Kan Polisen spåra en GPS?

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
En kollega till mig påstår att Polisen kan spåra alla som har en GPS-navigator från sina helikoptrar. Han har fått uppgifterna från polisen säger han.
Stämmer detta?
Vad jag har lärt mig är en GPS (de vi använder i bilar o MC) endast mottagare, därför tycker jag inte att det borde gå.
Vissa båt-GPSer har någon nödfunktion där räddningstjänsten kan spåra dig om man trycker på en knapp.

OBS jag menar inte mobiltelefoner, de går det att spåra.

Precis som ovanstående talare säger så kan en vanlig gps enbart ta emot signaler, dvs de går ej att spåra.

Precis, standalone GPS går ej att spåra, däremot så ska polisen snart få tillåtelse att spåra din mobil vid mistanke på brott. DVS de kan använda din mobil för att se om du kör för fort. Du behöver inte ha ett samtal uppe, de räcker med att du har den påslagen.
De ser att du är uppkopplad mot en mast ena sekunden och en annan 3km bort nästa sekund, dvs du måste kört lite för fort där va!? Har du sen GPS motagar i mobilen så kan de ganska enkelt ladda ner den loggen för att få en precis hastighet.

Om de sen kommer att använda denna tekniken, de har jag absolut ingen aning om, men jag vet att de går.

Lite skrämmande dock.

*edit
En länk http://www.regeringen.se/sb/d/11385/a/119163 sista meningarna på sid 141 samt början på 142 är ganska intressanta.

Last edited:
mja en vanlig radio använder inte 3 sateliter för att navigera sig. Troligen om du har nått typ av id nr på gpsen så kan den säkert spåras....

Nu hade du nog lite otur. Självfallet använder en GPS och en radio olika sändare men det spelar ingen roll, de är fortfarande bara mottagare.

Då har man lärt sig nått idag med. Jag trodde gpsen sände nått och fick tillbaka nått som den navigera med. Men jag antar att det bara är sateliten som sänder signaler som gpsen kan fånga upp då....

Precis, standalone GPS går ej att spåra, däremot så ska polisen snart få tillåtelse att spåra din mobil vid mistanke på brott. DVS de kan använda din mobil för att se om du kör för fort. Du behöver inte ha ett samtal uppe, de räcker med att du har den påslagen.....

Varför är mobilen mer än en bara en mottagare när inget samtal är aktivt eller sms skickas? Vart hamnar de paket mobilen i sådana fall skulle skicka om det inte finns någon mottagartelefon? Har mobilnätet lagringsutrymme i sig och hanterar en massa "skräp"-paket som mobiler skickar även när inget samtal pågår?? Trodde bara nätet fungerade som en länk mellan olika "stationer" (telefoner) ungefär som internet?

Morphine: Den skickar information till basstationerna den når lite titt som tätt (1-30sek intervall) där den då skickar med IMEI (Identifikationsnumret på enheten) och även telnummer den tillhör (alltså ditt nummer)... på det sättet har du aktuell täckning på mobilen.

Morphine: Den skickar information till basstationerna den når lite titt som tätt (1-30sek intervall) där den då skickar med IMEI (Identifikationsnumret på enheten) och även telnummer den tillhör (alltså ditt nummer)... på det sättet har du aktuell täckning på mobilen.

Okej okej. Min slutledningsförmåga räckte inte helt ut denna gången alltså! :) Men då vet man det. Men varför gör den det? Borde ju inte behöva det med samma motivering som att en GPS-enhet har "täckning" mot satteliterna genom att endast ta emot information?? Är det något säkerhetssystem de infört för att man ska kunna "tracka" mobilerna när man nu vill det? Känns skumt tycker jag att mobilen ska behöva skicka någon form av info för att bibehålla täckning?? Hur länge ligger infon kvar i systemet då förresten?

För att en mobil kan bara kommunicera med en mast åt gången, annars blir trafiken missledd.
Så den måste autenticeras med tornet, för att sen få reda på att den får snacka med den masten (Rätt operatör) och sen få tillbaka en signal som säger att det är ok. Kvalitén på den handskakningen ser du som täckning på mobilen.

Hade man kunnat spåra motagaren från en satelit så tror jag inte canal+ &Co haft så stora besvär med piratkort till parabolmottagare.

Okej okej. Min slutledningsförmåga räckte inte helt ut denna gången alltså! :) Men då vet man det. Men varför gör den det? Borde ju inte behöva det med samma motivering som att en GPS-enhet har "täckning" mot satteliterna genom att endast ta emot information?? Är det något säkerhetssystem de infört för att man ska kunna "tracka" mobilerna när man nu vill det? Känns skumt tycker jag att mobilen ska behöva skicka någon form av info för att bibehålla täckning?? Hur länge ligger infon kvar i systemet då förresten?

För att man skall kunna ringa till telefonen så måste man veta var den är, annars skulle alla samtal behöva sändas ut från varenda mast.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back