2,204
Last edited:
Körde Bulten med dieselmercan för några dagar sedan för att se hur det var nu när jag satt turbo på oljebrännaren.

Men sittandes i bilens komfort tappade jag helt fokus på densamma och förtörnades helt vid mitt tanken att jag kunde dedikera böjarna vid personnamn. Grottis-kurva, Kalle Nortons kurva osv. Som en spöktunnel.

Men jag lär ju köra den med hojen i sommar igen :3freak

Man ska köra i bromsbänk med lambdasond och grejs, det är bäst! :fakta
Då får man bevismaterial, plus att man kan vara lite packad också.

Annars är det påfallande ringa hojar ute på Mälaröarna. Finns många bra grusvägar man kan brassa på i lugn och ro. Jag brukar ofta åka där. Bada i blå lagunen osv. Tex denna provkörningsrulle är from 4.00 inspelad på gamla favvo-grus- och asfaltsvägar ute på Mälaröarna (hade inte kört grusvägen ifråga på 20 år så jag var lite rostig när vi väl hittade den ute i skogen, men det gick ju bra): http://www.youtube.com/watch?v=GU6ZsTfuFa4&feature=channel_page

Tex kan man åka ut till Rastaholm, över till Adelsö. Eller Stenhamra, Sånga Säby osv, sedan färjan över till Slagsta. Röda Kafeet, sedan via gamla vägen till Tumba och sedan till Rosenhill osv.

Har hojen på Färingsö hos morsan och är uppvuxen på Ekerö och jag kan varmt rekomendera vägarna på färingsö, hysteriskt fina, bra kurvor, bra asfalt och lite/ingen trafik. Dock ligger det rätt avsides och är inte "på väg" till nånting annat. Ger man sig ut mot Adelsö-hållet så är vägen inte lika rolig, typisk svensk landsväg med mkt rakor och få skarpare kurvor.

Har hojen på Färingsö hos morsan och är uppvuxen på Ekerö och jag kan varmt rekomendera vägarna på färingsö, hysteriskt fina, bra kurvor, bra asfalt och lite/ingen trafik. Dock ligger det rätt avsides och är inte "på väg" till nånting annat. Ger man sig ut mot Adelsö-hållet så är vägen inte lika rolig, typisk svensk landsväg med mkt rakor och få skarpare kurvor.

Men har man en gammelhoj är ju en runda på Adelsö som Isle of Man Mini! ;)

Men jag håller med annars, Böjarna förbi Utsikten efter Närlunda och hela vägen till Husbyrakan är ju dock fina.

Stämmer in i kör på iron_kusins inlägg, ang. punkt fyra, men allmänt finns det hur mycket sköna vägar runt Uppsala.
Brukar främst köra strax norr om Uppsala, så fort man svänger av en större väg är det som en TT-repa!:hihi

Resan är målet skaffa en karta åk alla ko och traktor stigar, bli jagad av arga bönder och hundar.Hitta exotiska platser som stjärnhov, sparreholm och åkerstyckebruk.
Skaffa en grushoj och sladda med sällskap, obs elstart är bra att ha och lerinpackningen med svordomarna ingår
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IwAlkE2m6is&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IwAlkE2m6is&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...