Installationshöjder Eluttag osv

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tjenare Frågelådan.
Jag har suttit och lusläst Elinstallationsreglerna men jag kan inte finna svaret på mina frågor.
Jag vill ju veta vad standarden är ang höjder på tex uttag,strömställare osv.
Någon som har en susning om vart jag ska leta?

uttag: 300 mm över golv

strömbrytare: 1000 mm ög

till centrum på dosa.

edit: förr var det 200 mm ög på uttagen, vilket jag anser är snyggare

Jag bodde ett tag i en lägenhet där alla eluttag satt på 120cm från golvet...
Det hade sin charm att inte behöva krypa ner bakom soffan för att koppla in mobilladdaren..

Dessutom var det tre uttag i varje dosa något vinklade från varandra, så laddarna fick plats utan att täcka varandras uttag.

Det hade sin charm att inte behöva krypa ner bakom soffan för att koppla in mobilladdaren..

Dessutom var det tre uttag i varje dosa något vinklade från varandra, så laddarna fick plats utan att täcka varandras uttag.
Det var mer ergonomiskt förr.:tummenupp Sedan kom "form före funktion" och allt blev knasigt.

200mm över golv är standard för vägguttag idag, 300 var det förr... Stömbrytare ska sitta på 1000mm fortfarande.

Finns en Svensk standard för sånt: SS 437 01 46.

Last edited:
Handikappsanpassning heter det! :D

Har beställt Starkströmsföreskrifterna och ElBasen. Hoppas dom räcker en bit iaf. Elinstallationsreglerna har jag ju samt en massa annan litteratur.
Sinnessjukt hur mycket regler och förordningar det finns.

Har beställt Starkströmsföreskrifterna och ElBasen. Hoppas dom räcker en bit iaf. Elinstallationsreglerna har jag ju samt en massa annan litteratur.
Sinnessjukt hur mycket regler och förordningar det finns.

Sverige stavas det... :) Jäkligt noga med allt vad el heter och det är väl iofs tur - man slipper en del onödiga bränder och elproblem. Man ser ju lätt hur det funkar när man är på semester söder över (nakna skarvdon, spikar som säkringar, jordpotential på några hundra Volt osv).

Läste man in sånt där för BB1? Jag har BB1 samt BB2 men har inget minne av något av det :D
Och vem monterar brytare på 1000mm nu för tiden trots standard? Inte jag, tycker det är för lågt. 1200mm kör jag på.

En annan fråga som har dykt upp är vilka Kopplingsnummer vissa delar har,tex ett uttag,kronbrytare osv. Vad fan menas med Kopplingsnummer?

Tja, alla elektriker? Det är inte bara vuxna som ska kunna tända lyset.

Njae, inte alla elektriker. Minst två vet jag som monterar på samma höjd som mig, det var där jag lärde mig det. Tyckte först att det var ovettigt men när man ser dem sitta på 1m så ser jag ju hur dumt det ser ut.
Ungjävlarna ska ge fan i att pillra på knapparna helt enkelt!

Men skitsamma, han skulle ju läsa in behörighet och då är det ju bra om det blir rätt :D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!