Vad exakt innebär oprioriterad fordran vid konkurs?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
As topic. För att göra en lång historia kort: min arbetsgivare har konkat och jag jobbar nu för konkursboet med lönegaranti. Innestående semester och så ges ut i cash enligt lönegaranti, står det i ett brev från kk-förvaltaren. Men där är också ett par mindre poster med oprioriterad lön.

Vad innebär detta rent praktiskt? Innebär det att vi inte får utbetalt den oprioriterade lönen, eller vad? Det är ju länsstyrelsen som handlägger lönegarantiärenden.

Last edited:
Vet inte exakt med lön men oprioriterad brukar innebära att man inte får något eller endast en liten del av det,brukar fattas pengar när det blir KK.

Oftast är det inte så mycket kvar när bankerna och övriga kreditgivare(som är prioriterade)tagit sitt.

Henrik

Vet inte exakt med lön men oprioriterad brukar innebära att man inte får något eller endast en liten del av det,brukar fattas pengar när det blir KK.

Oftast är det inte så mycket kvar när bankerna och övriga kreditgivare(som är prioriterade)tagit sitt.

Henrik

Mjo, det är så jag tolkade det också. Lite konfuderad över varför jag som anställd till viss det är oprioriterad. Siffrorna ser ut så här (firman sattes i konkurs 10 mars, vi blev uppsagda av advokaten 13 mars):

Innestående lön 090301-090313: 8505 prio
Semesterersättning 080401-090313: 27127 prio
Uppsägningslön 090314-090410: 17975 prio
Uppsägningslön 090411-090413: 1925 oprio
Semesterers. på uppsägningslön: 2149 prio 1075 oprio

(Ja, jag har kasst betalt, 19900/mån).

Av vilken anledning är en del av månadslönen under uppsägningen (1925kr) oprioriterat? Beror det på att det är helgdagar eller att det var ett gap mellan konkursen 10 mars och uppsägningen 13 mars? Känner mig lurad att inte få ut hela månadslönen när an har 1 månads uppsägning....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg