Bygga till extra lyse fram!

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Hej alla glada!

Jag har insett, som så många andra, att det gäller att försöka göra sig sedd i trafiken för att öka på sina chanser att komma hem i samma skick som man gav sig ut och ett led i detta är att jag ska försöka sätta på ett (eller två) projektorlampor på hojen för att dels öka ljusflödet framåt samt att bryta symetrin och likheterna med moppar.

Tänkte mig en lampa likt denna
http://www.shin-yo.de/artikeldetails/details_223-390.html
har även hört att det ska finnas billiga alternativ på biltema men har ej hittat :(
Edit: Fanns även på www.alienmoto.se !

Nån som gått i samma tankar och kan ge tips eller råd?
Jag har inte tänkt att kunna ha det på besiktningen men jag ska hålla mig till E-märkt ifall Harry Haffa skulle börja ställa frågor!

Dessa är då tänkta att sitta "under" frontkåpan eller hur jag ska förklara det.
Hojen är ett Dunderäss från -97.

Sitter nere i Afghanistan så jag kan inte gå ut o kolla på hojen o se hur det skulle passa in tyvärr!

Nån som kan upplysa mig om hur mycket man kan belasta generatorn? Har lagt in en förfrågan i Thunderacetråden om vad kapaciteten är på dem.
Kan den paja om den överbelastas? Säg att jag har helljus på och bromsar samtisigt ect. så att alla lampor på hela hojen lyser samtidigt.

Tack på förhand!

(Brasklapp: Särskrivningen i rubriken är med flit, jag vill ha extra lyse, inte extralyse:))

Last edited:
har själv funderat på att slänga in två dimljus under frontkåpan för att synas bättre. Ser bra gör jag ändå med dubbla helljus. är de e-märkta ska inte bilprovningen ha några synpunkter, om de inte sitter i samma nivå som strålkastaren för det får man visst inte ha.
men under vintern har jag börjat fundera på xenon istället, har inte bestämt mig än.

har själv funderat på att slänga in två dimljus under frontkåpan för att synas bättre. Ser bra gör jag ändå med dubbla helljus. är de e-märkta ska inte bilprovningen ha några synpunkter, om de inte sitter i samma nivå som strålkastaren för det får man visst inte ha.
men under vintern har jag börjat fundera på xenon istället, har inte bestämt mig än.

Jaså!? För till bil går det ju inte att använda dimljus på ett lagligt sätt, nånting om att helvljus inte får användas tillsammans med nått annat än positionsljus osv.
Men det kanske är annat för hoj?

Ska ko jag hittar några justa dimljus som passar in! Vill ju gärna ha dem runda för att stämma in med hojens orginal strålkastare.

Jaså!? För till bil går det ju inte att använda dimljus på ett lagligt sätt, nånting om att helvljus inte får användas tillsammans med nått annat än positionsljus osv.

Saxat ur Välj rätt fordonsbelysning:
- I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus.
- Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
- Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.

Det pratas inte om något speciellt fordon så vi kan anta att det är generella regler som även gäller motorcyklar.

// Wibäck

Saxat ur Välj rätt fordonsbelysning:
- I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus.
- Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
- Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.

Det pratas inte om något speciellt fordon så vi kan anta att det är generella regler som även gäller motorcyklar.

// Wibäck

Tack för infon!
Det var inte riktigt som jag minns men det innebär ju vilket som att det är svårt att lyckas synas bättre med hjälp av dimljus på ett lagligt sätt.

Ska ko jag hittar några justa dimljus som passar in! Vill ju gärna ha dem runda för att stämma in med hojens orginal strålkastare.

På bilen får du mycket riktigt inte använda dimljus ihop med halvljus, men...

Enligt Trafikförordning (1998:1276)

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

:fakta

Bara att slänga dit alltså:tummenupp

På bilen får du mycket riktigt inte använda dimljus ihop med halvljus, men...

Enligt Trafikförordning (1998:1276)

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

:fakta

Bara att slänga dit alltså:tummenupp

Haha! Paragrafer är verkligen en jävla djungel!
Jag är dock den första att erkänna att mina kunskaper om detta var förlegat!!
Tack för upplysningen! Nu påbörjas jakten på runda dimljus!!

:tummenupp
Om du hittar nåt bra och billigt får du gärna länka.
Innan man börjar leta bör man nog veta hur mycket extra mos man kan klämma ur generatorn, dvs hur mycket reserveffekt som finns över..
Har samma problem men vill i mitt fall ha två rektangulära ljus. Vill ha en stor lysande yta.
Tyvärr så är ALLA, hittills iaf, försedda med H1-lampa 55W och 110W extralast på systemet, DET funkar inte..Släckt halvljus -55W då får jag +55W i extralast..hmmmm.
Hittat ett företag som sålde 20W H1 men har tyvärr tappat adressen.
Maffiga LED-arrangemang skulle ju funka..:confused:
Letar vidare..

Innan man börjar leta bör man nog veta hur mycket extra mos man kan klämma ur generatorn, dvs hur mycket reserveffekt som finns över..
Har samma problem men vill i mitt fall ha två rektangulära ljus. Vill ha en stor lysande yta.
Tyvärr så är ALLA, hittills iaf, försedda med H1-lampa 55W och 110W extralast på systemet, DET funkar inte..Släckt halvljus -55W då får jag +55W i extralast..hmmmm.
Letar vidare..

http://diodhuset.se/
har två st H1 med dioder, en som motsvarar 8 watt och en på 15.
kolla under
Diodlampor 12 volt (Bil, MC, Moped)
Dimljus/strålkastare

Kanske kan vara nåt

xenonkungen verkar också ha

Last edited:
Letar vidare..

Förstår hur du menar! Jag har 28 ampere på generatorn och vet inte hur många ampere huvudsäkringen är på (gissningsvis 20-25) men jag har tight om utrymme jag med!

110 extra watt ger ca 9 ampere (110 W / 12 V) och det är ca 30 % av maximala belastningen!! Nån som kan ge ett tips på hur jag ska mäta med multimetern för att se hur många ampere hojen har i normalfall?

Min förhoppning är att jag ska finna ett 55 W halvljus projektorlys och ett 55 watt helljus dito vilket skulle ge en extra belastning om 55 W över tiden vilket jag tror och hoppas generatorn pallar med.

Tur att jag ska sätta LED-blinkers runt om så jag tjänar några Watt :P

Nån som kan ge ett tips på hur jag ska mäta med multimetern för att se hur många ampere hojen har i normalfall?

Tur att jag ska sätta LED-blinkers runt om så jag tjänar några Watt :P

med risk för att bli idiotförklarad men jag hade kopplat multimetern mellan batteriets pluspol och pluskabeln, som jag då tagit bort.

utöver LEDblinkers så finns det ju även lampor till bakljus, position m.m. med LED, fast vanlig lampsockel. sparar kanske ytterligare några watt. :banana

Jag har orginallyktorna till Ducati 999 liggandes om någon är sugen. Det är ju 2 st spottar med hel i ena och halv i anda. tusen spänn :mad:

Vill man ha bra lys men inte är så rädd för harry haffa kan man ju montera ett xenonkit.
Funkar ju även att sätta i en dimljus-insats med lite meckande.(kolla hjälmljustrådar på offroad-orienterad nätforum)
En xenonlampa inklusive styrdon drar ungefär 42w och lyser sisådär 3ggr mer än motsvarande halogen.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back