Superduke-tråden

Tror det va dig jag mötte på bulten.

Stämmer bra det . Lampan lös och va på väg att tanka vid macken "tungelsta" så snodde din-X apparaten mitt kort..blev lite småsur då hehe .

Jag har en känsla av att vi kommer att ses fler ggr där :)

Om jag pallar så kanske det blir någon tur efter jobbet i veckan , det ser ut att bli fint väder .
 
Tack , Synd att man trillade hemma vid postlådan. =repor.....
Kommer nog åka när vädret tillåter,(Har 300m till bulten).:tummenupp
 
Två frågor...

1. Tycker att min SD känns "sladdrig" i styret då jag bromsar in (normal inbromsning). Lager som är glapp?

2. Hur mycket smäller era lådor vid växling, tycker att min smäller på 1a-4e växel. givetvis speciellt mellan 1-2...normalt?
 
[

Micke, 2,4 bar fram och bak för Road, driver only.

/A[/QUOTE]


Vad kör du med för ringtryck vid banåka? Skall väl ha lite mindre luft vid bansmisk egentligen för optimalt grepp?

tack
 
Två frågor...

1. Tycker att min SD känns "sladdrig" i styret då jag bromsar in (normal inbromsning). Lager som är glapp?

Har du kollat hur gaffeln är inställd? Det kan ju mycket väl vara så att det aldrig är gjort,för från fabrik kan det vara lite hur som helst. T.o.m olika inställningar på varje gaffelben :gnissla Kolla instruktionsboken och ställ dom i sportläget,och se om det känns bättre. Vid hårdare körning är det riktigt stor skillnad mellan normal och sport,då den blir mycket stadigare :tummenupp
 
Två frågor...

1. Tycker att min SD känns "sladdrig" i styret då jag bromsar in (normal inbromsning). Lager som är glapp?

2. Hur mycket smäller era lådor vid växling, tycker att min smäller på 1a-4e växel. givetvis speciellt mellan 1-2...normalt?

Som SIXX sa: kolla framgaffeln har du den för mjukt inställd så går den som en kåt orm vid inbromsning. Kolla bak också, brukar va lite för mjukt inställt överlag, om du inte vet hur du ska ställa in den så kan du kolla tidigare i tråden där står mycket bra info. Växellådan på min var oxå lite hård och högljudd, det ska nog va så.:rolleyes:
 
Postar härmed Nickelurings förträffliga stötdämparinställningsskola en gång till! :tummenupp Min hoj blev tex 1,5 cm högre bak med korrekt inställd bakdämpare för min vikt (ca 80kg) Har tidigare lyckats skrapa systemet i marken vid nedlägg,så lita inte på fabriksinställningarna.

Fixa förspänningen bak o fram för din vikt med hela utrustningen på. Det kommer att bli som en ny hoj.
Ställ in kompression och retur på normal till att börja med.
Jag har inte siffrorna nu, men vad du ska ställa in är så att "rider sag" blir korrekt. Alltså hur mycket hojen sjunker ihop med dig på jämfört med totalt obelastat, alltså hjulen i luften.
Fixa fram först, sedan bak. Har för mig att det ska vara 30-40 mm bak...

Hittade siffrorna: Du ska ha följande "rider sag":
Fram: 35 - 50 mm
Bak: 30 - 40 mm.
Försök få till mitt emellan på båda. När du har fått till det rätt så ska du kolla "static sag" alltså hojen stående rakt upp utan dig på. Du ska då ha ca:
Fram: 25-30 mm
Bak: 5-10 mm
Ligger du utanför någon så ska du ändra "rider sag" igen, men du ska fortfarande ligga inom gränserna. Går det inte att få till så behöver du andra fjädrar. En lätt förare behöver då förstås mjukare fjädrar och en tung ska ha styvare.

Detta är något som alla borde göra på sin hoj. KTM ställer i bästa fall in det så det passar en medeltung förare, men det är inte alls säkert. I mitt fall var det åt helskotta inställt. Fram var det olika förspänning på vänster o höger - inte bra KTM! Jag hade oxå vobbel innan jag fixade min förspänning.

Förspänningen fram ställs in med de stora aluminium muttrarna högst upp på gafflarna. Standard från fabrik skall vara 5 varv har jag för mig.
Förspäningen bak ställs in genom att vrida på den stora aluminium grejen som sitter gängad högt upp på dämparen. Du kan prova att vrida fjädern för att få runt den. Annars rekommenderar jag ett trä- eller plastskaft som inte skadar aluminiumet. O sedan bankar du på skaftet med en gummiklubba för att vrida mojängen.

Man måste vara 2 när man gör detta. Tips är att ena personen lyfter upp fram- eller bakhjul genom att vrida upp hojen på stödet o den andra mäter. Fram mäter man direkt på gaffelbenet o bak mäter man från t.ex. hjulaxeln till en fast punkt rakt ovanför, t.ex. ljuddämparen.

När du sitter på hojen ska du sitta i normal körställning. Ställ hojen så att den precis balanserar mot en vägg. Glöm inte att ha full utrustning på.
Alla vätskor bör vara kollade och påfyllda. Halv tank med soppa är bäst.

Har du frågor så är det bara att hojta till.
Lycka till. Tror du kommer bli nöjd.
 
