Lättare upptäckt!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
DETTA skall iaf jag ha i åtanke då man närmar sig en bil som kommer från mindre väg som ansluter, är ju ofta man åker och slår av på gasen, och funderar " har föraren sett mig?" tror gubben har helt rätt, göra sig "synlig" genom att svänga fram och tillbaka så man inte bara är en prick som smälter ihop med bakgrunden, så man inte syns förrän kraschen är ett faktum då bilen trycker ut nosen framför en.

[YOUTUBE-ID]eqQBubilSXU[/YOUTUBE-ID]

Last edited by a moderator:
smart, skall försöka komma ihåg å träna in muskelminnet inför sådana situationer

Fan va fult det ser ut om man börjar sick-sacka helt random. Är det inte bättre att bara blinka som en idiot med helljusen, iofs kanske inte så bra i dagsljus :D

Fan va fult det ser ut om man börjar sick-sacka helt random. Är det inte bättre att bara blinka som en idiot med helljusen, iofs kanske inte så bra i dagsljus :D

ALLT som gör att andra trafikanter kan upptäcka oss är BRA!

I början på -70 talet kom de första färgade skinnställen till Sverige.....nu ser
man tyvärr allt fler som är helsvarta, plus att dom har en helsvart hoj, och
matchande helsvart hjälm med mörkt visir, och en del kör yill och med utan
halvljuset också. Snyggt....jodå...men genomtänkt, kanske inte.

För att skilja oss från mopeder så kanske det inte vore helt fel att "skapa" ett
mode med GULT hel o halvljus på hojarna, och att vi dessutom ALLTID kör med
HELJUS även dagtid.

KentW

ALLT som gör att andra trafikanter kan upptäcka oss är BRA!

För att skilja oss från mopeder så kanske det inte vore helt fel att "skapa" ett
HELJUS även dagtid.

KentW

Aldrig i helvete GULT ljus, då hellre BLÅTT som i volvoraggarxenon, som dessutom ger ett bättre ljus.

Sen ska du bara lära om alla som har tagit körkortet innan i år vilka som har vilken färg och varför...

Gult ljus var väl något 70-tals förslag från SMC, eller var det "ljustriangeln" som var deras förslag?
Det föll hursomhelst på att det saknade acceptans från hojåkarna som inte körde BMW/Guldvinge...

Aldrig i helvete GULT ljus, då hellre BLÅTT som i volvoraggarxenon, som dessutom ger ett bättre ljus.

Sen ska du bara lära om alla som har tagit körkortet innan i år vilka som har vilken färg och varför...

Gult ljus var väl något 70-tals förslag från SMC, eller var det "ljustriangeln" som var deras förslag?
Det föll hursomhelst på att det saknade acceptans från hojåkarna som inte körde BMW/Guldvinge...

Xenonljus lär vi aldrig få eftermontera lagligt då bilprovningen kräver aut.hödjusteringen.

När den gula lampan kom vet jag inte men knappast på 70-talet.

Dock så kom Phillips med en gul/orange lampa för något år sedan som jag har haft på mina hojar med ett bra resultat.
Flera jag känner säger att min hoj syns bättre än andras.

http://www.lighting.philips.com/us_...arent=79912999330&id=us_en_automotive&lang=en

Ps. hellre en gul lampa än en gul hoj. :tummenupp

Xenonljus lär vi aldrig få eftermontera lagligt då bilprovningen kräver aut.hödjusteringen.

Eller så monterar man xenon, och byter lampor innan besiktning bara. En gång vartannat år.

Jag har monterat xenon på min hoj och alla jag har åkt bakom eller mött och senare pratat med är sjukt impade hur bra det lös, mitt på dagen i solsken.
Och då körde jag med halvljus.

Så nog fan är det värt pengarna och mödan att byta lampor inför besiktning.

HELJUS även dagtid.

KentW

ge fan i helljuset dag tid fett irriterande att bli bländad av hojjar både när man kör bil och Hoj, halvljuset räcker på de flesta cyklar.

Det kanske bara är jag, men känns det inte lite bakvänt att behöva lura bilprovningen när man försöker höja trafiksäkerheten? :gnissla

Jovisst, skitdumt.
Men det är ju som på bilar med, du får inte ha 4, 5 eller 6-punktsbälten, du ska ha bilens original 3-punkt. Och du får inte heller bygga bur i bilen.
Smart? Nej.

jag brukar blinka till med helljuset i såna situationer bla. för att inte som han säger smälta in i omgivningen.

Hjälper förhoppningsvis till lite iallafall...

För som sagt, bilisterna ser fan inte ett smack av oss

jag brukar blinka till med helljuset i såna situationer bla. för att inte som han säger smälta in i omgivningen.

Hjälper förhoppningsvis till lite iallafall...

För som sagt, bilisterna ser fan inte ett smack av oss

Samma här den har fungerat fin fint för mig hittills.

Något som kanske skulle sändas ut som reklam på tv:n nu vid säsongsstarten? Kanske visa på körskolorna i samband med halkbanan?
http://www.youtube.com/watch?v=BPnI-E_E0A8&feature=related

(kanske gammal och känsliga tittare behöver inte klicka på länken)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back