MotoGP/Superbike - vad är det för skillnad?

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Kan någon vänlig skäl redogöra för väsentliga skillnader mellan MotoGP och Superbike? Jag vet att motorstorleken skiljer t ex.

Är det helt enkelt i grunden 2 st konkurrerande motororganisationer inom RR?
Vad skulle hända om man slog ihop dessa till en enda stor RR serie?(förutsatt att dom är mer lika än olika)

Frågan kommer upp då jag på förekommen anledning just nu sitter och tittar på Superbike på Eurosport, men känner att MotoGP är mer intressant och ser framemot premiären snart(12 april, Qatar).
 
WSBK=gathojar maxade för racing

MotoGP=fabrikshojar tillverkade enbart för racing

Det är såklart en otrolig skillnad hojarna imellan. Lite som att jämföra STCC med F1. Självklart är det mycket jämnare mellan en WSBK-hoj och en MotoGP-hoj än en STCC-bil och en F1, men du förstår konceptet. Skillnaden är såklart riktigt påtaglig när det kommer till vad en GP-hoj kostar i jämförelse med WSBK-hoj dessutom.

Tror inte det är någon vits i att slå samman WSBK och MotoGP, men det finns ju ett gäng förare som börjat i WSBK och sedan gått över till MotoGP.
 
Som sagt, MotoGP-hojar är prototypmaskiner som inte har någon gemensam del med en gathoj och kostar flera miljoner kronor styck. WSBK-hojar är lättade och trimmade standardmaskiner(som du kan köpa i butik dvs) med en kostnad på några hundra tusen kronor styck.
Viktskillnaden ligger väl runt en 30kg och ungefär samma siffra på effektsidan.

Att slå ihop klasserna vore nog ingen bra idé...
Tycker själv förövrigt att det varit lite roligare att se på WSBK på sistone då det varit betydligt mera fighter där framme.
 
Ok, då är jag med i matchen, tack för svaren.
Fö lite spännande just nu i Supersport-racet på Valencia...:tummenupp
 
Som sagt, MotoGP-hojar är prototypmaskiner som inte har någon gemensam del med en gathoj och kostar flera miljoner kronor styck. WSBK-hojar är lättade och trimmade standardmaskiner(som du kan köpa i butik dvs) med en kostnad på några hundra tusen kronor styck..

Några hundra tusen bara i fjädringskostnader. WSBK-hojarna kostar i klassen 10 miljoner per styck och MotoGP-hojarna betydligt mer men att säga att det är några hundra tusen är nog rätt långt ifrån sanningen. När t.ex. Rizla Suzukis BSB-hojar blev stulna förra året (eller var det två år sen? :va) så räknade de att de kostade runt sex miljoner kronor per styck - i ett nationellt mästerskap. Trimmade gathojar.

EDIT: Två miljoner ska det nog vara, huvudräkning kanske man ska ta och göra om. :näsblod
 
Last edited:
MotoGP är en uppvisningsklass för tillverkarna. De har en massa extra säkerhet som t.ex. en massa elektroniska hjälpmedel, få hojar åt gången på banan samt omkörningsförbud.

I Superbike ger de järnet för racingen!
 
MotoGP är en uppvisningsklass för tillverkarna. De har en massa extra säkerhet som t.ex. en massa elektroniska hjälpmedel, få hojar åt gången på banan samt omkörningsförbud.

I Superbike ger de järnet för racingen!

Detta eviga snack om att TC är så jävla fuskigt och gör det lätt nog för en femåring att köra MotoGP. Sånt snack gör mig bara less och uppvisar brist på insikt i racingens många krävande element.

Omkörningsförbud??? :confused:

Att diskuttera vilket av WSBK och MotoGP som är bäst, värst, svårast eller coolast känns bara som ett onödigt tidsfördriv. Det är två helt olika racingformer, med helt olika förutsättningar. Ungefär som att dividera kring vad som är svårast och coolast av folkracing och F1.
 
Last edited:
MotoGP är fortfarande "kungaklassen".
WSBK är dock mer spektakulärt.
Dessutom är det skoj att se "nästan likadana som jag har" hojjar tävla.
Jämförelsen mellan F1 och "Touring" var ganska träffande.
 
Detta eviga snack om att TC är så jävla fuskigt och gör det lätt nog för en femåring att köra MotoGP. Sånt snack gör mig bara less och uppvisar brist på insikt i racingens många krävande element.

Omkörningsförbud??? :confused:

Att diskuttera vilket av WSBK och MotoGP som är bäst, värst, svårast eller coolast känns bara som ett onödigt tidsfördriv. Det är två helt olika racingformer, med helt olika förutsättningar. Ungefär som att dividera kring vad som är svårast och coolast av folkracing och F1.

