TL-tråden - v2 !

Vad hade du köpt för däck då?

M3, har Z6 nu och de är helt ok.
Jag slipade ner ytorna helt både fram o bak på M3orna jag köpte hos lokala handlaren. Det hjälpte inte, ytan var trög direkt efter jag ruggat med sandpapper men efter lite körning var de släta och såphala igen. Enligt datummärkningen skulle de vara ok men det var de som sagt icke.
Z6orna funkar men jag kommer att gå tillbaka till Pirelli Diablo Strada vid nästa byte.
 
Är det svårt att byta lamellerna själv på en TL..? Jag har kollat lite på nätet men bara hittat tips om att lägga den på sidan så slipper man oljespill... Vad ska man tänka på osv.? Finns det ngn som skulle kunna delge lite matnyttig info?
 
Är det svårt att byta lamellerna själv på en TL..? Jag har kollat lite på nätet men bara hittat tips om att lägga den på sidan så slipper man oljespill... Vad ska man tänka på osv.? Finns det ngn som skulle kunna delge lite matnyttig info?
Lägga den på sidan??!?!

Ställ hjulen på en planka och ut med stödet, då får du oljan en bit ifrån kopplingskåpan. Skruva bort sagda kåpa och lossa dom 5/6 skruvarna som hållar tryckplattan.

Bort med tryckplattan och ta ut lamellerna.

Se till så att du har en verkstadsmanual så du ser i vilken ordning grejerna ska sitta innan du skruvar dit som nya lamellerna. Kontrollare även stålplattorna efter blånader och skevhet.

Sen ska yttersta lamellen vara vriden ett hack sett ifrån dom andra. Det syns på bilden i verkstadshandboken.

Har du några funderingar så skriv här. Så hjälper ev nån till, om du bjuder på mat. :)
 
Som Ricken sa. Det räcker oftast med att ha hojen på stödet så kan man ta bort kopplingskåpan utan att det läcker ut nån olja alls.
 
Hej alla. E det nån här som har dom två svart sidopanelerna som blinkersna sitter fast på? Eller iallafall den vänstra? Tackar på förhand. :)
 
Hej.
Kopplade in batteriet igår och startade upp hojen för första gången detta år, lät den stå och puttra i kanske 7 min medan jag dammade av det värsta (glömde visst kapellet...). Till min fasa så läcker den kylarvätska, ganska mycket också, detta är inget jag haft problem med innan, är det vanligt att TLS har problem med det, är det något som brukar hända efter en övervintring?
 
Underseat

Hallå alla TL-Lovers,har ett Underseat helsystem till TLs liggandes.Undrar bara om någon är intresserad av det innan jag sätter in annons.Köpte det för 2år sen av en mc-skrot.Tror att det är hemgjort.Ha de!:hej
 

Bifogat

  • Underseats pipes 3.jpg
    Underseats pipes 3.jpg
    43.3 KB · Visningar: 64
  • Underseats pipes 4.jpg
    Underseats pipes 4.jpg
    47 KB · Visningar: 67
Hej.
Kopplade in batteriet igår och startade upp hojen för första gången detta år, lät den stå och puttra i kanske 7 min medan jag dammade av det värsta (glömde visst kapellet...). Till min fasa så läcker den kylarvätska, ganska mycket också, detta är inget jag haft problem med innan, är det vanligt att TLS har problem med det, är det något som brukar hända efter en övervintring?
Var läcker vattnet ut? Är det ur det lilla hålet på framsidan av höger motorkåpa? I så fall måste du byta packningarna för vattenpumpen innanför den kåpan.
 
Var läcker vattnet ut? Är det ur det lilla hålet på framsidan av höger motorkåpa? I så fall måste du byta packningarna för vattenpumpen innanför den kåpan.

Hej Octo!

Jag vet faktiskt inte var det läcker ifrån, nu är den tom på kylarvätska så det går inte att se.

Hur korkat är det att köra väääldigt försiktigt till en mc-reparatör utan någon som helst kylarvätska i systemet? Det är ganska kallt ute, men det kanske inte kyler tillräckligt ändå? Förresten, temperaturen som visas på displayen, vad är det den visar tempen på egentligen, olja, kylarvätska...?

