Hålla på principer eller "hora"?

Vad menar du? Att trådstartaren är en fjolla och är därmed utsatt för diskrimination:confused:
facepalm.jpg

Last edited:
Verkligen. Det är lite lustigt hur alla kan kalla en mupp, påstå att man inte har någon personlighet utan ringarna i öronen, ska gå till kurator och liknande fast dom egentligen inte har en aning alls..

Tror att du tog det jag skrev på lite för mycket allvar. Dessutom skrev jag inte att du är en mupp. Men kärnan av det jag skrev är ändå seriöst menat.

Hur kan det vara så fantastiskt viktigt att behöva ha dina smycken 24 h/dygn? Som folk tidigare har skrivit så är du ju på jobbet för att utföra ett arbete, enligt din arbetsgivares föreskrifter.

Om du nu verkligen anser att det är omöjligt att vara utan smyckena en endaste sekund så är det ju bara att sätta hårt mot hårt. Men kom ihåg att det är jävligt svårt att betala hyran med principer!

Själv är jag "tvingad" att följa en dresscode vi har. Skrot i ansikte är big no-no och vanliga jeans ute hos kund går fetbort. Om jag klagar? Nix, jag är arbetstagaren och det står mig fritt att byta jobb om det inte passar. Arbetsgivaren hittar säkerligen ersättare ganska snabbt om jag drar. Det är hans spelregler som gäller. Inte mina.

Tja. Det är väl en fråga som bara du kan svara på egentligen.
Hur viktigt är pyntet du har i öronen värt för dig? Hur stor del av din personlighet har du hängande där?

Alla människor är mer eller mindre fördomsfulla oavsett vad dom säger. Det finns helt enkelt ingen som är utan fördomar. Vad som sen folk reagerar på varierar ju självklart från person till person.

Har man ett jobb som innebär kundkontakt så har det betydelse hur man är klädd, utsmyckad och hur man luktar. Folk får helt enkelt olika stort förtroende till dig beroende på det intryck du ger.
Går man på ett första möte med kostymnissar och själv är klädd i slitna jeans och en T-shirt eller är täckt av tatueringar eller piercingar kommer det att vara oerhört mycket svårare att få någon att lyssna på vad man har att säga oavsett hur kompetent du är.

Jag tillämpar det själv i mitt arbete. Första gångerna jag träffar en kund så ser jag till att vara ganska propert klädd för att på så sätt få lite lättare att bygga upp en trovärdighet. Sen när man varit där några gånger och kan lärt känna dom så kan man släppa lite på klädseln. En kollega till mig har en piercing i ögonbrynet som han alltid plockar ur när han ska träffa kunder, åtminstone första gångerna. Helt på eget initiativ.

Du måste helt enkelt välja. Trivs du så bra med ditt jobb att det är värt omaket att ta i och ur ringarna för att gå till jobbet så gör det. Trivs du inte så bra med jobbet att det är värt det så söker du nytt. Dock bör du även om du vill söka dig vidare ta ur ringarna för att minska risken att du får negativa omdömen om du i framtiden vill använda din nuvarande arbetsgivare som referens.

Eller varför inte ta en lugn och ödmjuk diskussion med din chef om bakgrunden till hans inställning och hur du ser på det även om det kanske slutar med att du får ta ur ringarna i alla fall.

Eller varför inte ta en lugn och ödmjuk diskussion med din chef om bakgrunden till hans inställning och hur du ser på det även om det kanske slutar med att du får ta ur ringarna i alla fall.

Diskussionen vi för kan inte bli lugnare. Min chef är bra och har sina argument, han accepterar mina argument utan tjafs men det jag retar mig allra mest på är att han liksom ändå inte riktigt kan stå för att det är HAN som inte gillar ringarna. Vi ska snacka vidare om det när han kommer hem igen om två veckor så vi får se hur det går. :)

Diskussionen vi för kan inte bli lugnare.
Min chef är bra och har sina argument, han accepterar mina argument utan tjafs men det jag retar mig allra mest på är att han liksom ändå inte riktigt kan stå för att det är HAN som inte gillar ringarna. Vi ska snacka vidare om det när han kommer hem igen om två veckor så vi får se hur det går. :)

Det behöver väl han knappast erkänna eller säga, kan ju inte bli mer tydligt och klart vad han tycker om det hela.
Gör inte detta till nån stolthets-grej och förstora upp det hela genom att lägga FÖR MYCKET vikt vid din personliga styling kontra jobbet.

