R1 och R6-tråden!

Halloj alla r1/r6 ägare.

Fick idag ett samtal från en polare som har en r6 runt -02. Han skulle starta upp den första gången för i år. Startmotorn gick runt vid första försöket. Motorn startade inte. Andra gången han testade så var hojen heltplötsligt död. Inte en lampa lös. Sten dör :(
Det är bra kräm i batteriet. Säkringar är kollade. Mäter man på batteriet så visar multimtern 12,65V, slår man på tändningen så går det ner till 1,20V sen vandrar det sakta uppåt mot 4V sen helt plötsligt hoppar elen igång lampor börjar lysa och det visar över 12V på multimetern. Tills man trycker på någonting. Spelar ingen roll om det är elstarten eller bara trycker in bromsgreppet så bromslyset ska tändas. Han slår ifrån direkt och går ner till 1V. Verkar kortsluta lr nått? Snälla gnugga geniknölarna och kom med lite tips. Hojen fungerade bra när den ställdes in i garaget (kallgarage).
 
Halloj alla r1/r6 ägare.

Fick idag ett samtal från en polare som har en r6 runt -02. Han skulle starta upp den första gången för i år. Startmotorn gick runt vid första försöket. Motorn startade inte. Andra gången han testade så var hojen heltplötsligt död. Inte en lampa lös. Sten dör :(
Det är bra kräm i batteriet. Säkringar är kollade. Mäter man på batteriet så visar multimtern 12,65V, slår man på tändningen så går det ner till 1,20V sen vandrar det sakta uppåt mot 4V sen helt plötsligt hoppar elen igång lampor börjar lysa och det visar över 12V på multimetern. Tills man trycker på någonting. Spelar ingen roll om det är elstarten eller bara trycker in bromsgreppet så bromslyset ska tändas. Han slår ifrån direkt och går ner till 1V. Verkar kortsluta lr nått? Snälla gnugga geniknölarna och kom med lite tips. Hojen fungerade bra när den ställdes in i garaget (kallgarage).

Batteriet är megakänsligt för minsta effektföörlust. Jag tippar på att det ändå är batteriet som har gett upp. Kan han inte prova med ditt eller någon annan polares batteri?
 
Joodå, smisk har den fått och smisk ska den få!!
Dock inte därför den ser ut som den gör.
Det är en Scorpion pipa som är eloxerad från tillverkning.

Äsch, nu förstörde du ju för mig.... Nu är det ju inte lika häftigt längre *FUSKARE* :D As snyggt, men synd att det inte var "på riktigt" :fyllisar

Bra att du skall smiska vidare, då kanske blåneringen sträcker sig längre till hösten!! :tummenupp
 
Batteriet är megakänsligt för minsta effektföörlust. Jag tippar på att det ändå är batteriet som har gett upp. Kan han inte prova med ditt eller någon annan polares batteri?

Han sa att dom hade testat med ett "båt batteri" innan jag kom dit.
Men batteriet är nytt sen i höstas. Och har stått med underhållsladdning under vintern. Den verkade jättepigg när det gick på startmotorn under första startförsöket sa han. Sen när han tryckte på startknappen för andra gången någon sekund senare så var allt dött.
Har svårt att tro att det skulle vara batteriet. Men jag kanske får testa med ett annat igen om inga fler idéer dyker upp.
 
Han sa att dom hade testat med ett "båt batteri" innan jag kom dit.
Men batteriet är nytt sen i höstas. Och har stått med underhållsladdning under vintern. Den verkade jättepigg när det gick på startmotorn under första startförsöket sa han. Sen när han tryckte på startknappen för andra gången någon sekund senare så var allt dött.
Har svårt att tro att det skulle vara batteriet. Men jag kanske får testa med ett annat igen om inga fler idéer dyker upp.

Det skulle kanske kunna vara laddningsregulatorn / likriktaren som är på väg att ge upp. Kolla den.
 