Postar härmed Nickelurings förträffliga stötdämparinställningsskola en gång till! :tummenupp Min hoj blev tex 1,5 cm högre bak med korrekt inställd bakdämpare för min vikt (ca 80kg) Har tidigare lyckats skrapa systemet i marken vid nedlägg,så lita inte på fabriksinställningarna.

Fixa förspänningen bak o fram för din vikt med hela utrustningen på. Det kommer att bli som en ny hoj.
Ställ in kompression och retur på normal till att börja med.
Jag har inte siffrorna nu, men vad du ska ställa in är så att "rider sag" blir korrekt. Alltså hur mycket hojen sjunker ihop med dig på jämfört med totalt obelastat, alltså hjulen i luften.
Fixa fram först, sedan bak. Har för mig att det ska vara 30-40 mm bak...

Hittade siffrorna: Du ska ha följande "rider sag":
Fram: 35 - 50 mm
Bak: 30 - 40 mm.
Försök få till mitt emellan på båda. När du har fått till det rätt så ska du kolla "static sag" alltså hojen stående rakt upp utan dig på. Du ska då ha ca:
Fram: 25-30 mm
Bak: 5-10 mm
Ligger du utanför någon så ska du ändra "rider sag" igen, men du ska fortfarande ligga inom gränserna. Går det inte att få till så behöver du andra fjädrar. En lätt förare behöver då förstås mjukare fjädrar och en tung ska ha styvare.

Detta är något som alla borde göra på sin hoj. KTM ställer i bästa fall in det så det passar en medeltung förare, men det är inte alls säkert. I mitt fall var det åt helskotta inställt. Fram var det olika förspänning på vänster o höger - inte bra KTM! Jag hade oxå vobbel innan jag fixade min förspänning.

Förspänningen fram ställs in med de stora aluminium muttrarna högst upp på gafflarna. Standard från fabrik skall vara 5 varv har jag för mig.
Förspäningen bak ställs in genom att vrida på den stora aluminium grejen som sitter gängad högt upp på dämparen. Du kan prova att vrida fjädern för att få runt den. Annars rekommenderar jag ett trä- eller plastskaft som inte skadar aluminiumet. O sedan bankar du på skaftet med en gummiklubba för att vrida mojängen.

Man måste vara 2 när man gör detta. Tips är att ena personen lyfter upp fram- eller bakhjul genom att vrida upp hojen på stödet o den andra mäter. Fram mäter man direkt på gaffelbenet o bak mäter man från t.ex. hjulaxeln till en fast punkt rakt ovanför, t.ex. ljuddämparen.

När du sitter på hojen ska du sitta i normal körställning. Ställ hojen så att den precis balanserar mot en vägg. Glöm inte att ha full utrustning på.
Alla vätskor bör vara kollade och påfyllda. Halv tank med soppa är bäst.

Har du frågor så är det bara att hojta till.
Lycka till. Tror du kommer bli nöjd.


Någon som har tid och lust att stötdämparmecka?

/A
 
säger samma sak, behöver helt klart hjälp med det där då jag fatta typ hälften.. haha

Det är inte så krångligt som det låter,bara att ta det lugnt och metodiskt så blir det kalas! :) Men som sagt man behöver vara 2 pers när man gör det då en måste lyfta hojen samtidigt som en mäter (tex mellan längst ut på svingen och något lämpligt ställe uppe vid stänkan, på gaffelbenen är det lite enklare med hjälp en en tejpbit eller nått som markering.)

Hur mycket väger du då? Eftersom den är inställd för Mange så är det lite onödigt att börja skruva om det bara diffar något kg :)

Detta är väl det man behöver ta in:

Vad du ska ställa in är så att "rider sag" blir korrekt. Alltså hur mycket hojen sjunker ihop med dig på jämfört med totalt obelastat, alltså hjulen i luften.

Fixa fram först, sedan bak.

Du ska ha följande "rider sag":
Fram: 35 - 50 mm
Bak: 30 - 40 mm.
Försök få till mitt emellan på båda.

När du har fått till det rätt så ska du kolla "static sag", alltså hojen stående rakt upp utan dig på, jämfört med totalt obelastat.

Du ska då ha ca:

Fram: 25-30 mm
Bak: 5-10 mm

Ligger du utanför någon så ska du ändra "rider sag" igen, men du ska fortfarande ligga inom gränserna. Går det inte att få till så behöver du andra fjädrar. En lätt förare behöver då förstås mjukare fjädrar och en tung ska ha styvare.


Jag är på! Dock inget ess, så nån typ Luring som kan det på riktigt vore kanon att ha som hjälp. När kommer han hem igen?

Jag kan försöka assistera om vi väljer någon lämplig dag :tummenupp under påskhelgen kanske? Se även till att skaffa lämpliga verktyg så man kan ändra spänningen på fjädern bak.
 
Last edited:
En fråga till er som har kört SuperDuke ett tag. Vad händer med motorn efter ett antal mil, låt säga 1500?

* När byter/ställer man ventiler
* När byter man kamrem
* När byter man Kolvar???
* m.m.

Frågar så klart om man vågar köpa ett ex. som gått 1500-2000 mil, eller får man det billigare inköpet surt tillbaka vid en svindyr service framöver?

Tacksam för svar

//David
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top