däckfett, bra eller anus?

Däck pastan känns som en detergent=tvål och är vatten löslig.
Lättare att kränga på och däcket ploppar ut lättare. Således mindre risk för däckskador och felmontering

En tunn hinna på däck och insida av fälg räcker
 
Tack, alla som svarat och gjort det precis så uppenbart som en rookie vill ha det :tummenupp kan inte alla frågor få så här entydiga svar...
 
När vi nu snackar om däck krängning! Hur viktigt är det med balansering om man kör med däck av hög kvalitet? har kört med obalanserade däck och inte fan kännde jag några vibbrationer:D

Jag har kört på Maxxis i 3 år och aldrig balanserat dom.
De måste vara för att dom e billiga som dom e så bra:banana
 
Däcken glider på fälgen både fram och bak! I Qatar märkte vi upp däcken och kollade noga då förarna klagade på mäkliga fenomen.
Det visade sig att däcksörja använts vid något tillfälle och smetats ut på fälgarna..
Dock tror jag problemet är mindre här hemma. annat fäste, andra däck, andra banor, andra temperaturer.
 
5-56 fungerar också - tar vad man har i garget:)

Dom på Dunlop säger att deras däck ska hållas borta ifrån tre saker. UV-ljus, minusgrader och petroliumprodukter.

Michelin har haft ett däckfett som många i rr fått till att snurra däck på fälgen med.
 
Last edited:
Oki jag vet inte men jag har kört obalanserat och inte har jag kännt nått... kan det va så att balansering är överskattat??:)

ja självklart är det överskattat och helt onödigt om det inte är obalans i däcken/fälgarna.... Men hur vet du det om du inte balanserar?


Välkommen till Race forumet!
 
Michelins däckpasta är enbart för lastbilar, traktorer och entrepenad maskiner! Även bildäck vrider sig runt fälgen med den pastan...vanlig personbilspasta har torkat och e borta efter ca 24h....
ang balansering så bakdäck kan man i 9 fall av 10 skita i men fram kanske e att rekomendera!
Men man kan inte dra allt över en kam utan alla däck/fälg är lika olika och om den tyngre delen hamnar tillsammans så e chansen stor att du kommer märka av det
 
Däcken glider på fälgen både fram och bak! I Qatar märkte vi upp däcken och kollade noga då förarna klagade på mäkliga fenomen.
Det visade sig att däcksörja använts vid något tillfälle och smetats ut på fälgarna..
Dock tror jag problemet är mindre här hemma. annat fäste, andra däck, andra banor, andra temperaturer.

OK! Så vad är din slutsats av detta? Aldrig mer däckspasta?
 
Fönsterputs som någon sa tidigare, halt som f..n när det är blött och torkar snabbt = däcken snurrar inte på fälgen.
 
Jag har testat att kränga däck med yes och vatten, samt någon flytande form av däckpasta. Problemet med dessa tycker jag är att dom torkar upp lite för fort när solen gassar på.

Jag köpte sedan en 1kg hink med däckpasta på en bilfirma och jag har iaf inte känt eller hört att det har varit några problem. (och då har jag krängt däck till ganska många andra på bandagar) Jag kommer att fortsätta med den typen av däckpasta jag har idag. :)
 
Last edited:
Ni som kränger på däck själva utan att balansera dem, gör ni det med vanliga däcksjärn? Har alltid krängt på endurodäcken själv, skulle det lika väl gå få på banslitna 180/55 däck som jag fått tag i, med samma metod, på min gamla zxr?
 
Ni som kränger på däck själva utan att balansera dem, gör ni det med vanliga däcksjärn? Har alltid krängt på endurodäcken själv, skulle det lika väl gå få på banslitna 180/55 däck som jag fått tag i, med samma metod, på min gamla zxr?

Jadå det går bra med däckjärn och lite teknik samt däckspasta. Olika däck är olika hårda dock. Jag krängde på dunlop ntec i helgen och djävul vad hård stomme de hade eller så har tekniken legat av sig i vinter :hihi
 
Ni som kränger på däck själva utan att balansera dem, gör ni det med vanliga däcksjärn? Har alltid krängt på endurodäcken själv, skulle det lika väl gå få på banslitna 180/55 däck som jag fått tag i, med samma metod, på min gamla zxr?

Det går utmärkt med vanliga däcksjärn men man bör vara lite mer försiktig med fälgen då kanten fyller uppgiften att täta här så slägga och 60cm däcksjärn som när man kränger MT18H/D med mousse är inte att rekommendera.
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top