Mitt första NC program och delar

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag körde jag äntligen ut mina saker som jag caddat gjort camberedning. Manuellt fräst till ett par bitar med yttermått, mått in verktyg. Postprocessat camberedningen och finjusterad koden i maskinen.

Skit kul när första biten blev klar.

Tänkte bara dela med mig av vad som är möjligt. Det är ett par kedjespännare med styrning för montage av kraschpuck i form av biltemas skateboardhjul. Återstår bara att borra ett hål samt gänga.

[YOUTUBE-ID]UFKp1tuAt_g[/YOUTUBE-ID]

untitled.JPG

IMG_3423.JPG

Härligt ser ju riktigt fint ut, men varför borrade och gängade du inte när du väl hade den i maskinen ?

lätt att jobba i heidenhain............har en lite större maskin som mitt arbetsredskap.............bordet är 3100* 1200...........klättrar upp och sopar med kvasten ........... var inte rädd för att trycka på lite med matningen i alu........ska ju bara spruta spåner ....

lätt att jobba i heidenhain............har en lite större maskin som mitt arbetsredskap.............bordet är 3100* 1200...........klättrar upp och sopar med kvasten ........... var inte rädd för att trycka på lite med matningen i alu........ska ju bara spruta spåner ....

Jag kör en Waldrich med bord som är 5500mm x 1800mm, klarar 25ton på det bordet.
Tyvärr är det seimens styrsystem, men det funkar med.
Fräser nästan bara rotorer till ABB och siemens i smitt stål.
Brukar ligga på 550mm/min och 190rpm med en 14skärig 250mm/dia fräs från Iscar.
15mm skärdjup och ca halva fräsen i ingrepp, smattrar spån som bara den :yoparty

Jag kör en Waldrich med bord som är 5500mm x 1800mm, klarar 25ton på det bordet.
Tyvärr är det seimens styrsystem, men det funkar med.
Fräser nästan bara rotorer till ABB och siemens i smitt stål.
Brukar ligga på 550mm/min och 190rpm med en 14skärig 250mm/dia fräs från Iscar.
15mm skärdjup och ca halva fräsen i ingrepp, smattrar spån som bara den :yoparty

nästan som en sexnovell för cnc-operatörer

Härligt ser ju riktigt fint ut, men varför borrade och gängade du inte när du väl hade den i maskinen ?

Gänga vet jag inte hur man gör i camberedningen (första gången jag gör det) och då har jag inte någon lärare som kan det till 100%.

Vet att jag snålade på matningen. Det ser jag tydligt när jag in på första skäret med hörnfräsen ifrån ena hållet. När jag såg det gick bra drog jag på 100% (800) och då blev ju ytan jätte fin.

Kul att det är fler som använder sig av sånna här. Står ni i maskinen mest eller är det att cadda och tillverka mycket?

Gänga vet jag inte hur man gör i camberedningen (första gången jag gör det) och då har jag inte någon lärare som kan det till 100%.

Vet att jag snålade på matningen. Det ser jag tydligt när jag in på första skäret med hörnfräsen ifrån ena hållet. När jag såg det gick bra drog jag på 100% (800) och då blev ju ytan jätte fin.

Kul att det är fler som använder sig av sånna här. Står ni i maskinen mest eller är det att cadda och tillverka mycket?

Jag sitter mest i en fåtölj och surfar, är mest övervakning.
Vi brukar ha ca 30-40tim fräsning på varje rotor.
Vi har en del rätt stora svarvar också, den största tar 22-23meter och 50ton :3freak
Skit också, nu pajjade en hårdmetallplatta i fräsen, dags för 14 nya :-)

Här är några bilder på åbäket!

Bifogat

• photo.jpg
    photo.jpg
    193 KB · Visningar: 90
  • photo (1).jpg
    photo (1).jpg
    192.5 KB · Visningar: 141
  • photo (2).jpg
    photo (2).jpg
    190 KB · Visningar: 117
  • photo (3).jpg
    photo (3).jpg
    183.7 KB · Visningar: 111
  • photo (4).jpg
    photo (4).jpg
    156.8 KB · Visningar: 86
Själv kör man en soraluce med 12000x3000 bord:yoparty
Är heienhein 530 i den.. väldigt lätt och smidigt!
Största detaljen vi kört vägde 30 ton,, va nån pressform:)

blev ju rätt nice :tummenupp hade dock kört de små hålen med, å sen kört gängningen för hand då vad jag har lärt mig små gängtappar gärna går av på de mest jobbiga ställen man kan tänka sig, om man nu kör 1 eller 2 saker som man inte vill lägga hela dagen på att pilla väck en gängtapp

har ju lite bättre känsla i handen å när det ändå är alu så gå det ju lätt å smidigt :)

läser fortfarande cnc i skolan slutet på 2a året nu och börjar få iordning på grejjorna nu:D och tycker det är jäkligt skoj när inte de gammla maskinerna krånglar :brinnerup ,

kan posta lite grejjer som vi kör i skolan för att fräscha upp er gammla gubbar som började köra på en gammal pedersen http://www.fotoagent.dk/single_picture/10565/204/large/3011739.jpg

hehe skämt åsido :hihi

lycka till !