Han ber dig bara ta av dig dina piercingar, inte att du ska sälja din själ. :D

Det kanske är svårt för din chef att uttrycka direkt kritik mot dig och då lättare att linda in det i att "den allmäna uppfattningen".
Han kanske är rädd att du ska ta det personligt och bli illa berörd,
vilket du verkar ha blivit i detta fall och det är alltid känsligt att påpeka åsikter om någons stil/utsmyckningar/utseende.

Att hålla på och tjafsa hit och dit och att du på något sätt känner ett behov av att pressa din chef till ett "erkännande" löser inga problem,
känns bara småaktigt och löjligt.

Han är ju trots allt din chef och har en annan befogenhet att ställa krav på sina anställda.
I nästan alla jobb råder det en dresscode, inget konstigt med det.
Det är snarare rutin än undantag att anpassa sig i sin jobbroll.

Jag tycker det är bra att du säger din åsikt, men det är knappast lönsamt att ta upp värsta fajten om detta.
Ibland får man helt enkelt gilla läget. :krama

"Jag brukar skita på golvet hemma, det är mitt sätt att förverkliga mig själv.. Om jag inte får göra det på min arbetsplats, ska jag anmäla till DO"

"Jag brukar skita på golvet hemma, det är mitt sätt att förverkliga mig själv.. Om jag inte får göra det på min arbetsplats, ska jag anmäla till DO"

Leker du att du är ett djur? Typ springer och omkring och gläfser å skäller som en hund pinkar i hörnen och bajsar i hallen?

...som någon redan skrivit, förvärvsarbete är att hora...det är ytterst få av oss som arbetar för brödfödan som till 100% älskar vårat arbete.

Tråden skulle nog få en och annan nyvarslad småbarnspappa med amorteringar över örsnibbarna att vilja prata allvar med dig.

Väx upp.

/J

Leker du att du är ett djur? Typ springer och omkring och gläfser å skäller som en hund pinkar i hörnen och bajsar i hallen?
Just så.. Glöm inte att jag samtidigt har tre grindstolpar genom huvudet, en hästpenis i munnen och döda kattungar som skor..

"Men vadååå, det är mitt sätt att förverkliga mig själv.. Om jag inte får se ut så på jobb, ska jag anmäla till DO"

Svårt med jobb nu för tiden.....dessutom, prestigeslöshet, tycker jag, är en bra egenskap. Jag skulle nog tagit av dom!

Diskussionen vi för kan inte bli lugnare. Min chef är bra och har sina argument, han accepterar mina argument utan tjafs men det jag retar mig allra mest på är att han liksom ändå inte riktigt kan stå för att det är HAN som inte gillar ringarna. Vi ska snacka vidare om det när han kommer hem igen om två veckor så vi får se hur det går. :)

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte förstår frågan riktigt.

För det första så sitter väl inte din personlighet i ringarna ?
För det andra om du nu arbetar som vaktmästare, nu vet jag ju inte var, men om du nu gör det så måste du ju förstå att vissa personer kan bli skrämda eller reserverade inför att släppa in en person med ett extremt utseende.
spelar ju ingen roll om du är världens snällaste, det vet de ju inte förrän efteråt.
Det finns massor med jobb där det inte är praktiskt att ha metallskrot oavsett.
Det finns massor med jobb där det inte är accepterat att ha metallskrot.
Det finns massor med jobb där man inte helt o hållet kan vara sig själv, det är få förunnat att kunna få arbeta med precis det de vill och i det arbetet får hantera alla situationer precis som de vill.
självklart plocka bort metallskrotet, det är bara ett jobb, inte ditt liv, inte den du är.
klarar du inte det så sök annat jobb, ett jobb där du får vara ensam, för annars finns det en massa andra situationer där du inte kommer kunna hantera att det finns andra personer än dig som arbetar där som har andra åsikter och om de skall acceptera dig rakt av så får du acceptera dem rakt av, annars blir det ju bara hykleri.
lycka till

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back