Kamkedjeslack SV650S -99

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Det har rapplat i motorn på min SV650S(-99) och med en snabb googlesökning verkar kamkedjesträckaren vara boven i dramat. Passade på att låna motorkunnig polare komplett med garage under dagen, hojen tömdes på allt möjligt (jepp vi dränkte min servicemanual i kylarvätska:huvet ) innan ventilkåpor åkte av. Ventilspel inom gränsvärden. Sen kom på till kamkedjan...

Spelet på kamkedjan mellan kamaxlarna är cirkus 1 cm (uppmätt) när det är som värst på främre cylindern och cirkus 0,7 på den bakre (uppskattat). I mina amatörmässiga ögon låter detta mkt med tanke på kuggarnas i sammanhanget låga höjd. Vi har spelat in en film på slacket som kan läggas upp om någon vill ha det för diagnos.

Så frågan är alltså, hur mkt spel skall det vara på kamkedjan? Pratade med lokala suzukigurun om hur snabbt han kan ordna fram en kedjesträckare... vem orkar vänta 10 dagar? Finns det någon webbshop från duskland eller uk där man kan beställa billigt och snabbt?

Kan lika gärna vara för slut kedja! Låter osannolikt att sträckarn skulle gett sig!
Något direkt slack ska det inte alls vara. Det ska vara helsträckt hela tiden!! Visserligen ska man kunna trycka kedjan uppemot en cm med lite våld såklart.

Om den gått långt är det troligast kedjan som är slut så sträckaren är fööör lång ut för att funka ordentligt.

Man kan se om kedjan när slut om det är omöjligt att hålla kam inställningen på sina streck så att säga.... Dvs dreven ligger lite för mycket bakåt markeringarna vid tdc . Typ mer än 1,5mm för mycket bakåt vid tdc.. (byt då kedja!!

Last edited:
Hmm, det borde vi kollat så klart. Men det gjorde vi inte... :gnissla Hur länge skall en kedja hålla? På mätarn står det 3000 mil... sen kanske den gått mkt längre än så...

Blir koll av kamkedja nästa gång jag kollar ventiler... förmodligen till hösten. Vad är symptom av kass kedja? Helst innan den kuggar över alltså...

Dock hade vi loss kamkedjesträckarn och funktionen var det inget fel på.

Hmm, det borde vi kollat så klart. Men det gjorde vi inte... :gnissla Hur länge skall en kedja hålla? På mätarn står det 3000 mil... sen kanske den gått mkt längre än så...

Blir koll av kamkedja nästa gång jag kollar ventiler... förmodligen till hösten. Vad är symptom av kass kedja? Helst innan den kuggar över alltså...

Dock hade vi loss kamkedjesträckarn och funktionen var det inget fel på.

Vid 3000 mil skulle jag gissa att den börjar vara på upphällningen,,Troligast klarar den betydligt längre innan den går av eller kuggar över. Kamkedjespännare i allmänhet går inte att besikta för bra funktion.Fungerar garanterat tillräckligt bra i handen men värdelöst på hojen. backspärrs aparaturen brukar bli sunkig och det känner man inte eller ser!!. Prova fusksträcka spännaren tillfälligt (mekaniskt) och hör om oljudet försvinner.

3000 mil och kamkedjan skulle vara slut,,,det är väl om ngt ÄNNU mera osannolikt,,möjligtvis på nån jäkla stånka :tungan som körs som en racer upp och ner på Sveavägen annars är det INTE troligt.
Men lätt att kolla utan Boost 3s hokus pokus,,precis som på ett drivpaket, om du kan lyfta den från dreven,,då kan det börja vara dags att byta,,meeen på en touring 650 och efter enbart 3000 mil,,njaaaaaa.
Däremot att sträckaren kan vara boven är mycket troligt,,många japshojar har haft dessa problem, b.la. Suzuki, både 750 SRAD -96 samt Hayabusorna -99 hade byte av både sträckare samt skenor som garantiåtgärd,,så det händer.
Kawasaki ZX6R -98 var inte heller för bra i det avseendet.
Där har funnits fler exempel under åren.
Och även om du "tycker" att sträckaren känns bra, så är det altså en hel del kraft den skall ta upp därinne, så det är inte altid man kan "känna" om den är bra eller inte.
Anser Frostie.

Jämfört med den "kassa" sträckare vi fick prova hos suzukisnubben så kändes min kanon, helstum, gick ej att rubba med handskar. Så vi visste inte bättre utan satte tillbaks den...:hihi

Ähh, man blir helnojig över att lyssna efter alla kamkedjeljud. Blir väl ännu värre nu när man haft isär överdelen av motorn. Placeboeffekten tyckte iallafall att det blev bättre efter att ha haft loss sträckarn, långt ifrån rapplet man hör i youtubefilmerna.

Det där med att lyfta kamkedjan och se slitaget. Hur långt är det ok att lyfta innan byte? För mig innebär byte av drivpaket att besiktningsmannen anmärker (mc) eller att det kuggar över (mtb).:D

Jämfört med den "kassa" sträckare vi fick prova hos suzukisnubben så kändes min kanon, helstum, gick ej att rubba med handskar. Så vi visste inte bättre utan satte tillbaks den...:hihi

Ähh, man blir helnojig över att lyssna efter alla kamkedjeljud. Blir väl ännu värre nu när man haft isär överdelen av motorn. Placeboeffekten tyckte iallafall att det blev bättre efter att ha haft loss sträckarn, långt ifrån rapplet man hör i youtubefilmerna.

Det där med att lyfta kamkedjan och se slitaget. Hur långt är det ok att lyfta innan byte? För mig innebär byte av drivpaket att besiktningsmannen anmärker (mc) eller att det kuggar över (mtb).:D

Du har 2 sträckare och två kedjor på din hoj så det kan lika gärna vara det andra paret som är dåligt.

Mvh Bullten

Ja men isåfall så faller det sig rätt naturligt att det inte är fel på den bakre haha :D My bad!

Hela vår mkt amatörmässiga undersökning av hojen vilade på antagandet om att den bakre cylindern var i toppskick och den användes därför som referens. Det enda vi såg som "konstigt" var som sagt att det maximala slacket hos kamkedjan på främre cylindern var något mer än den bakre.

Hela vår mkt amatörmässiga undersökning av hojen vilade på antagandet om att den bakre cylindern var i toppskick och den användes därför som referens. Det enda vi såg som "konstigt" var som sagt att det maximala slacket hos kamkedjan på främre cylindern var något mer än den bakre.

tror inte att det är någon fara med den, däremot så kan sträckarna väsnas en hel del på sv på de tidigare modellerna vad jag har förstått.

Mvh

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back