R1 och R6-tråden!

Det tjuter när man trycker på startknappen. Såg även på panelen när man vrider om nyckeln att lampan där det är en nyckel inte tändes för att sedan slockan efter nån sekund igen precis som de andra lamporna för olja, motor m.m. gör. Kan de bero på detta. Tog mitt kort sent i höstas och har inte haft hojen speciellt länge därför man har så dålig koll. Men hur vet man isåfall var säkringen sitter? Många frågor på en gång ;)

Det är inte någonting så dumt som dödarknappen? :näsblod Been there done that :yoparty

Annars kolla i manualen ang vad lampan betyder. X-up har en fin länk i sin signatur om du inte har en manual :tummenupp
 
Det är inte någonting så dumt som dödarknappen? :näsblod Been there done that :yoparty

Annars kolla i manualen ang vad lampan betyder. X-up har en fin länk i sin signatur om du inte har en manual :tummenupp


Hehe nej dödarknappen e det inte:hihi
Men ska kolla säkringarna imorgon, sen även pröva att putta igång den och se om den går igång då. Tack för svaren i varje fall.
Och för övrigt riktigt bra forum blev medlem idag!!
 
Hehe nej dödarknappen e det inte:hihi
Men ska kolla säkringarna imorgon, sen även pröva att putta igång den och se om den går igång då. Tack för svaren i varje fall.
Och för övrigt riktigt bra forum blev medlem idag!!

Jag skulle kolla upp batteriet ordentligt först!
Ifall inte startmotorn går runt kolla batteriet ordentligt mät med en multimeter att du verkligen har lite drygt 12V i viloläge (har du inte det har en cell pajjat och batteriet är kass) kolla även vad som händer när du trycker på startknappen....tvärdyker spänningen så är batteriet slut eller dåligt laddat.
Läste att du använt en c-tek en vecka men kan var värt att kolla ändå.

Är detta OK kolla säkringarna.
 
Last edited:
Har en 05a en immobolizer? prova en annan nyckel annars har du den röda nyckeln kanske man måste testa koda in båda standardnycklarna igen?
 
Liknande problem på polarens retta. Den har stått i mitt garage under vintern, Vid startförsök låter det bara från startreläet osv, mätte batteri och precis som ovanstående dyker voltantalet när man trycker på start.. Mao dags för ett nytt batteri, någon som vet villket Biltema (artnr) som passar som en smäck på R1-05??
 
Jag skrev om det häromveckan vill jag minnas, tror att det är luftmassemätaren, eller om det nu var felkod 23...hm. Skam att jag inte minns.:mad:

Men går soppapumpen runt, det hörs som ett vinande & tickande ljud?
Kolla säkringarna. Prova med ett annat batteri om du har möjlighet.

Finns ingen luftmassemätare på r1/r6


Startkablar brukar hjälpa på våren
 
Hej killar...

Har ramlat över en fin lågmilad R1 -02, svart / grafit.
Är det ett säkert kort att ge sig på till sommaren? något man ska se upp med?

Tack
 
Liknande problem på polarens retta. Den har stått i mitt garage under vintern, Vid startförsök låter det bara från startreläet osv, mätte batteri och precis som ovanstående dyker voltantalet när man trycker på start.. Mao dags för ett nytt batteri, någon som vet villket Biltema (artnr) som passar som en smäck på R1-05??

Ett par sidor bak i tråden använde Throttlejunkie ett Biltema batteri art.nr. 80-818, dock i en 02:a
 
Felkoder Yamaha YZF R6

Vad kan det då vara som felkod 22 är?

Startar och jag märker då inte av något när man kör :confused:

Felkoder Yamaha YZF R6

11 Cylinder identification sensor failure
12 Crankshaft position sensor failure
13 Intake pressure sensor failure
14 Intake pressure sensor pipeline failure
15 Throttle position sensor wire disconnected or short-circuited
16 Throttle position sensor stuck
21 Water temperature sensor failure
22 Intake temperature sensor failure
23 Atmospheric pressure sensor failure
24 Oxygen sensor failure
30 Lean angle cut-off switch activated
31 Maximum allowable Oxygen sensor correction level exceeded
32 Oxygen sensor correction level too low
41 Lean angle cut-off switch disconnected or short-circuited
42 Vehicle speed sensor or neutral switch failure
43 Monitor voltage -- less than 3v
44 ECU failure
 
Last edited:
Tjenare ska iväg och titta på en R6:a i helgen årsm 1999 rullat 2800mil, är det nog speciellt som man ska kolla efter på dom? Är väl nästan på alla första årsmodeller som det är något speciellt fel på? inte så insatt i just R1/r6an hur är det med med ventilerna? man ska väl justera dom efter ett tag på dessa motorcyklar eller?
 
