Fullaga framgaffel?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har en gammal gaffel som är lite risig.

Ena problemet är att det finns några hack i innerbenen. Vad tror ni om att svetsa en punkt med en tigsvets på varje hack och sedan fila/slipa/polera till?

Andra problemet är att bussningarna är slut. Vad tror ni om att göra en budgetvariant och svarva egna bussningar i delrinplast och sätta dit. Kommer det hålla mån tro?

Jag repar gaffelben med tenn

Plocka isär allt och rengör innerbenet invändigt och utvändigt, punktvärm med gas, ta bort lågan och tillsätt tenn.. Sen klipper jag av droppen med avbitartång, filar och slipar.

Jag vet tyvär inte vad för tenn jag använder då jag inte skakat fram det själv, men det är inte vanligt lödtenn. Har dock inte provat det.. Kanske biter.

Bussingar i delrin borde väl funka.. Inte provat, men det funkar ju fint i framvagnar på bilar etc

köp ett par riktiga bussningar avsedda för motocross gafflar.kostar 60 kr styck och laga hålen med karosseritenn.glöm inte flussa först bara.

Jag repar gaffelben med tenn

Plocka isär allt och rengör innerbenet invändigt och utvändigt, punktvärm med gas, ta bort lågan och tillsätt tenn.. Sen klipper jag av droppen med avbitartång, filar och slipar.

Jag vet tyvär inte vad för tenn jag använder då jag inte skakat fram det själv, men det är inte vanligt lödtenn. Har dock inte provat det.. Kanske biter.

Bussingar i delrin borde väl funka.. Inte provat, men det funkar ju fint i framvagnar på bilar etc
Hur har lagningarna hållt för dig? Håller det nån längre tid?

köp ett par riktiga bussningar avsedda för motocross gafflar.kostar 60 kr styck och laga hålen med karosseritenn.glöm inte flussa först bara.
Vart får man tag på det för 60 kr/st? Vad jag vet så brukar dom vara svindyra.

Jag har inte hunnit utværdera det då jag rætt nyligen børjat nyligen med det, men jag har svårt o tro att det skulle falla bort, om man inte får stenskott på samma stælle dvs

Min kollega har lagat några cyklar genom åren på samma vis och han har inte haft nån kund som kommit tillbaka ialla fall

jag har beställt till lite olika ben beroende på modell,senast var 43 mm kyb bussningar för det priset

Jag har inte hunnit utværdera det då jag rætt nyligen børjat nyligen med det, men jag har svårt o tro att det skulle falla bort, om man inte får stenskott på samma stælle dvs

Min kollega har lagat några cyklar genom åren på samma vis och han har inte haft nån kund som kommit tillbaka ialla fall
Låter ju bra det! :) Måste bara ha tag på karosseritenn då!

jag har beställt till lite olika ben beroende på modell,senast var 43 mm kyb bussningar för det priset
Vart beställer du nånstans? Min är en KYB 41 mm och kollar man mx24.se som har sin "prisgaranti" så kostar det närmare 500 kr för ett par bussningar till ett gaffelben.

Du kan även göra det med nått starkt epoxibaserat.

Jb weld eller metallspackel - är t.o.m hårdare än tenn.
Det skulle iof vara intressant att prova då man slipper hålla på med gasol å grejer. Vart får man tag på det där JB weld? Vet att clasohlson hade det förut men inte nu längre. :va

Jag är övertygad om att 2k epoxy funkar också..
Den jag har är dock svart.. men det finns säkert i klar också

Kom gärna med utvärdering om nåt år oavsett vad du väljer :)

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back