TL-tråden - v2 !

Huvva en röd Suzuki tl :va den måste gå riktigt långsamt.
 
Hel-ete! vilken puts du har på grejerna Fredde:tummenupp

Jag blir ju trött på att putsa bara jag ser dina fina bilder.
 
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.
 
Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

Har inte bytt på min TLR men på andra hojar. Det är bara att lägga i en växel och stå på bromsen samtidigt som du skruvar bort muttern. Kan hjälpa att vara två när du ska göra det.

Är det någon som behöver en TRE-mod till sin TLR?
Bestälde en utan att kolla om jag redan hadde en monterad på hojen :huvet vilket jag redan hadde
 
Last edited:
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

Jag brukar dra av muttern med en el-mutterdragare. Vågar dock inte ha den i växel då, bakbroms räcker.
 
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

Jag bytte förra säsongen. Men har inget minne av det, antagligen för att de gick lätt. Och vad jag vet använde jag mig av ett vanligt spärrskaft.

Har du försökt eller det är bara förberedande inför ett byte?
 
Stoppp

Har inte bytt på min TLR men på andra hojar. Det är bara att lägga i en växel och stå på bromsen samtidigt som du skruvar bort muttern. Kan hjälpa att vara två när du ska göra det.

Är det någon som behöver en TRE-mod till sin TLR?
Bestälde en utan att kolla om jag redan hadde en monterad på hojen :huvet vilket jag redan hadde
STOPP och hallå!!! :D
Eeh va skaru ha för'en? :gnissla
Jag har en TLR men ingen TRE..... kan ju inte skada :)
 
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

du kan lägga i friläge och sätta en 2tum4 (träregel) genom bakfälgen så att den vilar på svingen då låser du liksom drevet sedan drar du loss det med hylsa och spärrskaft alt mutterdragare om du har då behövs ingen regel :tummenupp
 
Vi böt på polarens gixxer i fjol, det satt nå överjääävligt. Fick ta mutterdragare, en liten variant.

Ricken: Dom har en RC8 på Lindroths i Lule. Den har gått som Demo, vit och endast 149.900:- inget för en kapitalist som du ;)
 
k Ä f T e N ÅKE!

En röd TL går fortare än en som bara står i garaget:D

Eller en som ligger i kartonger...:rolleyes:

Jag bytte förra säsongen. Men har inget minne av det, antagligen för att de gick lätt. Och vad jag vet använde jag mig av ett vanligt spärrskaft.

Har du försökt eller det är bara förberedande inför ett byte?

ditto
 
Last edited:
du kan lägga i friläge och sätta en 2tum4 (träregel) genom bakfälgen så att den vilar på svingen då låser du liksom drevet sedan drar du loss det med hylsa och spärrskaft alt mutterdragare om du har då behövs ingen regel :tummenupp
Så gjorde jag, och spärrskaft med ett rör som förlängare räckte gött.

Bromsen är lite jävlig att hålla i samtidigt eftersom den sitter på andra sidan, men har du nån som hjälper till så funkar det också.
 
Många svar, men faktiskt inget som tar mig 1mm nämre att få loss skiten. :(
(jaja, ok, lite hälpte ni faktiskt :p )


Har inte bytt på min TLR men på andra hojar. Det är bara att lägga i en växel och stå på bromsen samtidigt som du skruvar bort muttern. Kan hjälpa att vara två när du ska göra det.


Sitter en "kron"mutter. Så det är inte "bara" att, och jag är ensam dessutom. :(

Jag brukar dra av muttern med en el-mutterdragare. Vågar dock inte ha den i växel då, bakbroms räcker.

Har ingen mutterdragare. Eller kedja heller för den delen... :tungan:

du kan lägga i friläge och sätta en 2tum4 (träregel) genom bakfälgen så att den vilar på svingen då låser du liksom drevet sedan drar du loss det med hylsa och spärrskaft alt mutterdragare om du har då behövs ingen regel :tummenupp

Så gjorde jag, och spärrskaft med ett rör som förlängare räckte gött.

Bromsen är lite jävlig att hålla i samtidigt eftersom den sitter på andra sidan, men har du nån som hjälper till så funkar det också.


Har ju ingen kedja... :rolleyes:
Motorn genererar ju en bit över 100 Nm så växllådan bör ju hålla...
Men, jag får väll ta och montera dit en ny kedja igen, om nu detta är enda sättet. :(


Jag bytte förra säsongen. Men har inget minne av det, antagligen för att de gick lätt. Och vad jag vet använde jag mig av ett vanligt spärrskaft.

Har du försökt eller det är bara förberedande inför ett byte?


Vilken storlek var det på mutern/hylsan?
Behövde du inte ta loss kronmuttern innan? Hur fick du loss den, etc...

Och, just det. vilken gängning har muttern? Normal eller felgängad(vänter)?


Allt är redan demonterat. Jag hade igentligen bara tänkt byta bakdrev, men va fa, de gamla grejerna var ju 520 och de nya 530... så nya drevet passade inte på gamla kedjan...


Jaja, jag släger väll på 530 kedjan och kör till Pååarps MC och ber honom dra loss framdrevet.
Frustrerade. För jag borde inte behöva köra dit för en sådan enkel sak. :(
 
Last edited:
Pappskalle, det där hade du väl kunnat räkna ut.!!! :hihi

32mm hylsa på drevet, samma som på muttern till bakaxeln, i allfall för mig.
Fyll ena cylindern med snöre, och så drar du runt motorn tills det tar stopp. Då kan du lossa bakdrevet. Eller så gör du inte så o sparar en massa bekymmer efteråt. :tungan
 
Pappskalle, det där hade du väl kunnat räkna ut.!!! :hihi

32mm hylsa på drevet, samma som på muttern till bakaxeln, i allfall för mig.
Fyll ena cylindern med snöre, och så drar du runt motorn tills det tar stopp. Då kan du lossa bakdrevet. Eller så gör du inte så o sparar en massa bekymmer efteråt. :tungan

32mm. :tummenupp då ska jag köpa en ny sådan. För jag har lyckats tappabort den jag hade... (använde orginalverktyget för att lossa bakaxeln... :crash )

Jag tror mer på Lasses sätt än ditt med snören. :hihi

PS. jag vet ju dock fortfarande inte hur man tar bort kronmutern som sitter ovanför 32mm hylsan.... :rolleyes:
DS.


Jag har för mig att jag köpte min mutterdragare för 200-nåt på Jula.

Det var inte på farligt. :)
Jag ska ju inom och köpa en 32mm hylsa, så jag ska titta på en i alla fall.
Annars så har jag en 1.5m hävarm (för hylsor).
 
Last edited:
Back
Top