Router

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
På jobbet har vi ett antal datorer som servicekillarna nyttjar/ utnyttjar till att surfa på en massa icke jobbrelaterade hemsidor under arbetstid typ sporthoj:D klockan tre en vardag:hihi jag är ju faktiskt chef:)
Frågan är om det finns någon rauter som man kan begränsa surfandet på vissa hemsidor under vissa tider ???.

De flesta routers har URL-filtrering för just det syftet. Brukar gå att ställa in tid när regeln skall gälla med. T.ex melan 0800-1700 vardagar.
Min Linksys WRT 54G har de funktionerna. Tror som sagt de flesta hemmarouters har den typen av filtrering. Vad ligger budgeten på? :)

Jag kör med en Cisco RV042 hemma, den är mysig. Den finns som 8-portars också och heter RV082.
http://www.dustin.se/pd_5010077267.aspx

Den kan också blocka hemsidor med "keywords". Typ skriv in "hot german midgets" för att blocka diverse skräp.

Jag kollade igenom manualen lite snabbt och vad jag kan se så är det bara möjligt att blocka portar för varje klient. Dvs. blocka port 80 (internet, förenklat) för en viss dator under en viss tid. Inte riktigt vad du är ute efter antar jag.

Men en sak du skulle kunna göra är att blocka sporthoj.com i hosts-filen på varje dator. Öppna c:\windows\system32\drivers\etc\hosts med wordpad och lägg till den sista raden så det ser ut såhär:

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 sporthoj.com

Ligger det andra ipn än 127.0.0.1 där sen tidigare så låt dom vara kvar.
Men då kan dom aldrig läsa sporthoj.com :(

Last edited:
Tackar tackar jag har provat hostfilsinställningarna men då spärras de ju dygnet runt och snäll som jag är får ju de gärna surfa på raster o efter jobbet.
Det blir till att inhandla en ny rauter då:tummenupp

Det finns mycket skoj man kan göra. Om du har exakta tider för raster och lunch, så är det enkelt att tidsstyra - annars blir den biten knepigare. Om de har flytande tider, så kan man istället logga tiden datorn används för respektive användare och dra av på lönen för den extra tid de lägger på surfande som överstiger rasterna. Hårt men kanske nödvändigt?

Det kräver iofs att varje användare loggar in och ut på ett enkelt sätt och är det kvar inloggade, så kan någon annan ta över deras tid. Hur mycket pengar och arbete vill du spendera på att utöva polisiära metoder mot dina kollegor/anställda?

Den rena filtreringen kan ske på många olika sätt. De riktigt bra sätten är komplicerade och kräver djupare analys av trafiken. Lättast är bara att ha en uppdaterad lista över url:er som läggs in. Det kräver oavsett vad - att du har en "brandväggsfunktion" som kan analysera trafiken i något avseende.

Räcker det inte med att peka med hela handen?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg