Hojen dör när jag bromsar upp bakhjulet!

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Min Husqvarna har börjat missköta sig!
När jag gör stoppies me henne så har hon fått som ovana att tvärdö. : /

Det är endast vid stoppies som detta händer, annars ligger alltid tomgången stabilt strax över 2000 rpm.

Någon som har varit med om detta problem?

kanske blir bättre om man justerar flottören, annars. lär dig hålla lite gas :)
fast 2000 varv borde ju räcka. :näsblod

När jag gör stoppies me henne så har hon fått som ovana att tvärdö

--------------------------------------------------------------------------------

fri kopplar du hojen ? med kopplingen

eller bromsar du så bak hjulet stoppar motorn

(ps har inte sett en stoppie då man bromsar upp bakhjulet en bara fram hjul ) :hihi :hihi

//Robin

Last edited:
kanske blir bättre om man justerar flottören, annars. lär dig hålla lite gas :)
fast 2000 varv borde ju räcka. :näsblod

Jag håller gas nu, men det är ju lite irriterande. Hojen blöddrar till när stoppien peakar. Jag måste då gasa till lite extra för att hon inte ska dö.

Hur menar du justera flottören?

När jag gör stoppies me henne så har hon fått som ovana att tvärdö

--------------------------------------------------------------------------------

fri kopplar du hojen ? med kopplingen

eller bromsar du så bak hjulet stoppar motorn

(ps har inte sett en stoppie då man bromsar upp bakhjulet en bara fram hjul ) :hihi :hihi

//Robin

Jag frikopplar alltid.

Har du aldrig sett en stoppie där man bromsar upp bakhjulet i luften? Gå in you youtube och sök på stoppie så ska du nog se vad det är för någonting. :tummenupp

Last edited:
Jag håller gas nu, men det är ju lite irriterande. Hojen blöddrar till när stoppien peakar. Jag måste då gasa till lite extra för att hon inte ska dö.

Hur menar du justera flottören?

Jag frikopplar alltid.

Har du aldrig sett en stoppie där man bromsar upp bakhjulet i luften? Gå in you youtube och sök på stoppie så ska du nog se vad det är för någonting. :tummenupp

Helt klart flotörens nivå som är för hög..

Ställ ner den 3mm Dvs flotörerna ska täta nålventilen ca 3mm tidigare mot vad dom gör nu när du har gasaren upp&ner med koppen av. Bryt i det lilla blecket som nålventilen slår emot. Mät längst ut på en av flytblocken bara (längst ifrån nålventil) .. Börja med 3mm och testa köra.. Ta mer om behövs.

på min husaberg blev det likadant när evakueringsslangarna från förgasaren hade blivit vikta, gamla och stela, bytte till nya fräscha slangar så funkade det fint.
/mvh erik

//Robin

Oj hoppas du inte gjorde dig illa , det va en otäck tankevurpa de där:rofl

Men nog e de bakhjulet som flyger i luften när man bromsar, har inte lyckats bromsa upp framhjulet...

Helt klart flotörens nivå som är för hög..

Ställ ner den 3mm Dvs flotörerna ska täta nålventilen ca 3mm tidigare mot vad dom gör nu när du har gasaren upp&ner med koppen av. Bryt i det lilla blecket som nålventilen slår emot. Mät längst ut på en av flytblocken bara (längst ifrån nålventil) .. Börja med 3mm och testa köra.. Ta mer om behövs.

Jag är inte helt vilse, men det är alltid lika svårt att försöka förstå när någon förklarar på nätet.
Är det inte nålventilen som man lyfter med gasvajern? Isf finns det väl olika lägen som man kan sätta det lilla clipset i, i den övre delen av gasaren?
Då behöver man väl inte skruva av koppen undertill och pilla?

på min husaberg blev det likadant när evakueringsslangarna från förgasaren hade blivit vikta, gamla och stela, bytte till nya fräscha slangar så funkade det fint.
/mvh erik

Jag ska kolla slangarna också. :)

Last edited:
Jag är inte helt vilse, men det är alltid lika svårt att försöka förstå när någon förklarar på nätet.
Är det inte nålventilen som man lyfter med gasvajern? Isf finns det väl olika lägen som man kan sätta det lilla clipset i, i den övre delen av gasaren?

Halvrätt.
Flottören styr bensinnivån i flottörhuset genom att öppna och stänga en ventil.
Det är denna nivå du skall justera.
Trottelnålen följer med trotteln upp när du gasar.
Denna nål är konisk och reglerar bensinflödet (eller rättare storleken på hålet) in i förgasarhalsen (venturin).

Jag ska kolla slangarna också. :)

Trotteln lyfts av gasviren. Nålventilen påverkas av flottörens läge, öppna fuggen så ser du. Koppen måste av , om det nu stämmer med vad han tror är felet.

Detta gäller både på Internet och i verkligheten:D

Det är inte så enkelt att det sitter ett uppsamlingskärl på hojen? Jag hade lite problem med bludder vid inbromsningar när det var lite för mycke vätska i uppsamlingskärlet.

När jag bromsade hårt täpptes slangarna igen. Räckte med att tömma kärlet.

/Lucky9

Det är inte så enkelt att det sitter ett uppsamlingskärl på hojen? Jag hade lite problem med bludder vid inbromsningar när det var lite för mycke vätska i uppsamlingskärlet.

När jag bromsade hårt täpptes slangarna igen. Räckte med att tömma kärlet.

/Lucky9

Jo det sitter ett kärl på hojen som jag inte har tömt på ett tag. Det kanske är läge. Jag ska kika på både slangarna och kärlet.

Visual aids!

Stämmer detta?

Isf, var justerar jag?

Bifogat

• förgasare.JPG
    förgasare.JPG
    67.2 KB · Visningar: 66
Om den har varit bra vid stoppies tidigare tror inte jag att förgasaren hux flux är dålig...
Kolla snarare alla slangar så ingen t.ex legat emot auspuffet eller så först innan du skruvar isär fuggen. Enklast är ju att kolla de enkla felen först, det hörs ju på namnet :tummenupp

Nu för att överförtydliga så då bockar jag blecket så att det kommer att ligga ca 3 mm närmare nålen?

Om den har varit bra vid stoppies tidigare tror inte jag att förgasaren hux flux är dålig...
Kolla snarare alla slangar så ingen t.ex legat emot auspuffet eller så först innan du skruvar isär fuggen. Enklast är ju att kolla de enkla felen först, det hörs ju på namnet :tummenupp

Jo det är sant, men jag har för mig att den var lite kinkig innan jag monterade spillflaskan också.

Kommer cykeln bli tröttare om jag justerar?

Last edited:
Det första jag gör (eller tipsar om) när man hör om sånna här problem är att testa med att dra loss alla slangar som har med soppa och luft att göra (inte soppaslangarna tank -> fugge :gnissla), då kan man lätt utesluta dessa fel innan man går vidare.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back