Last edited:
Tjenare ska iväg och titta på en R6:a i helgen årsm 1999 rullat 2800mil, är det nog speciellt som man ska kolla efter på dom? Är väl nästan på alla första årsmodeller som det är något speciellt fel på? inte så insatt i just R1/r6an hur är det med med ventilerna? man ska väl justera dom efter ett tag på dessa motorcyklar eller?

Det är service vid var 600:ade mil. Alltså ska senaste servicen ha vart utförd vid 2400mil, nästa är vid 3000mil och då ställs ventilerna. = dyr sevice. Ca 6-8.000 hos auktoriserad Yamaha-återförsäljare.

Kolla upp drivpaketet, vid normal förslitning (& skötsel) så håller drivpaketet runt 3000mil innan det är läge för byte.

Är det bytt tidigare än så kan det indikera att miltalet inte stämmer överens med det som står på mätaren. Men det för övrigt skick på hojen också hjälpa till att avgöra.

Det finns inga barnsjukdomar på denna modellen, men en svag punkt är växellådan som kan fått mycket stryk. En rejäl provkörning med hård acceleration mellan växlarna visar om så är fallet. Hoppar någon växel ut (vanligtvis 2:an) så är lådan sliten.

Jag har skrivit ett antal inlägg gällande köp av R1 och R6 i denna tråden. Jobbigt att söka efter, men det står en del matnyttigt att tänka på vid begagnatköp där.

Lycka till!

Ser för övrigt att du är från samma "håla" som mig :)
 
Det är service vid var 600:ade mil. Alltså ska senaste servicen ha vart utförd vid 2400mil, nästa är vid 3000mil och då ställs ventilerna. = dyr sevice. Ca 6-8.000 hos auktoriserad Yamaha-återförsäljare.

Kolla upp drivpaketet, vid normal förslitning (& skötsel) så håller drivpaketet runt 3000mil innan det är läge för byte.

Är det bytt tidigare än så kan det indikera att miltalet inte stämmer överens med det som står på mätaren. Men det för övrigt skick på hojen också hjälpa till att avgöra.

Det finns inga barnsjukdomar på denna modellen, men en svag punkt är växellådan som kan fått mycket stryk. En rejäl provkörning med hård acceleration mellan växlarna visar om så är fallet. Hoppar någon växel ut (vanligtvis 2:an) så är lådan sliten.

Jag har skrivit ett antal inlägg gällande köp av R1 och R6 i denna tråden. Jobbigt att söka efter, men det står en del matnyttigt att tänka på vid begagnatköp där.

Lycka till!

Ser för övrigt att du är från samma "håla" som mig :)



Okej då ska jag nog passa mig att köpa denna ventilerna var inte inställda och driv paketet var inte bytt så letar nog upp någon annan då :)
Hehe jo förlåt men det finns ju 344sidor tar en bra stund att leta reda på något. Tycker dom borde fixa ett speciellt forum för "Köp guide" nästan alla frågar ju efter det om nån admin läser detta kan ni la diskutera det

Hehe ja Skövde staden som ingen Behövde :D men tack för svaret ialla fall då vet jag lite mer vad man ska kolla och fråga efter :)
 
Hej

Någon som har några bra tips på sidor med lite fräcka prylar till r6or?
 

Bifogat

  • visabild.php (2).jpg
    visabild.php (2).jpg
    111.1 KB · Visningar: 71
Det är service vid var 600:ade mil. Alltså ska senaste servicen ha vart utförd vid 2400mil, nästa är vid 3000mil och då ställs ventilerna. = dyr sevice. Ca 6-8.000 hos auktoriserad Yamaha-återförsäljare.

Är det inte vid 4200 mil som man ställer ventilerna? Det är väll det som står i manualen i alla fall. Har detta sänkts i "efterhand"?

Hehe ja Skövde staden som ingen Behövde :D

Hehe jo försvaret :D
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top