Tacksam för svar!
 
Hej Octo!

Jag vet faktiskt inte var det läcker ifrån, nu är den tom på kylarvätska så det går inte att se.

Hur korkat är det att köra väääldigt försiktigt till en mc-reparatör utan någon som helst kylarvätska i systemet? Det är ganska kallt ute, men det kanske inte kyler tillräckligt ändå? Förresten, temperaturen som visas på displayen, vad är det den visar tempen på egentligen, olja, kylarvätska...?

Tacksam för svar!
Ungefär såhär korkat. :huvet

Beroende på årsmodell så sitter tempgivarn i kylaren eller i termostathuset. Du kan ha flera hundra grader i toppen men ändå bara se kanske 70° på givaren. Ännu lägre om den sitter i kylaren.

Så, nej. Gör inte det misstaget. Då är det bättre att du fyller på den med vatten, fyller hela expansionskärlet och dessutom har med dig en flaska för att flylla på, om du nu absolut MÅSTE köra iväg den. Det blir väldigt fort väldigt varmt lokalt, framförallt om du inte har något cirkulerande vatten.
 
Kollade just uopp försäkring, Suzukimärkesförsäkring.0771666185

Trafik: 1847:- Helår
Halv: 2125:- Helår
Hel: 2922:- Helår

Det var fan billigt:)
 
Kollade just uopp försäkring, Suzukimärkesförsäkring.0771666185

Trafik: 1847:- Helår
Halv: 2125:- Helår
Hel: 2922:- Helår

Det var fan billigt:)


Det där blev man ju sugen på.
Ringde upp och blev såklart besviken.

1 Jag bor i fel zon
2 Min TL1000s har fel vikt/effektförhållande (är reggad med orginaleffekt)

De premier jag fick var:
5.414 - trafik
6.912 - halv
7.648 - hel

Som sagt, besviken men inte förvånad. Försäkringsbolagen blir man nog aldrig klok på. Suzukis Märkesförsäkring går under Länsförsäkringar (premierna ovan) men om jag INTE tecknar märkesförsäkringen så ligger hel/hel på strax över 5.000:-. Även chejjen i på F-bolaget tyckte att det var konstigt.
Behöver jag fråga vad ni tycker????

Nu börjar även jag att fundera över var min hoj ska vara reggad och på vem. Vad kostar en strypningssats :rolleyes:
 
Det där blev man ju sugen på.
Ringde upp och blev såklart besviken.

1 Jag bor i fel zon
2 Min TL1000s har fel vikt/effektförhållande (är reggad med orginaleffekt)

De premier jag fick var:
5.414 - trafik
6.912 - halv
7.648 - hel

Som sagt, besviken men inte förvånad. Försäkringsbolagen blir man nog aldrig klok på. Suzukis Märkesförsäkring går under Länsförsäkringar (premierna ovan) men om jag INTE tecknar märkesförsäkringen så ligger hel/hel på strax över 5.000:-. Även chejjen i på F-bolaget tyckte att det var konstigt.
Behöver jag fråga vad ni tycker????

Nu börjar även jag att fundera över var min hoj ska vara reggad och på vem. Vad kostar en strypningssats :rolleyes:
visste inte att det skillde så mycket pga zonen, hmmmm :(
Min hoj är också reggad med originaleffekt, står på mig (som är 30 år i år). Jag vet inte hur jag skulle ha agerat :gnissla
 
Spelar ju ingen roll vilken effekt den är reggad på, alla f-bolag går på urspungseffekten.

Jag fick
halv: 2627:-
hel: 4238:-

"rätt" zon o näst högsta fordonsklass.

Antar att R tipar över på högsta klassen för hon sa att det var precis på gränsen.
 
Last edited:
Spelar ju ingen roll vilken effekt den är reggad på, alla f-bolag går på urspungseffekten.

Jag fick
halv: 2627:-
hel: 4238:-

"rätt" zon o näst högsta fordonsklass.

Antar att R tipar över på högsta klassen för hon sa att det var precis på gränsen.

Enl FB så går min S i klass 6. Jag får nog ta o ringa i morgon igen, ibland blir det ju annorlunda beroende på vem man pratar med.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top