Garanti på extern hårddisk?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Hur mycket påfrestning ska en extern hårddisk klara för garantin?

Ok så min externa hårddisk har upphört att samarbeta. Ska skicka in den för service och (såklart) skriver de att jag får stå för frakten om garantin inte täcker det. Fair enough, men såntdär gör mig alltid nervös, hur mycket påfrestningar ska den klara och vad kostar det om de kommer fram till att det är mitt fel?

Jag har haft hårddisken (en standard issue Lacie 3,5") med i ryggan på hojen (pallar de vibrationer? :va ) och släpat den lite varstans tillsammans med min laptop, men inte utsatt den för någon minnesvärd oöm behandling och laptopen spinner som den ska... Borde ju vara okej, men ofett att få saftig faktura om de tycker jag fuckat upp.

Har läst att dessa diskar är utrustade med olika sensorer som berättar vad den varit med om (fukt osv) . Finns det nånstans information om vilka sensorer och toleransnivåer?

Last edited:
Som kuriosa kan jag nämna att min lapptop som låg i passagerar sättet flög in i handskfaket med vid en panikbromsning och höll medans hemdatorn pajade när jag snubblade.

Det finns en G-sensor i de flesta hårddiskar som kan utläsas mha S.M.A.R.T

Också billigt skräp som detta? Du vet inte om det finns något sätt jag själv kan undersöka om det eller fuktdetektorer triggats? Typ koppla i och mata kommando? Hur är det med vibrationerna?

EDIT oops postade innan jag googlade. Sorry.

Last edited:
Också billigt skräp som detta? Du vet inte om det finns något sätt jag själv kan undersöka om det eller fuktdetektorer triggats? Typ koppla i och mata kommando? Hur är det med vibrationerna?

Själva disken som sitter i kabinettet köper Lacie in från någon av de stora tillverkarna så det brukar vara helt vanliga konsumentdiskar man får (Lacie har använt diskar från Hitachi innan vet jag), och då bör det gå att läsa av SMART-värdena med nåt diskverktyg, finns en uppsjö att välja mellan..

Själva disken som sitter i kabinettet köper Lacie in från någon av de stora tillverkarna så det brukar vara helt vanliga konsumentdiskar man får (Lacie har använt diskar från Hitachi innan vet jag), och då bör det gå att läsa av SMART-värdena med nåt diskverktyg, finns en uppsjö att välja mellan..

det sitter en toshiba burk i den, det minns jag. Problemet är ju att disken inte funkar. Den dyker inte upp i Den här datorn, den syns inte i device managern och SMART mjukvaran hittar bara laptopens egna disk. Skiten dyker inte ens upp när jag anropar h: i command-fönstret.

What to do?

EDIT windows känner av nånting, men att det är nåt fel. Också, en disk dyker upp i device managern.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...