Hur gör man egna miniatyr "luftballonger"?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Näh jag skall inte flyga i den :tungan

Har lurat på att göra sådana tidigare men det har aldrig blivit av.

Lurar på om man skulle kunna göra ballongen i pappemache (heter det så?)
och sen nått material/bränsle?

Se länk så förstår ni vad jag vill göra, behöver inte vara samma storlek.

Vore skitballt att göra till påskafton och man skulle bli kung bland båda sina egna och andras ungar på gatan!

Har ni gjort något liknade/ har ni några tips på hur jag skall gå tillväga?

Pappemacheklister är väll bara vatten och mjöl va?

Bränslet är ju lurigt me´man vill att det skall brinna länge så ballongen får bra höjd samtidigt om man inte vill att den skall dala ner och tända på grannes hus :näsblod

Film utlovas vid lyckat resultat!

d1d5e827fade2463fc363bfc8774f519_20368521.jpg

aac6f1743888a3a3de9aaeebb4679041_20368453.jpg

[YOUTUBE-ID]Cj2tTGbtqC4[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]c4eb0aDPwBY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Använd en vanlig plastpåse, grillspettspinnar och ett värmeljus. Har för mig att det var receptet jag såg på hjärnkontoret för megalänge sen...:va

Eller en större påse, lite mer bastanta pinnar och en trasa dränkt i tändarbensin, borde ju också kunna gå...:hihi

Använd en vanlig plastpåse, grillspettspinnar och ett värmeljus. Har för mig att det var receptet jag såg på hjärnkontoret för megalänge sen...:va

Eller en större påse, lite mer bastanta pinnar och en trasa dränkt i tändarbensin, borde ju också kunna gå...:hihi

Det var som faan känns som att ett värme ljus är för tungt och att plastpåsen skall smälta :va

Det går ju faktiskt att prova inomhus, sambon är inte hemma :cdevil :hihi

Sen när hon kommer hem så stinker det brändplast i hela huset :näsblod

Funderat på att söka jobb på dagis?

Har inga tips men har själv funderat tidigare på att göra något liknande någon gång. Köpa färdigt kitt är fusk...

Lycka till o en film vill vi se. :)

På min tid när jag var 11-12 år så gjorde vi av vanliga svartsopsäckar lite ståltråd och en aluminiumform att ha bränsle i. Men när jag skulle göra med ungarna så höll inte dagens sopsäckar för värmen!!!

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!:4skrika :4skrika

Kanske finns det lite dyrare kvalitets sopsäckar som håller för vämen, för varmt blir det! Och givetvis så utförs dessa expriment bäst på vintern förståss! Men i dagens tider så är det ju nästan samma temperatur året runt, så det kanske kvittar!!!

Last edited:
Funderat på att söka jobb på dagis?

Har inga tips men har själv funderat tidigare på att göra något liknande någon gång. Köpa färdigt kitt är fusk...

Lycka till o en film vill vi se. :)

Ha ha näh :3freak

Bygget är igång..

Steg1 "Sydde" tunn ståltråd runt påsen ;)

Last edited:
Jag har gjort såna därna. Ballongen gör man av silkespapper som man klistrar ihop (Sånt kan man knycka i närmaste blomsteraffär, de har stora ark).

Själva "ljuset" bör vara lite större, för en värmeljuslåga räcker inte för att generera tillräcklig värme för lyftkraft. Vi använde "kopparna" från stora värmeljus som vi fyllde med olika grejjer. Testa en tjockare veke och lite fotogen i "koppen". Eller kanske en trasbit + fotogen så att det blir lite mer eld lixom.

Lycka till :tummenupp

Testa en STOR och packad bomullstuss indränkt i aceton, det brukar fungera som energikälla.

Va händer om man använder fotogen som energikälla?

Jag har gjort såna därna. Ballongen gör man av silkespapper som man klistrar ihop (Sånt kan man knycka i närmaste blomsteraffär, de har stora ark).

Själva "ljuset" bör vara lite större, för en värmeljuslåga räcker inte för att generera tillräcklig värme för lyftkraft. Vi använde "kopparna" från stora värmeljus som vi fyllde med olika grejjer. Testa en tjockare veke och lite fotogen i "koppen". Eller kanske en trasbit + fotogen så att det blir lite mer eld lixom.

Lycka till :tummenupp

Hade det i bakhuvudet faktiskt, slängde väll 2000-3000 såna ark när jag hjälpte farsgubben att vindsröja får några veckor sedan :huvet

Hade ni ståltråd som skellet eller limmade ni bara ihop pappret?

Va händer om man använder fotogen som energikälla?

Fotogen brinner inte i vätskeform, det måste förgasas först. väl?:va

Det var som faan känns som att ett värme ljus är för tungt och att plastpåsen skall smälta :va

Jag skulle inte ta gift på att ljusen var just värmeljus och att pinnarna var grillpinnar, men att de använde plastpåsar och att det var ett "kors" i mitten på öppningen som värmekällan stod på är jag säker på:)

Kör hårt, vilken tidning ska man läsa om man vill se rubriken "Hus nedbränt till grunden, polisen misstänker mordbrand" i tidningen imorgon?:D

Jag skulle inte ta gift på att ljusen var just värmeljus och att pinnarna var grillpinnar, men att de använde plastpåsar och att det var ett "kors" i mitten på öppningen som värmekällan stod på är jag säker på:)

Kör hårt, vilken tidning ska man läsa om man vill se rubriken "Hus nedbränt till grunden, polisen misstänker mordbrand" imorgon?:D

Last edited:
Jag gjorde såna i min barndom, vi gjorde dom fyrkantiga över en trappstol som mall, en ram av tunn "spoltråd" som vi limmade rispapper på, utom ena sidan som vi klädde med aluminiumfolie...

Jag undrar om det är preskriberat nu?

Luftfartsverket gick ut i lokaltidningen och var (flyg)förbannade på den som skickade upp ballonger som syntes på radar, först fanns den där, sedan vred sig ballongen så att folien visade kanten mot radarn då försvann den en stund...

Som bränsle använde vi tamponger doppade i rödsprit, men man måste linda tampongerna med ståltråd först så dom inte expanderar in absurdum.

På min tid när jag var 11-12 år så gjorde vi av vanliga svartsopsäckar lite ståltråd och en aluminiumform att ha bränsle i. Men när jag skulle göra med ungarna så höll inte dagens sopsäckar för värmen!!!

Kanske finns det lite dyrare kvalitets sopsäckar som håller för vämen, för varmt blir det! Och givetvis så utförs dessa expriment bäst på vintern förståss! Men i dagens tider så är det ju nästan samma temperatur året runt, så det kanske kvittar!!!

Kanske för stor värmekälla?:va Det jag sett utfördes inomhus och med en liten nätt och lättkontrollerad värmekälla (vilket fick mig att tänka värmeljus), så man kanske inte behöver fläska på med diverse flytande bränslen?:va

Glömde säga att påsen måste vara stor och tunn i förhållande till värmekällan, den måste långt bort ifrån lågan för att inte smälta! De påsarna jag sett det här göras med var säkert en meter i diameter vid öppningen och kanske 1,5 meter "höga":)

Förfyll ballongen med varmluft från en liten brasa på backen så behöver du inte så stor värmekälla under ballongen

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back