Vad är mycket mil ?

Själv börjar jag noja mej vid runt 4000mil. Dock handlar det inte så mycket om motorn utan mest om det utseendemässiga. Många mil ger ofta ett "slitnare" intryck. Repor/stenskott på ram, fälgar, kåpor och matt lack på tanken där man sitter och gnuggar. Dessutom kommer ju dämparna vara lite gungigare och man förlorar lite av nykänslan när man kör.

Min nuvarande hoj har snart gått 5000mil. Efter vinterns växellådsrenovering samt ventiljustering förväntar jag mej att den går minst lika länge till innan jag behöver öppna motorn igen.

Kika in på min Z1000 Café-Dirt tråd i cafe forumet så kan du se hur pass fin en hojmotor kan se ut invändigt efter nästan nio tusen mil. Med tanke på skicket hade den antagligen gått det dubbla utan gnäll med rätt skötsel. Förmodligen mer ändå. Kolvarna lade jag inte upp någon bild på, men dem
är inte slitna.
Värt att notera är att motorn också har metallurgi anno 1982 och att motorerna och framförallt oljan knappast är sämre nu.

Oavsett hur bra en motor är så är det generellt så att det är skötsel och typ av körning som avgör.

Last edited:
Själv börjar jag noja mej vid runt 4000mil. Dock handlar det inte så mycket om motorn utan mest om det utseendemässiga. Många mil ger ofta ett "slitnare" intryck. Repor/stenskott på ram, fälgar, kåpor och matt lack på tanken där man sitter och gnuggar. Dessutom kommer ju dämparna vara lite gungigare och man förlorar lite av nykänslan när man kör.

Min nuvarande hoj har snart gått 5000mil. Efter vinterns växellådsrenovering samt ventiljustering förväntar jag mej att den går minst lika länge till innan jag behöver öppna motorn igen.

Ja, min har snart gått 5000 mil den också och den går som en klocka!:)

Motorrads tester är bra och visar kvalitén svart på vitt.
Mitt tips är att konsultera ett 5000 mila test av den modell du är intresserad av.

Många verkar ge uttryck för att alla tillverkare håller ungefär samma kvalitet nu för tiden. Men Ducati och KTM ligger knappast högst upp på motorrads kvalitets listor. Exempelvis hade motorrads 1098 en kostnad för service och reparation på 8kr/mil (bland annat en sprucken kolv).

Läste också Motorads test (Nr,3) väldigt intressant 5000 mil och i princip inget slitage överhuvudtaget.
Som alla motorer så är det ju toppen och dess delar som slits.

Bara att renovera toppen vid 5000 mil och köra 5000 till.

Japansk kvalitet förstårs.:fakta
Eller italiensk.... min Ducce har gått 8000 mil och den tar ungefär samma mängd olja som en R1:a. Att R1:an tar olja ser alla som "normalt", det ska den göra osv. men när en Ducce tar olja så är det en oljebrännare.
Konstigt med mil-noja, när skicket och skötseln är mycket viktigare. :confused:

Är priset det rätta kan jag köpa mig vad som helst, går att renovera dämpare, byta motor.
Sem går det ändå att skruva mätaren för fika pengar, eller någon som skrotar och köper en ny mätare, renoverar med nybegagnade kåpor och fixar upp seriöst, är det ändå många som tror att moppen rullat "2000mil"

Är priset det rätta kan jag köpa mig vad som helst, går att renovera dämpare, byta motor.
Sem går det ändå att skruva mätaren för fika pengar, eller någon som skrotar och köper en ny mätare, renoverar med nybegagnade kåpor och fixar upp seriöst, är det ändå många som tror att moppen rullat "2000mil"

Finns många oseriösa, tyvärr, som fuskar med mätaren för att de TROR att de måste vilket delvis styrs av ryktet från förr att en mc måste bytas olja på var 500:e mil (finns fortfarande de som kräver men de är få) och som måste renoveras pga. hög oljeförbrukning (> 0,5 liter/100mil) innan motorn rullat 3000mil.

Precis som du skriver är det omöjligt att avgöra antalet rullade mil på en hoj, inte ens handlarna klarar av att se skillnad på 3000mil eller 15 000mil så länge inte åldern "pekar" dem åt rätt håll eller hojen är ordentligt misskött rent estetiskt.

Mvh!
// Niklas

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...