Det skulle kanske kunna vara laddningsregulatorn / likriktaren som är på väg att ge upp. Kolla den.
Säg att det skulle vara laddregulatorn tex. Används den ens när motorn inte är igång och genratorn ej laddar? problemet är ju fast motorn är avstängd.
 
Han sa att dom hade testat med ett "båt batteri" innan jag kom dit.
Men batteriet är nytt sen i höstas. Och har stått med underhållsladdning under vintern. Den verkade jättepigg när det gick på startmotorn under första startförsöket sa han. Sen när han tryckte på startknappen för andra gången någon sekund senare så var allt dött.
Har svårt att tro att det skulle vara batteriet. Men jag kanske får testa med ett annat igen om inga fler idéer dyker upp.

Jag tycker det låter som dålig kontakt mäter ni på batteriets poler eller på kablarna från batteriet?
 
Nu fick jag diagnosen från yamaha-center Haninge, som för övrigt var riktigt schyssta och felsökte på en gång.
Det finns en givare till kolvarna som talar om för hojen var dom är, den var paj och därför ville inte hojen starta. Dom trodde också att det var batteriet först, bra att veta för alla som råkar ut för samma sak.
Det är exakt samma symptom som batterifel.
 
Jag tycker det låter som dålig kontakt mäter ni på batteriets poler eller på kablarna från batteriet?
Vi mätte på både och.
Mest på kablarna som går till batteriet.

Vi ska försöka få fart på skrället i morgon. Vi plockade hem lite el delar som får ligga hemma i värmen ett tag. Tänkte om det blivit kondens som stör ut det elektroniska. En annan kompis hade problem med det på en 740. Den gick kass..ställde man den i varmgarage ett tag så databoxen fick torka upp så gick han fint igen =)

Ni som har r6 kanske kan förklara lite för mig. Från batteriets pluspol går det en röd tjock kabel till nått som liknar ett relä. I det så kallade relät sitter en kontakt med 4 stift. Från kontakten går diverese kablar.
Sen fortsätter en lika grov kabel som den röda pluskabeln vidare mot cylindrarna, fast den har ett svart hölje. Vad är det för kabel?
Min gissning är att den går till startmotor osv. Jag har ingen ström i den i alla fall. Fast det kanske man inte har när motorn är avstängd?
Mäter jag i stiften i kontakten så är det över 12V där.
 
Halloj alla r1/r6 ägare.

Fick idag ett samtal från en polare som har en r6 runt -02. Han skulle starta upp den första gången för i år. Startmotorn gick runt vid första försöket. Motorn startade inte. Andra gången han testade så var hojen heltplötsligt död. Inte en lampa lös. Sten dör :(
Det är bra kräm i batteriet. Säkringar är kollade. Mäter man på batteriet så visar multimtern 12,65V, slår man på tändningen så går det ner till 1,20V sen vandrar det sakta uppåt mot 4V sen helt plötsligt hoppar elen igång lampor börjar lysa och det visar över 12V på multimetern. Tills man trycker på någonting. Spelar ingen roll om det är elstarten eller bara trycker in bromsgreppet så bromslyset ska tändas. Han slår ifrån direkt och går ner till 1V. Verkar kortsluta lr nått? Snälla gnugga geniknölarna och kom med lite tips. Hojen fungerade bra när den ställdes in i garaget (kallgarage).


Om det inte är testat med ett friskt batteri eller testat att kabla från ett så börja med det,tycker det låter som kortis i en cell.

Lossa även kablarna och kolla/gör rent från oxid,speciellt minuspolen så det är riktig kontakt,kan ge samma symtom.

Testa och återkom med lägesbeskrivning om det inte funkar(och gärna med vad som funkade om det gick bra)

Henrik
 
Inatt försökte några fittor stjäla min R1a, dom har slagit sönder tändningslåset å hela styrkronan bl. annat.....Brorsans R1a är borta, samt 2 andra hojar i garaget är sönderslagna.
Brorsans hoj är en Yamaha yzfR1 -00, blå, reg.nr RGJ.433.
Stulen i slätta, Falun natten till den 9/4
Ring om ni vet nått 070-6750498 mitt nr.
Ni som slog sönder min hoj, tack för att ni har förstört min vår, ni är dödens.
 
