Oljud från toppen..

gixxerhannes

Självlärd hobby mekaniker ;)
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 -98
Hejsan..

Har nu äntligen fått i hopp gsxr.en efter växellåds haveri förra året...
Starten den igår kväll med ny ful olja från biltema och nytt filter...
Varmkörde den på tomgång och bytte olja och filter igen för att få bort alla damm partiklar odyl. Men kruxet är att det låter oroväckande från toppen, det liksom knackar som om det inte fanns något oljetryck..
Har dock inte kört bågen något utan bara haft den i gång i stativ o varvat lite.. Kan det vara så att jag måste köra för att oljan att pumpa runt ordentligt då den har varit i stortsett krut torr innan??? Eller kan det vara något annat?
Det är en gsxr 600 -98

MVH Hannes

Hej.
Om du hade av topp och cylinder så kolla engång till så att kammarna sitter rätt och inte har hoppat en kugg,,
Är lätt hänt när man monterar ihop 600/750:an...
Man måste buntbanda ihop kamdrev med kamkedja så att den ömöjligt kan hoppa av drevet vid monteringen.
Frostie.

Hej.
Om du hade av topp och cylinder så kolla engång till så att kammarna sitter rätt och inte har hoppat en kugg,,
Är lätt hänt när man monterar ihop 600/750:an...
Man måste buntbanda ihop kamdrev med kamkedja så att den ömöjligt kan hoppa av drevet vid monteringen.
Frostie.

Tja! Tack för ett snabbt svar! "Tvärr" tog jag aldrig av toppen, utan har enbart haft bort tråget och blocket efter tråget till växellådan..
Hittade precis nyckeln till låset :P så jag ska ta en prov sväng snart och se om det blir någon skillnad..
Ingen som har några andra teorier?

MVH Hannes

vet inte hur din motor är konstruerad, men på vissa modeller så måste man förfylla oljepumpen om motorn har vart isärplockad. Fast då ska ju oljetryckslampan lysa förstås... eller din kanske bara har oljenivågivare och inte tryck?

Last edited:
Hydrauliska lyftare

Har du hydrauliska lyftare?
Har den inte varit igång på länge så kan det ta ett tag innan det blir tyst.
Så är det iaf på en del bilar.

Hej igen och tack för alla svar!
Var ute och provkörde en sväng förut och jag tycker nog att det blev ganska mkt bätter... Tycker ändå att det låter lite mer än vad det ska.. Kan även vara så att jag är lite paranoid, kommer ju knappt ihåg hur den lät innan jag plocka isär den :P Men antar att man ska höra lagrena arbeta lite grand iaf?

Ett slipon brukar vara den bästa kuren på oroväckande "missljud" :). Ljudet kan ha funnits hur länge som helst, det är inte för än man lyssnar efter oljud som man hör dem.

Ett slipon brukar vara den bästa kuren på oroväckande "missljud" :). Ljudet kan ha funnits hur länge som helst, det är inte för än man lyssnar efter oljud som man hör dem.

Jo är nog inte helt omöjligt, men man blir ju lite nojig när man haft isär skiten själv :P

Jo är nog inte helt omöjligt, men man blir ju lite nojig när man haft isär skiten själv :P

Jo jag vet, men om du inte ens har lyft ventilkåpan så är missljudet från toppen inget som du har orsakat nu. Så länge den pumpar runt olja som den ska dvs. Men då borde den ha rasat vid det här laget :)

Men gå inte på vad jag säger, jag är ju ingen fackman direkt :gnissla, det bästa är nog att åka till nån verkstad eller mc-kunnig och be dem lyssna...

Har du hydrauliska lyftare?
Har den inte varit igång på länge så kan det ta ett tag innan det blir tyst.
Så är det iaf på en del bilar.

Aldrig hört att en mc har hydrauliska lyftare??

Lyssna noga där kamkedjesträckaren finns. Den ger ett mkt konstigt ljud om den håller på att ge upp. Mvh Kraschandburn!

Aldrig hört att en mc har hydrauliska lyftare??

Lyssna noga där kamkedjesträckaren finns. Den ger ett mkt konstigt ljud om den håller på att ge upp. Mvh Kraschandburn!

Jo, det har funnits : Honda CBX 600 E samt CBX 750 hade på sin tid, runt 1983-84, hydrauliska lyftare,,fungerade utmärkt,,så det har funnits.
Hälsar Frostie.

Hojsan!!
Ska ta och kolla upp kamkedjesträckaren...
aa hydrualiska ventillyftare låter lite långsökt i en maskin som varvar lite över 15k.. Men en bra teori! =)

Såna där Gixxrar låter som en skuren skördetröska i ett grustag om dom inte har olja överallt, tex om man har lagt hojen uppåner en sväng å försöker starta den :gnissla Dock suger pumpen av sig själv, så det är bara att köra lite försiktigt så rättar det till sig på några sekunder.
Kamkedjan sitter på höger sida, och det rasslar därifrån, inte så mycket från toppen om spännaren är kass. Dock låter det nästan bara när man slår av gas.

Jo, det har funnits : Honda CBX 600 E samt CBX 750 hade på sin tid, runt 1983-84, hydrauliska lyftare,,fungerade utmärkt,,så det har funnits.
Hälsar Frostie.

Mmm..och sen hade HONDA också en "lillebror" till CBX750'an som såldes
i bla. USA.....CB 650 SC NIGHTHAWK, står en sån halvfärdig på min lyft.

KentW

Bifogat

• Nighthawk 650.jpg
    Nighthawk 650.jpg
    24.8 KB · Visningar: 49
Såna där Gixxrar låter som en skuren skördetröska i ett grustag om dom inte har olja överallt, tex om man har lagt hojen uppåner en sväng å försöker starta den :gnissla Dock suger pumpen av sig själv, så det är bara att köra lite försiktigt så rättar det till sig på några sekunder.
Kamkedjan sitter på höger sida, och det rasslar därifrån, inte så mycket från toppen om spännaren är kass. Dock låter det nästan bara när man slår av gas.

Okej då kanske det inte är så troligt heller.. Men min kusin har pillat ett par år och lovat komma ut framöver och titta till den, så får la se då :D

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back