Ännu en som okritiskt publicerar siffror utan verklighetsförankring.
50 mils räckvidd, i jämn fart 30km/h nerförsbacke kanske
20min snabbladdning från nästan tomt till 80% möjligen
Solcellerna kan teoretiskt ladda batterierna, om ingen skugga faller på en enda av dom ingående cellerna, gör då sjunker laddningen till =0
När ska elbilar börja köras efter samma cykel som bensinbilar när förbrukningen ska mätas?
Pessimist...
Jo men visst är det så som du säger att man får vara lite kritisk till
de siffror man får serverade, men det låter fortfarande väldigt intressant. Jag tycker iallafall att det är positivt med all typ av utveckling på området.
Enligt en artikel från
teknikens värld:
"Batterierna kan laddas fullt på endast 20 minuter och ger en räckvidd på 500 kilometer"
Om det är så som du säger om solcellerna får man väl
dela upp dem i mindre enheter helt enkelt.
Enligt en artikel i automotorsport så ska den kunna köras i upp till 25km/h på enbart solljus och batteriet laddas fullt om den får stå ute i solen i två dagar.
Den ska även ha en ny typ av batteri "Flow accumulator Energy Storage", vilket är det som gör den snabba laddningen och långa räckvidden möjlig. Det står dock inget om någon maximal hastighet man kan köra i för den räckvidden. Bilen ska ha en frontyta på 2kvm och ett Cd-värde på 0,27, har med luftmotstånd att göra, jag vet dock inte exakt vad det innebär, men enligt artikeln är det lågt=bra.
"När ska elbilar börja köras efter samma cykel som bensinbilar när förbrukningen ska mätas?"
What???
Vad sa du nu egentligen?
Jag antar att han menar att man normalt kör alla bilar på ett och samma sätt och sedan mäter deras förbrukning, eftersom att man vill få fram ett jämförelsevärde.
Men när man pratar om elbilars räckvidd verkar det handla om maximal räckvidd. Inte räckvidden för en normal körcykel.