Ska dammsugaren gnistra?

Status
Ej öppen för fler svar.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Bruden min tog isär dammsugaren men glömde hur man sätter ihop den igen. Snäll som jag var hjälpte jag henne med det. Medan den var isärtagen slog jag på den för att se ifall den fungerar, då gnistrar det satan någonstans i motorn. En jämn ström av gnistror, men själva sugaren funkar. Har jag kopplat den fel eller ska det gnisstra sådär? :gnissla
Bruden tog isär den pga kabeln ville inte rulla ihop sig, den funkar normalt annars.

Bullen, hjälp mig.

Ja det är normalt. Det är en vanlig billig tvåpolig motor i en sån , det gnistrar på samma sätt som tex en handhållen borrmaskin. Det är gnistor från kommutatorn.

Apropå det.
En villaägare skulle utplåna ett getingbo med sin damsugare. Det gick bra. men när allt var insuget i damsugaren greps han av oro: "Stänger jag av dammsugaren kommer ju de arga getingarna flyga ut genom slangen och förstöra hela min dag"

Så vad söver man med? Eter! Han gick och hämtade sin flaska med startgas och sprayade ymnigt i slangen till den gående damsugaren.... :D

Last edited:
Ja det är normalt. Det är en vanlig billig tvåpolig motor i en sån , det gnistrar på samma sätt som tex en handhållen borrmaskin. Det är gnistor från kommutatorn.

Apropå det.
En villaägare skulle utplåna ett getingbo med sin damsugare. Det gick bra. men när allt var insuget i damsugaren greps han av oro: "Stänger jag av dammsugaren kommer ju de arga getingarna flyga ut genom slangen och förstöra hela min dag"

Så vad söver man med? Eter! Han gick och hämtade sin flaska med startgas och tömte in i den gående damsugare.... :D

KA-BLAMMO!!! :brinnerup :banana

Apropå det.

Så vad söver man med? Eter! Han gick och hämtade sin flaska med startgas och sprayade ymnigt i slangen till den gående damsugaren.... :D

Smidigt, han kunde inte ha kostat på sig att ha på dammsugaren någon timma eller så :dummer

Jag sög upp en jävla massa getingar en gång & greps av mild panik när jag förstod att dom inte dog, utan smidde onda planer mot mig därnere i påsen:gnissla , sprutade radar in i slangen tills dom blev groggy...sen la jag ner hela jävla påsen i en hink vatten & la på ett lock...inte så humant, men vafan hade dom på min vind att göra!!!

Jag sög upp en jävla massa getingar en gång & greps av mild panik när jag förstod att dom inte dog, utan smidde onda planer mot mig därnere i påsen:gnissla , sprutade radar in i slangen tills dom blev groggy...sen la jag ner hela jävla påsen i en hink vatten & la på ett lock...inte så humant, men vafan hade dom på min vind att göra!!!

Hur förstod du att dom inte dog?

Låt dammsugaren vara på en stund, tejpa för mynningen, stäng av sugaren. Gör ett litet hål i tejpen och droppa i lite bensin tejpa igen LÅT STÅ, klart :banana

Jordgetingbon utrotas lätt med 1,5l bensin, alla getingar dog förutom en, drottningen det stora aset, hon surrade sorgset över boet i flera dagar efter, hur faan kunde hon överleva?

Edit: Gör det på kvällen för att vara säker på att dom flesta asen är i boet :tummenupp

Last edited:
Ähh, getingar är snälla. Jag har en fågelholk hängande på altanen, (fråga inte varför). Den blev ockuperad av getingar förra sommaren. OK, tänkte jag, dom får vara där, men är dom dumma så utrotar jag dom. Det visade sig att dom sket fullständigt i mig när jag mekade med hojen eller gjorde nåt annat. Holken hänger så till att dom var tvungna att runda mig när dom skulle ut eller in, och det var tidvis intensiv trafik, men inte minsta incident på hela sommaren, fast jag var i vägen rätt ofta. Dom var fullt upptagna med sitt och brydde sig inte alls om mig. Så kommer dom nu i sommar igen så är dom välkomna.

Edit: Vafan, det handlade ju om dammsugare, kom jag just på. Varför blev det getingar? Hur ska den här tråden sluta? Om hängbroar?

Last edited:
2 av 8 svar som var relaterade till min fråga, det är klar förbättring här på SH :hihi

Tack för svaren, nu kan kärringen fortsätta städa. Man såg ju nästan hur hon började få abstinens...

Hur förstod du att dom inte dog?

Låt dammsugaren vara på en stund, tejpa för mynningen, stäng av sugaren. Gör ett litet hål i tejpen och droppa i lite bensin tejpa igen LÅT STÅ, klart :banana

Jordgetingbon utrotas lätt med 1,5l bensin, alla getingar dog förutom en, drottningen det stora aset, hon surrade sorgset över boet i flera dagar efter, hur faan kunde hon överleva?

Edit: Gör det på kvällen för att vara säker på att dom flesta asen är i boet :tummenupp

Funkar bra men inte för alla - bor du i kåk med egen brun så lär du för eller senare få riktigt dåligt brunsvatten.

Om alla ägare innan gjort sådär i många år så skulle varenda fristånde kåk med egen brunn haft rätt taskigt vatten.

(Jag vet en inavlad idiot som skröt om att han bruka vattna grunden me diesel i vattenkanna för att bli av med myrorna..)

Jo det brunnnsvattnet var inte så bra... efter sådär 10 år - men va fan om nån istid ......

Funkar bra men inte för alla - bor du i kåk med egen brun så lär du för eller senare få riktigt dåligt brunsvatten.

Om alla ägare innan gjort sådär i många år så skulle varenda fristånde kåk med egen brunn haft rätt taskigt vatten.

(Jag vet en inavlad idiot som skröt om att han bruka vattna grunden me diesel i vattenkanna för att bli av med myrorna..)

Jo det brunnnsvattnet var inte så bra... efter sådär 10 år - men va fan om nån istid ......

Men rätt coolt att ha en rostig gårdspump med 98 oktan!

Apropå det.

Min morfar gjorde så, fast han fyllde damsugaren med radar.
Strax efteråt kom mormor och skulle damsuga, och med en sjujävla smäll så avled damsugaren och nästan mormor med :hihi

Last edited:
När vi är gammlingar kan vi köpa en kåk me i nått skogshelvette o pumpa olja rakt ur brunnen , de ser så ut iaf...folk har tänkt "Äh en liten skvätt gör ingen skada"

Apropå det.

HAHAHA :D
Getingarna försvann säker i alla fall :tummenupp

När vi är gammlingar kan vi köpa en kåk me i nått skogshelvette o pumpa olja rakt ur brunnen , de ser så ut iaf...folk har tänkt "Äh en liten skvätt gör ingen skada"

Jag bara skojade. Naturligtvis har du rätt. Jag skulle heller aldrig stå och hälla 1.5 liter bensin rakt ned i jorden för att ta kål på getingar. :tummenupp

Min morfar gjorde så, fast han fyllde damsugaren med radar.
Strax efteråt kom mormor och skulle damsuga, och med en sjujävla smäll så avled damsugaren och nästan mormor med :hihi

:D :D

/J

Last edited:
Jag bara skojade. Naturligtvis har du rätt. Jag skulle heller aldrig stå och hälla 1.5 liter bensin rakt ned i jorden för att ta kål på getingar. :tummenupp

:D :D

/J

VAFAAN skulle vi gjort då, det var vårat favvofiskeställe ju :mad: Och fisken smakar så bra mycket bättre med bensinmarinad :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!