Routerbekymmer igen

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hej

Min fjärde router har precis stämplat ut. Efter tre dlink fick jag nog och köpte en netgear som upphörde att fungera idag. Samma skräp uppenbarligen. Den svarar inte alls på tilltal.

Den är inköpt 2008-02-17 så jag kan inte reklamera den, men det ger en snittkostnad per månad på 61 kronor. :huvet

Vad gör jag nu? Sitta kvar i garderoben för att ha tillgång till internet känns inte som något alternativ.

Har en D-link 604 som har stått på i princip 24/7 senaste åren, funkar ypperligt! :hihi

Har en D-link 604 som har stått på i princip 24/7 senaste åren, funkar ypperligt! :hihi

Bara att gratulera, ville sig inte alls hemma. Funderar på om det kan beror på elavbrott (har en överkänslig jordfelsbrytare när jag drar på för många grejer samtidigt i garaget....). Vid två tillfällen har D-linken lagt av efter strömavbrott->omöjligt att starta upp igen.:confused:

Bara att gratulera, ville sig inte alls hemma. Funderar på om det kan beror på elavbrott (har en överkänslig jordfelsbrytare när jag drar på för många grejer samtidigt i garaget....). Vid två tillfällen har D-linken lagt av efter strömavbrott->omöjligt att starta upp igen.:confused:
Kanske det som är felet hos trådskaparen med? Är ju rätt svårt att förbruka 4 routers på så kort tid..

Min d-link började funka ok efter ett par kylhål i locket och ny firmware :)

[YOUTUBE-ID]HI5i987lBn8[/YOUTUBE-ID]

Den här reklamen tycker jag är helt underbar.
Först visar de en dålig dator med usel skärm(jag har hanterat en i verkligheten), inget fel med det egentligen, det är ändå en stormarknad.

Men vad som är roligt är att människan börjar snacka om den där routern, om att den har högre hastighet och klarar flera datorer. Jag ser ett par roliga grejer med det:

1. Det är en D-Link. Borde inte säljas till någon än din värsta fiende.
2. "Den klarar flera datorer". Det är en router. Det är vad en router gör.
3. Anledningen till att den skulle gå snabbare än "vanliga" är att den är kompatibel med det trådlösa N-protokollet, vilket datorn däremot INTE är. Så den får ändå köra med det äldre B- eller G-protokollet, vilket gör att den ändå använder samma hastighet som billigare, "långsammare" routrar. Helt bortkastat, med andra ord.

Idioter.

Last edited:
Låter helt klart som ett värmeproblem...

Jag vill också slå ett slag för Linksys..
Har deras WRT54G som är sen hedenhös och den står på dygnet runt, ovanpå
ADSL modemet som genererar rätt mycket värme och har verkligen ALDRIG bråkat...

Eftersom jag jobbar med datorer och är till naturen lite för snäll så har jag spenderat många timmar framför släktingar, vänner, bekanta, bekantas bekantas, switchar och routrar. Det jag med gott samvete kan säga är att konsumentprodukter i det här segmentet, oavsett märke, oftast är skit.
Meeen :) ... D-Link DIR-655 kan jag varmt rekommendera. Har en själv och är skyldig till att åtminstone 3 st till installerats. Fungerar klockrent och framförallt, jag slipper support *lycka*.
(130Mbit på det trådlösa, inbyggda Gbit-switch och WAN-LAN throughput är 100Mbit)

Sen håller jag med föregående talare ang värme. Dessa produkter ska stå där det cirkulerar luft.

Har också en DIR-655. Fungerar klockrent, jag har en seedbox på comhems 50/10-lina som går 24/7 och routern har inte protesterat hittills.

Jag hade massa problem med min router förut. Största problemet med den va att den gick för varm, så testa att ställ den så den får bättre ventilation :tummenupp

Förvisso ligger den i en garderob, men den ligger löst tillsammans med modemet som enda innehåll i en elfatrådback och med en helt tom trådback under. Jag tycker att man kan förvänta sig att den ska klara av det.

Förvisso ligger den i en garderob, men den ligger löst tillsammans med modemet som enda innehåll i en elfatrådback och med en helt tom trådback under. Jag tycker att man kan förvänta sig att den ska klara av det.

Man tycker ju det. Jag har fått skära upp hål i höljet för att min ska orka med :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg