Koenigsegg Quant

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Grymt läcker bil!!!

Koenigsegg_Quant-topshot.jpg

http://www.automotorsport.se/news/17329/quant--en-soldriven-koenigsegg/

+512 hk, 715Nm elmotorer
+50mils räckvidd
+20min snabbladdning
+Hela karossen täckt med tunnfilms-solceller = teoretiskt sätt oändlig räckvidd vid fint väder :tummenupp
+0-100km/h 5,2s (ganska bra för en fyrsitsig bil - familjebil vore en överdrift)

-1780kg
-Förmodligen SVINDYR

Ännu en som okritiskt publicerar siffror utan verklighetsförankring.

50 mils räckvidd, i jämn fart 30km/h nerförsbacke kanske

20min snabbladdning från nästan tomt till 80% möjligen

Solcellerna kan teoretiskt ladda batterierna, om ingen skugga faller på en enda av dom ingående cellerna, gör då sjunker laddningen till =0

När ska elbilar börja köras efter samma cykel som bensinbilar när förbrukningen ska mätas?

Last edited:

Solcellerna kan teoretiskt ladda batterierna, om ingen skugga faller på en enda av dom ingående cellerna, gör då sjunker laddningen till =0

När ska elbilar börja köras efter samma cykel som bensinbilar när förbrukningen ska mätas?

"När ska elbilar börja köras efter samma cykel som bensinbilar när förbrukningen ska mätas?"

What??? :va

Vad sa du nu egentligen?

Pessimist...
Jo men visst är det så som du säger att man får vara lite kritisk till
de siffror man får serverade, men det låter fortfarande väldigt intressant. Jag tycker iallafall att det är positivt med all typ av utveckling på området.
Enligt en artikel från teknikens värld:
"Batterierna kan laddas fullt på endast 20 minuter och ger en räckvidd på 500 kilometer"

Om det är så som du säger om solcellerna får man väl
dela upp dem i mindre enheter helt enkelt.

Enligt en artikel i automotorsport så ska den kunna köras i upp till 25km/h på enbart solljus och batteriet laddas fullt om den får stå ute i solen i två dagar.
Den ska även ha en ny typ av batteri "Flow accumulator Energy Storage", vilket är det som gör den snabba laddningen och långa räckvidden möjlig. Det står dock inget om någon maximal hastighet man kan köra i för den räckvidden. Bilen ska ha en frontyta på 2kvm och ett Cd-värde på 0,27, har med luftmotstånd att göra, jag vet dock inte exakt vad det innebär, men enligt artikeln är det lågt=bra.

"När ska elbilar börja köras efter samma cykel som bensinbilar när förbrukningen ska mätas?"

What??? :va

Vad sa du nu egentligen?

Jag antar att han menar att man normalt kör alla bilar på ett och samma sätt och sedan mäter deras förbrukning, eftersom att man vill få fram ett jämförelsevärde.

Men när man pratar om elbilars räckvidd verkar det handla om maximal räckvidd. Inte räckvidden för en normal körcykel.

Last edited:
Jag antar att han menar att man normalt kör alla bilar på ett och samma sätt och sedan mäter deras förbrukning, eftersom att man vill få fram ett jämförelsevärde.

Men när man pratar om elbilars räckvidd verkar det handla om maximal räckvidd. Inte räckvidden för en normal körcykel.

Precis, bensinbilar körs på rullar med en noga inprogrammerad körcykel i alla hastigheter, motlut och medlut, simulerad motvind och medvind start och stopp, och sedan presenteras bränsleförbrukningen.

Elbilar däremot får fabrikerna själva testa "förbrukningen" på, och om då en forskare en enda gång tar sig 45.1 mil då avrundar man det resolut till ca 50 mil.

Att han sedan körde med 12kg i däckstryck mot helt obromsade rullar och i golfbilshastighet och på slutet när inte bilen orkade dra runt hjulen lät batterierna hämta sig 5 minuter innan han kämde ut dom absolut sista 100m ur batterierna (och därmed totalknäckte dom så att dom inte gick att återanvända) det talas det tyst om, marknadsföringsavdelningen fick ju sina siffror.

Elbilarnas största fiende är dom som överdriver dess förträfflighet, så att dom sedan aldrig lever upp till förväntningarna...

Tänk dig själv att du brukar åka till din stuga 35mil bort ibland, och ser "fan det går att göra med elbilen" men när du har 5 mil kvar korkar den in vid vägkanten och behöver bogsering, nåja du släpar den till stugan och låter den stå på laddning tills du ska hem, då kör du extra försiktigt för att spara på strömmen, så försiktigt att alla långtradare kör om dig och slaskar ner rutan, men du är fast besluten att ta dig hem, då korkar den in när det är 7 mil kvar hem för att du har spolat/torkat rutan och kört kupefläkten....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg