Bärbara har kraschat, hur rädda filerna??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Som rubriken säger har min bärbara gått och dött. Startar inte, hittar inte op, går inte att reparera/installera om op och bara vill inte rent allmänt. Hur kan jag rädda filerna som finns på den? Finns det något smidigt sätt att "koppla in" den i en stationär dator och bara gå in och plocka ut filerna som man gör med ett usb-minne eller hur gör man?

Tack på förhand:)

Om du monterar ut disken och kopplar in en USB till IDE kabel kan det gå, om inte disken är stendöd dvs.

http://www.dustinhome.se/pd_5010196616.aspx

typ en sån, kanske finns billigare någon annanstans

Ok, så det är bara att köpa en sån och koppla in allting?
Vet inte om den är stendöd... Hur vet man det? Å andra sidan har jag hört att datatekniker kan få fram filer från mer eller mindre totalförstörda diskar, även om den som velat dölja innehållet både bränt skiten och kört ett antal spikar genom den... Så det borde väl gå att få fram grejerna på något sätt? Kanske inte för en privatperson men i alla fall...:)

Ok, så det är bara att köpa en sån och koppla in allting?
Vet inte om den är stendöd... Hur vet man det? Å andra sidan har jag hört att datatekniker kan få fram filer från mer eller mindre totalförstörda diskar, även om den som velat dölja innehållet både bränt skiten och kört ett antal spikar genom den... Så det borde väl gå att få fram grejerna på något sätt? Kanske inte för en privatperson men i alla fall...:)

Jodå, det går men det är inte jättegratis och lönar sig sällan för en privatperson om det inte finns mycket värdefulla filer på datorn.
Sök lite för det har funnits trådar om detta förut på SH, under 10k tror jag det blir svårt att få kostnaden att bli om du lämnar iväg burken.

Ibas räddar hårddiskar, men det blir dyrt.

Du kan börja med att köra Knoppix(Linux) Live cd. Du bootar alltså från cd-skivan och kör knoppix därifrån. Sedan kan du försöka hitta rätt på din hd och dess filer. Är den inte totaldöd är det möjligt att det går att rädda filerna på det sättet.

Jodå, det går men det är inte jättegratis och lönar sig sällan för en privatperson om det inte finns mycket värdefulla filer på datorn.
Sök lite för det har funnits trådar om detta förut på SH, under 10k tror jag det blir svårt att få kostnaden att bli om du lämnar iväg burken.

Ah, det var ju lite värre då ja...:huvet Har sökt men inte hittat något bra... Nästan allt jag hittat handlar om att överföra filer mellan två fungerande datorer och svaret på de flesta av frågorna brukar vara delat nätverk... Men det funkar ju inte gärna för mig...

Ibas räddar hårddiskar, men det blir dyrt.

Du kan börja med att köra Knoppix(Linux) Live cd. Du bootar alltså från cd-skivan och kör knoppix därifrån. Sedan kan du försöka hitta rätt på din hd och dess filer. Är den inte totaldöd är det möjligt att det går att rädda filerna på det sättet.

Dyrt är inte bra... Hellre billigt...:rolleyes:

Ok... Närmare förklaring tack? Är inte så hemma på det här med datorer...:rolleyes: Jag använder inte linux, jag har xp... Spelar det någon roll? Var får jag tag på skivan annars? Vad gör knoppix för nåt?

Last edited:
Lite billigare lösning men samma...
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2338&chr=&sort=1
Köp en SATA om du har SATA drive i den bärbara och IDE om du har en IDE..
Koppla in i en annan dator och kolla hur mycket du får ur den via
utforskaren.. Det som du inte får ut kan gå och rädda med scandisk
se till i att bocka i båda bockrutorna när du klickat på Scandisk..
Sen är det bara att vänta och se...

Funkar inte det så finns det skivor som med en jefla tur kan plocka ur liiite liiite till...
Men det första räcker till de mesta...
Oftast är det bara några "blocks" som har stuckit och då kan man komma åt alla annan data..

Lite billigare lösning men samma...
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2338&chr=&sort=1
Köp en SATA om du har SATA drive i den bärbara och IDE om du har en IDE..
Koppla in i en annan dator och kolla hur mycket du får ur den via
utforskaren.. Det som du inte får ut kan gå och rädda med scandisk
se till i att bocka i båda bockrutorna när du klickat på Scandisk..
Sen är det bara att vänta och se...

Funkar inte det så finns det skivor som med en jefla tur kan plocka ur liiite liiite till...
Men det första räcker till de mesta...
Oftast är det bara några "blocks" som har stuckit och då kan man komma åt alla annan data..

Ok!:tummenupp Så det är bara samma sak där, plugga in hårddisken i den där prylen och sen via usb in i den andra datorn? Hur vet man om man har sata eller ide?:va

Jättetack för tipsen, hoppas att det funkar!:)

Ok!:tummenupp Så det är bara samma sak där, plugga in hårddisken i den där prylen och sen via usb in i den andra datorn? Hur vet man om man har sata eller ide?:va

Jättetack för tipsen, hoppas att det funkar!:)

Jupps... Den som linkan77 länkade till har stöd för flera kontakter vilket är jätte bra men i det här fallet behöver du bara en och när du är klar kan du köpa en disk och kasta in i den här lådan och så har du en USB drive..

SATA drive
PICT1449.jpg

IDE är lite svårare eftersom dom kan ha oliak adaptrar på sig vilket
gör det lite svårt att visa hur det skulle se ut..
Men bakom ev. adaptrar ser en IDE drive ut såhär
NBHD-IDE-Connector.jpg

Jupps... Den som linkan77 länkade till har stöd för flera kontakter vilket är jätte bra men i det här fallet behöver du bara en och när du är klar kan du köpa en disk och kasta in i den här lådan och så har du en USB drive..

SATA drive
PICT1449.jpg

IDE är lite svårare eftersom dom kan ha oliak adaptrar på sig vilket
gör det lite svårt att visa hur det skulle se ut..
Men bakom ev. adaptrar ser en IDE drive ut såhär
NBHD-IDE-Connector.jpg

Jag förstår:)

Ok, då är det nog en SATA jag har!:) Tack för hjälpen så får vi hoppas att jag löser det här:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg