elstart till husaberg 650

snowking

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
boden
Hoj
yamaha thunderace
på min husa 650-03 så var elstarten bortmonterad när jag köpte den,nyligen när jag monterade tillbaka den så lät det ganska illa från motorn på den sidan där dreven sitter till elstarten så jag tog upp kopplingskåpan å såg att en kugg hade lossnat från ett drev till elstarten, samt att jag fick med en låda med div saker å i den lådan fanns ett likadant drev med kuggar borta!!
Är det något standard fel på 650 att elstarten racklar eller,,,,
Jag kollade så nållagren i kopplingskåpan där startdreven sitter men dom är bra, å inget annat glapp fanns det inte heller,det går ju bra att kicka igång den men man vill ju kunna anv elstarten när det finns en sådan.
 
Det är väl bara en hjälpstart på 03orna?
En vild gissning är att den tidigare ägaren missat det, enbart kört med hjälpstarten och på så sätt slitit av kuggen.
Hur gick "dina" kuggar sönder? :)

Ps, det är bara touringbussar som man använder elstart för att få igång...:fyllisar
 
jag har bara provat att få igång den med elstarten men aldrig lyckats, att kuggen var borta såg jag först när jag skulle ploska bort dreven.
Alltså ska man hålla in startknappen samtidigt som man kickar eller??
eller ska man bara anv den när motorn är varm.
 
Precis. När du kickar så trycker du till på hjälpstarten så ger den dig lite extra snurr.
Den är dessvärre för klen för att orka dra runt på egen hand. Jag har för mig att den riktiga elstarten till 650n kom 04.
 
tackar för snabbt svar.
ja då får man nog fortsätta att kicka, tycker bara att man inte känner kompläget när man kickar pga autodecompen,har nu provat att koppla bort den på kicken och bara anv decompen på styret.
 
Ja det är ett jävla meck det där, men när det lossnar så är det skitlätt.
 
jag har bara provat att få igång den med elstarten men aldrig lyckats, att kuggen var borta såg jag först när jag skulle ploska bort dreven.
Alltså ska man hålla in startknappen samtidigt som man kickar eller??
eller ska man bara anv den när motorn är varm.

Den var tänkt att användas när motorn var varm.
Kall var tanken att kicken skulle användas.

Att använda båda samtidgt var väl mest ett fulknep ...
 
Den var tänkt att användas när motorn var varm.
Kall var tanken att kicken skulle användas.

Att använda båda samtidgt var väl mest ett fulknep ...



Jag har aldrig varit med om att den orkat dra igång någon Husa på egen hand, varm som kall.
Har du?
 
Jag har aldrig varit med om att den orkat dra igång någon Husa på egen hand, varm som kall.
Har du?

jag startade min 03:a kall med elstart håll inne decompen kör på starten så motorn får upp varv och sedan släpp den. finns många trådar ang husas elstart. den är helt klart kass. och bör bara andvändas när motorn är varm. har man rätt ventilspel, rätt inställd decomp och ett friskt batteri. så funkar det.
tror dock inte på kicka med ett tryck på knappen.
 
Sedär ja, bara jag som aldrig sett en sån orka dra runt på egen hand.

Till TS: Då vet du ju att det går iaf.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top