Dela Motorblock?

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
cbr 1000
Tjenare ! Jag håller på o demontera min CBR 1000 motor, men hur delar man blockhalvorna på ett bra sätt ? Det ligger förmodligen Loctite 5910 eller liknande.

Hej du.
Låter som du inte riktigt har kläm på vad du gör,,så det bästa vore att köpa en riktig verkstadshandbok,,då får du ju ochså alla moment som den skall dras med vid ihopmonteringen.
Att bara mecka i mörker utan att veta,,är inte så bra.
Du kan vara lugn for att de sitter ihop med nån sorts tätningsmassa, men det är sällan den som hållar ihop halvorna, det är styrstiften som brukar vålla problem, så då slår man lite lätt med en gummiklubba på de rätta ställen (vid styrstiften, b.la.) så är det inga problem att få isär,om man inte har missat en bult mitt i motorn, under oljefiltret eller liknande (och det har hänt för många, kan du tro),,men den skall ju ihop igen, förmodar jag och då är boken bra att ha till hands..
Så : Köp en verkstadshandbok,,Haynes eller Clymer,,bäst är väl Hondas egen,,men de brukar vara rätt så dyra,,
Anser Frostie.

Tjenare Kamikaze kid. Du tror på gummiklubba,sitter utav bara f----n ,känns som det krävs konstant tryck o skära. Jaså du behöver delar,min motor skall snart va körklar,hoppas jag.Norge hägrar till sommaren.

Jag delade just ett block och fick rådet att använda gummiklubba ( givetvis) men också fina ( läs tunna ) träkilar. Sabbar bara packningen, som ändå ska bytas, men inte motorn. Köpte på vahettere K-rauta eller Beijer bygg eller nåt..

Gick riktigt fint & lätt.

Hej

Vad är det för CBR1000 ? Jag kan ha en bok liggandes om det är den äldre CBR1000 motorn från 90-talet.

Hej Turbobiker! Handbok har jag.Jag skulle inte ge mig på ett sådant här projekt,om jag inte tror jag skulle få ihop den igen.Tråget är borta o även oljepumpen med sin kedja.Det satt en tre fyra bultar undet pumpen.Det sitter nog hårt kring styrstiften som du säger Tack för tipset.

Träkilar är nog bra !

Last edited:
Hej Turbobiker! Handbok har jag.Jag skulle inte ge mig på ett sådant här projekt,om jag inte tror jag skulle få ihop den igen.Tråget är borta o även oljepumpen med sin kedja.Det satt en tre fyra bultar undet pumpen.Det sitter nog hårt kring styrstiften som du säger Tack för tipset.

Träkilar är nog bra !

De gånger jag delat på ett motorblock har jag aldrig behövt någon form av kilar för att tvinga isär halvorna. Gummiklubban har varit min bästa vän. Man brukar höra ganska väl på klangen när det börjar släppa och om alla bultar är borta.

Vad är anledningen till att det ska delas på blocket ? Växellådsproblem ?

Tjenare Kamikaze kid. Du tror på gummiklubba,sitter utav bara f----n ,känns som det krävs konstant tryck o skära. Jaså du behöver delar,min motor skall snart va körklar,hoppas jag.Norge hägrar till sommaren.

Är det så att det sitter så jävligt så skulle jag fundera på om jag verkligen fått loss alla skruv.
Kika ett extra varv så det inte sitter en jäkel där och stretar emot.
Och som frågan löd, är det en tidig CBR 1000?
Alltså inte en RR.
Ja jag gissar på en tidig CBR 1000 då.

Hur som haver så ska du kunna få isär eländet utan allt för mycket våld.

Tjenare Kamikaze ! Jag ska banka med klubba, gummi eller plast ? hojen är från -93, ingen ny direkt. Generatorn skall bytas

Tjenare Kamikaze ! Jag ska banka med klubba, gummi eller plast ? hojen är från -93, ingen ny direkt. Generatorn skall bytas

Jag delade på en 95:a för 2 år sedan för växellådsbyte, inte behöver du väl dela på blocket för generatorbyte? Är det lindningen som pajjat ? Då räcker det ju om du tar bort vänster sidokåpa. Eller ska du byta rotorn ?

Generatorn?
Dela på motorn?

Lugn nu.
Lindningen sitter i ytterkåpan vid veven och svänghjulet på veven som du får av med en avdragare eller värme och lite våld...

Nja Kamikaze kid, den sitter med kedjedrift från veven snett uppåt bakom cylinderraden. Men hursom så behöver man inte dela på motorn för att byta lindning. Möjligen om man ska byta rotorn, kommer ej ihåg hur den satt.

Nja Kamikaze kid, den sitter med kedjedrift från veven snett uppåt bakom cylinderraden. Men hursom så behöver man inte dela på motorn för att byta lindning. Möjligen om man ska byta rotorn, kommer ej ihåg hur den satt.

Kan inte dem där så väl men dela motorblock verkar i alla fall vara lite i värsta laget...

Tjenare Kamikaze ! Äntligen är den av,satt hårt kring styrstiften,men som du nämde detta med alla bultar.Under generatorn satt en rackare som jag inte observerat.Du ska ha ett stort tack för hjälpen. Imorgon plockar jag bort växellådan om jag orkar.Felet med generaton e att lagret på andra sidan åkte ut när jag grejjade ,tror jag. Detta vet jag när v lådan e borta.Återkommer gärna till dig om det skulle behövas.Ha de gött

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard