Anmäla arbetsgivaren

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Tjo har ett problem med min förra arbetsgivare. Slutade jobba där för ett tag sen. Men har inte lyckats få honom att skriva ut ett arbetsgivarintyg.

Har ringt och varit förbi honom ett flertal ggr. Men utan resultat. Har nu tröttnat o jag behöver intyget till A-kassan.

Vart vänder jag mig för att anmäla honom.

Är inte med i facket

Jag har haft samma problem. Det löste sig aldrig för mig. 20k brann inne i förlorad a-kassa.
A-kassan hänvisade mig till Skatteverket, som i sin tur inte kunde göra ett skit eftersom arbetsgivaren har ett år på sig att lämna in uppgifter om utbetalda löner osv. De tyckte på allvar att jag skulle vänta ett år.
A-kassan behövde absolut ha in de uppgifterna från skattemyndigheten, tillsammans med nån typ av bevis från min sida på hur mycket lön som betalats ut och giltig dokumetation på hur många timmar som arbetats osv.

Jag hade fått nytt jobb innan jag fick ordning på alla papper, så jag betalade helt enkelt 20 000:- för att slippa trassla med myndigheter.

Last edited:
Kan du skriva ut det själv o bara be honom skriva under?

Jag fick mitt arbetsgivarintyg efter 2,5 månad, jobbade då inom den offentliga vården. Jag pratade med A-kassan och sa som det var; att jag inte kunde göra något än att ringa och tjata varenda dag på arbetsgivaren. A-kassan gjorde en anteckning om detta och jag blev inte utan några pengar efter att intyget skickades in så fort jag fick det.

Viktigt att det står just ARBETSGIVARINTYG för att A-kassan ska godkänna det, hänt att arbetsgivaren har skrivit på fel blankett :huvet

Last edited:
Kan du skriva ut det själv o bara be honom skriva under?

Japp, skriv ett själv och ÅK DIT, ge honom en penna och be honom skriva under på visad rad. Alt. om han vägrar (mot förmodan) så be honom skriva ett själv när du står där och väntar.

Jäkligt segt med sånt strul kan jag tänka mig, :( men han tycker väl det är jobbigt, så försök underlätta så mycket som möjligt. Att skriva på sitt namn kan ju inte vara för jobbigt för honom.

Lycka till!

Japp, skriv ett själv och ÅK DIT, ge honom en penna och be honom skriva under på visad rad. Alt. om han vägrar (mot förmodan) så be honom skriva ett själv när du står där och väntar.

Jäkligt segt med sånt strul kan jag tänka mig, :( men han tycker väl det är jobbigt, så försök underlätta så mycket som möjligt. Att skriva på sitt namn kan ju inte vara för jobbigt för honom.

Lycka till!

I mitt fall fubkade inte det heller. Hade aldrig personligen träffat arbetsgivaren, och hade inte heller nån adress. Det enda jag hade var ett mobilnummer som gick till Bogdans Inkasso AB.

Nä jag skoja, det var en enskild IT-konsultfirma.

Ta med rätt papper från arbetsförmedlingen och gå dit med det. Samma sak hände mig en gång, jag åkte hem till han och fick det påskrivet :tummenupp

Där ser du hur det går när man inte är solidarisk och joinar oss i facket. :mad:

Ungefär så tänkte jag med. Exet råkade ut för precis samma sak. arbetsgivaren vägrade skriva fast hon var dit flera gånger. Till slut blandade hon in facket och det tog tydligen skruv för hon fick sitt papper och kunde lämna det till a-kassan.

Men det är tydligen inne att stå utanför facket och klara sig själv i dagens läge. Men kom inte och gnäll när ni kommer i kläm hos oseriösa arbetsgivare. Och allt för att spara ett par hundralappar i månaden, snåljåpar.

Ungefär så tänkte jag med. Exet råkade ut för precis samma sak. arbetsgivaren vägrade skriva fast hon var dit flera gånger. Till slut blandade hon in facket och det tog tydligen skruv för hon fick sitt papper och kunde lämna det till a-kassan.

Men det är tydligen inne att stå utanför facket och klara sig själv i dagens läge. Men kom inte och gnäll när ni kommer i kläm hos oseriösa arbetsgivare. Och allt för att spara ett par hundralappar i månaden, snåljåpar.

Jag var med i facket. Ett av de större dessutom. Jag såg inte röken av nån hjälp.
Skulle det hända igen så skulle jag lösa det själv, med knogsmörgås om så behövs.

En arbetsgivare tjänar väl inte en krona på att hålla inne ett arbetsgivaravtal, så varför gör dom så? Har dom blivit bittra när ni valt att avsluta erat jobb och gå vidare eller har ni gjort dumheter på jobbet?

Har aldig haft problem,inte än iaf kan man ju lägga till.

Jag var med i facket. Ett av de större dessutom. Jag såg inte röken av nån hjälp.
Skulle det hända igen så skulle jag lösa det själv, med knogsmörgås om så behövs.

OK, det var ju ett bra tips, bästa hittills.:D Då är det ju bara för killen att åka dit och puckla på arbetsgivaren så löser sig allt?

Tror förstås att han skulle få ännu värre problem om han gjorde som du säger...men om du nu är så tuff kanske du kan ställa upp och hjälpa honom att få sitt papper.

OK, det var ju ett bra tips, bästa hittills.:D Då är det ju bara för killen att åka dit och puckla på arbetsgivaren så löser sig allt?

Tror förstås att han skulle få ännu värre problem om han gjorde som du säger...men om du nu är så tuff kanske du kan ställa upp och hjälpa honom att få sitt papper.

Japp! Det kan jag faktiskt göra. Oftast behöver det aldrig gå så långt som till pucklet. Det brukar räcka med att visa knog-o'deuvren och gaddarna så löser det sig :tummenupp

Japp! Det kan jag faktiskt göra. Oftast behöver det aldrig gå så långt som till pucklet. Det brukar räcka med att visa knog-o'deuvren och gaddarna så löser det sig :tummenupp

Ja snacka går ju...
Jag hoppas alla förstår att det inte skulle fungera på riktigt...

Jag fick hjälp av facket i form av ordförande i min lokala klubb som läste regelboken för cheferna.
Efteråt blev jag uppringd av min chef och jag stod på mig, därefter blev jag inkallad till ett personligt möte med en ännu högre chef men jag gav mig inte eftersom jag verkligen hade rätten på min sida och det slutade med att jag "vann" så att säga...

I 3år efteråt så fick jag dras med en skit tjänst och det var stört omöjligt att få en ny tjänst inom företaget trots mångårig erfarenhet av de sökta arbetsuppgifterna...

Det är en av mina erfarenheter av svenska företag.

Facket är skit. Sköter man sitt jobb och om man arbetar på en seriös arbetsplats så behövs det inte. En annan sak på den tiden då man sköt arbetare lite som nöje.. Men i dagens samhälle är det ga chill att stå själv. Akassa har jag samma som er i värsta fall. ;P

Har för mig att det finns hjälp att få genom kommunen alt. länsstyrelsen,ring och kolla.

Har din arbetsgivare missat att betala in socavg. på dig?
Eller har du "inte jobbat vitt"?

Brukar vara enda anledningarna att inte vilja lämna ut aretsgivarintyg förutom om man har antingen misskött sig grovt eller slutat på ett taskigt sätt så det finns lite hämdbegär,finns ju inget att tjäna på att neka annars då det bara blir en massa tjat.

Mig har dom ring och kollat när jag slutat och frågat om jag behövt intyg eftersom jag inte begärt det själv på några ställen,ville inte jag skulle bli utan stämplingspengar och själv har jag skrivit ut utan att fråga om dom velat ha när jag haft anställda som slutat.

Henrik

Henrik

Facket är skit. Sköter man sitt jobb och om man arbetar på en seriös arbetsplats så behövs det inte. En annan sak på den tiden då man sköt arbetare lite som nöje.. Men i dagens samhälle är det ga chill att stå själv. Akassa har jag samma som er i värsta fall. ;P

Tänkte gå ur facket men har valt att va kvar pga inkomstförsäkringen.

Enkelt förklarat

Akassan? Du får ändå inte mer än 85% av din lön.. Det kan man inte få i Sverige. :)

Väl? :/

Akassan har ett tak på 18700. Kan max få ut ca 11000 efter skatt, tjänar man över 18700 kan det vara bra att ha en inkomstförsäkring som då ger mer. Obs alla fack erbjuder inte detta t ex IF metall.( Är med i SKTF, på deras hemsida finns bra info om vad som gäller.)

Www.sktf.se

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back