Inatt försökte några fittor stjäla min R1a, dom har slagit sönder tändningslåset å hela styrkronan bl. annat.....Brorsans R1a är borta, samt 2 andra hojar i garaget är sönderslagna.
Brorsans hoj är en Yamaha yzfR1 -00, blå, reg.nr RGJ.433.
Stulen i slätta, Falun natten till den 9/4
Ring om ni vet nått 070-6750498 mitt nr.
Ni som slog sönder min hoj, tack för att ni har förstört min vår, ni är dödens.

Hade ni inga ordentliga lås på dom andra hojarna ?

Ett skott i pannan borde utdelas, jag vill inte veta vad jag skulle göra om jag hörde att några försökte sno min hoj.
 
Inatt försökte några fittor stjäla min R1a, dom har slagit sönder tändningslåset å hela styrkronan bl. annat.....Brorsans R1a är borta, samt 2 andra hojar i garaget är sönderslagna.
Brorsans hoj är en Yamaha yzfR1 -00, blå, reg.nr RGJ.433.
Stulen i slätta, Falun natten till den 9/4
Ring om ni vet nått 070-6750498 mitt nr.
Ni som slog sönder min hoj, tack för att ni har förstört min vår, ni är dödens.

Tråkigt! Vet hur det känns! Några apor misslyckades med att stjäla min R6:a när den var ny -00. De lyckades förstöra dessto mer, tändningslås, styrkrona, tank, bromsskiva, gaffelben med mera. Så jag vet precis vad du menar.

Hoppas det löser sig snabbt för dig iaf!

Ps. Jag tror de lyckades få med sig dina Akrapovic kolfiberslipon också ;) ds.
 
hej
har planer på att köpa mig en R1 nu i vår och undrar om det är någon skillnad på års mod. 04-06?
 
hej
har planer på att köpa mig en R1 nu i vår och undrar om det är någon skillnad på års mod. 04-06?

I grunden är det samma hoj 04-06, det som skiljer är att -06 hojen har blivit 20mm längre.

För att förbättra förarmiljön så har offseten flyttats fram 5mm. För att mildra wheeliebenägenheten så har svingarmen förlängts med 15mm. Bakre fjädringen är sänkt med 5mm.
Motorn har även fått 3hk mer med hjälp av förfinad insprutning.
-06:an är även 1 kilo tyngre än 04-05.

Förutom färgsättning så är detta vad som skiljer. Alla andra ingående delar är exakt samma såsom kåpor, tank, bromsar, hjul etc.

Att dessa ändringar med sving & offset gjordes berodde på att man ville använda samma dimensioner på sina WSBK-hojar tillsammans med R1 -06 SP (LE) som hade Öhlins-framgafflar.

Klicka här för en uppställning av hojarna: Jämförelse
 
Last edited:
tack för svaret
finns det något speciellt man ska tänka på som ska vara gjort förutom vanlig service?
 
tack för svaret
finns det något speciellt man ska tänka på som ska vara gjort förutom vanlig service?

04-05 har som garantiåtgärd att kostnadsfritt få TPS:en utbytt då vissa exemplar har haft problem med denna.

Men är den inte bytt på det exemplar som du är intresserad av så är det inte hela världen då det är långt ifrån alla som haft problem med detta.

Annars gäller de sedvanliga kontrollerna vid begagnatköp.

Lycka Till!

Inte för att jag är i säljartagen, men lägg ett bud på min -05:a så får vi se om det blir napp ;)
 
God kväll!

Tänkte kolla om någon har något bra tips på motorolja till mina r6,a 2002??

Tacksam för svar :)
 
Biltemas racing olja är riktigt bra skit. Uppfyller fler krav än de flesta märkesoljor och det är som så många gånger sagts tidigare statoil olja.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top