Lugn bara lugn, skämtade bara.
Dock; Det är fler förare i startfältet i WSBK dessutom har fler av egen kraft chans på pallplacering. Betydligt fler omkörningar sker i WSBK.

Din liknelse mellan folkracing och F1 finner jag t.o.m tramsigare än mitt eget inlägg.:näsblod

WSBK=gathojar maxade för racing
Det här ställer jag mig frågande till, även om en 1098R är dyr så är det inget mot vad fabrikshojen ifrån Bologna är. Känns inte som att antydan till gathoj är särskillt uppenbar.
 
Last edited:
....

Din liknelse mellan folkracing och F1 finner jag t.o.m tramsigare än mitt eget inlägg.:näsblod

Det här ställer jag mig frågande till, även om en 1098R är dyr så är det inget mot vad fabrikshojen ifrån Bologna är. Känns inte som att antydan till gathoj är särskillt uppenbar.


Det jag menade var att det är helt onödigt att dividera om vilken racingform som är svårast, ballast eller vad som. Alla racingformer är svåra, oavsett vilket material man har att köra på/i. Folkracebil eller F1, WSBK eller MotoGP. Alla racingformer kräver otroligt mycket arbete och talang för att bli bra på.

WSBK-hojar ÄR i grunden gathojar. Kriteriet för en hoj i WSBK är att den ska vara serietillverkad, vilket betyder i grunden gathoj. Sen att många komponenter är utbytta förändrar inte detta faktum. WSBK-hojarna är gathojar i stommen. Ungefär som att rallybilar måste vara serietillverkade bilar och är således i grunden gatbilar. Som sagt, utbyteskomponenter förändrar inte detta faktum.

WSBK=serietillverkade hojer (gathojar) kraftigt modifierade (maxade för racing mao)

MotoGP=Unika hojar utvecklade och tillverkade enbart för MotoGP. Delar inga komponenter med sina serietillverkade märkessyskon.
 
Last edited:
Guuud !! Gör mig till en tös med hemligt konto i schweiz, för helvete !!
 
WSBK-hojarna kostar i klassen 10 miljoner per styck och MotoGP-hojarna betydligt mer men att säga att det är några hundra tusen är nog rätt långt ifrån sanningen.

Jag blir alltid fundersam när det talas om vad en WSBK - eller MotoGP hoj kostar. De har ju inget pris, för de är inte till salu på någon marknad. Hur räknar man ut sådana siffror du nämner?
 
Jag blir alltid fundersam när det talas om vad en WSBK - eller MotoGP hoj kostar. De har ju inget pris, för de är inte till salu på någon marknad. Hur räknar man ut sådana siffror du nämner?

Vettefan.. Men Ducati brukar sälja sina RS modeller som är en basversion av F modellen (Factory, som fabriksteamet kör på).
RS kör privat teamen på. Priset på dessa vet jag dock inte men borde gå att få fram. Kanske...:brinnerup
 
Vettefan.. Men Ducati brukar sälja sina RS modeller som är en basversion av F modellen (Factory, som fabriksteamet kör på).
RS kör privat teamen på. Priset på dessa vet jag dock inte men borde gå att få fram. Kanske...:brinnerup

Ruben sin 08-reservesykkel er til salgs for 100 000 euro:tummenupp
 
Jag blir alltid fundersam när det talas om vad en WSBK - eller MotoGP hoj kostar. De har ju inget pris, för de är inte till salu på någon marknad. Hur räknar man ut sådana siffror du nämner?

Lättast är väl att räkna på hur mycket delar, trim och så vidare kostar. Men i det fallet i BSB så var det försäkringsvärdet.
Det kostar ju inte gratis direkt att skicka iväg och få motorn trimmad hos t.ex. Ten Kate eller så och sen ska det fjädringskomponenter till och elektroniken lär ju vara rätt dyr också. Så egentligen är det ju inte hojen i sig som kostar utan alla delar och allt jobb. Pengar som teamet har lagt ner på hojen.
 
därför dom bästa kör motogp då eller, eller för att alla vill köra motogp som tävlar?
Tänk till lite!!

Klart dom bästa kör MotoGp.
Det har vi ju fått flera bra demostrationer på.

Troy Bailys som efter att vunnit WSBK gör ett inhopp i Motogp´s sista race, lånar en hoj av duccati och med lekande lätthet steker hela högen så det sjunger om det.

Eller Max Biaggi som går över till WSBK och märker att grabbarna där faktiskt kör jävligt fort.

Vill nog påstå att det inte är givet i vilken serie dom bästa förarna kör i.
Vissa kör bra i den ena men inte den andra, och en del kör bra i båda.

Motogp ska ju vara en värre serie. Men jag tycker den bara blir mesigare och mesigare. WSBK är ju klart roligare att titta på i alla fall.
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top