Fusk med såna där maskiner jue! Själv står man med sticksåg, borrmaskin och roterande filar och nöter. :näsblod

Sitter och gör program till dessa maskiner, var glada för att ni slipper. Svårt att se något porrigt med det hela.

Bifogat

• ZeissC99.JPG
    ZeissC99.JPG
    32.1 KB · Visningar: 125
  • head_nz2000.jpg
    head_nz2000.jpg
    155.4 KB · Visningar: 129

Ha,ha min är ännu större! 5500mm x 1800mm, klarar 25ton på det bordet.
:yoparty

Peewee jag har den största!12000x3000 bord:yoparty

storleken har tydligen betydelse,
men de stora maskinerna är nästan oanvändbara till något vettigt. Jag programerar, bereder,riggar samt kör mina maskiner själv. De går bara dagtid o på helgerna är det fri lek i verkstan. men de killarna som står i stora karusellen har ingen användning av sin maskin till nåt roligt alls.:penispå1000x800x500)

Last edited:
storleken har tydligen betydelse,
men de stora maskinerna är nästan oanvändbara till något vettigt. Jag programerar, bereder,riggar samt kör mina maskiner själv. De går bara dagtid o på helgerna är det fri lek i verkstan. jag har gjort samtliga delar själv till mitt turboprojekt o till vänner har jag bla gjort kugghjul etc.
men de killarna som står i stora karusellen har ingen användning av sin maskin till nåt roligt alls.:penispå1000x800x500)

Vad duktig du är !:Bugar Vet inte hur det är med de andra gossarna , men jag har i alla fall inte märkt att nån annan varken programmerar eller riggar i min maskin , förutom vi som kör den. Men jag är helt övertygad om att dina maskiner är jääääättesvåra ! All heder åt dig !:3freak ............

Vad duktig du är !:Bugar Vet inte hur det är med de andra gossarna , men jag har i alla fall inte märkt att nån annan varken programmerar eller riggar i min maskin , förutom vi som kör den. Men jag är helt övertygad om att dina maskiner är jääääättesvåra ! All heder åt dig !:3freak ............

Det var ju tråkigt att du tog det så. jag menade inte att ni var idioter, och att jag var bäst i världen, utan att det är svårare att få tillgång till att köra nåt roligare grejer än jobbets i en stor maskin.
btw.det är vanligt i den här stan med operatörslåsta styrskåp.

blev ju rätt nice :tummenupp hade dock kört de små hålen med, å sen kört gängningen för hand då vad jag har lärt mig små gängtappar gärna går av på de mest jobbiga ställen man kan tänka sig, om man nu kör 1 eller 2 saker som man inte vill lägga hela dagen på att pilla väck en gängtapp

har ju lite bättre känsla i handen å när det ändå är alu så gå det ju lätt å smidigt :)

läser fortfarande cnc i skolan slutet på 2a året nu och börjar få iordning på grejjorna nu:D och tycker det är jäkligt skoj när inte de gammla maskinerna krånglar :brinnerup ,

kan posta lite grejjer som vi kör i skolan för att fräscha upp er gammla gubbar som började köra på en gammal pedersen

hehe skämt åsido :hihi

lycka till !

Vad läser du till då?

Jag är blivande Maskiningenjör därför känns det här jävligt nyttigt att man kan ha med sig det tankesättet när man konstruerar saker.

Vi väntar in en ny hightech fräs som kommer inom några månader. Skall få tillsammans med vår verkstadslärare och några fler elever få gå kurs på den maskinen, de ska bli kul.

Sen skall några av oss få gå kurs så vi kan göra egen postprocessor hur nu man bär sig åt för de.

Fusk med såna där maskiner jue! Själv står man med sticksåg, borrmaskin och roterande filar och nöter. :näsblod

haha

Lite väl långa blev dom men annars bra. Gjorde dom för att jag skall slippa ta bort kraschpuckarna när ja ska justera kedjan samt kunna använda stöd som man sticker in i axeln.

IMG_3450.JPG

IMG_3448.JPG

Aha, finns färdiga cykler annars för gängning beroende vad du har för typ av gängverktyg i maskinen, kolla i manualen till styrsytemet där står mycket om alla cykler du har och förklaring hur dom fungerar.

en sån där simpel bit tar ju bara längre tid att programmera i camen istället för att göra det direkt i TNC.. :)

lär dig SL-cyklerna.. bara definera konturerna, sen "cykla".. dom är nyttiga när man kan. :tummenupp

Cykel 17 använder du om du spänner tappen i fast hylsa när du ska gänga.. rullgänga eller skärande spelar ingen roll.

en sån där simpel bit tar ju bara längre tid att programmera i camen istället för att göra det direkt i TNC.. :)

lär dig SL-cyklerna.. bara definera konturerna, sen "cykla".. dom är nyttiga när man kan. :tummenupp

Cykel 17 använder du om du spänner tappen i fast hylsa när du ska gänga.. rullgänga eller skärande spelar ingen roll.

Jo det kan nog vara fint men det ligger nog närmare till hands att jag senare i arbetslivet kommer sitta med cad/cam.

Dock jävligt roligt så jag ska nog prova på det med. Det är ju inte precis användar vänligt nu i början när man pillar.

En iTNC 530 är det jag kör nu.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back